خطبه فدکیه جامع‌ترین خطبه در حکمت و تبیین حقایق است
کد خبر: 3783260
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
آیت‌الله سیدان:

خطبه فدکیه جامع‌ترین خطبه در حکمت و تبیین حقایق است

گروه معارف - آیت‌الله سید‌جعفر سیدان گفت: خطبه‌ای در رابطه با فدک در اختیار ما قرار دارد که یک دنیا عظمت، حکمت و تبیین حقایق است، در حدی که می‌توان ادعا کرد گرچه هریک از معصومین از وجود پیامبر اکرم تا بقیه ائمه(ع) در ارائه حق و سایر مسائل اجتماعی و عبادی بیش از حضرت فاطمه(ع) به یک راه رفتند، ولی خطبه حضرت فاطمه(ع) به لحاظ جامع بودن بی‌نظیر است.

خطبه فدکیه جامع‌ترین خطبه در تبیین عظمت، حکمت و حقایق استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت الله سید جعفر سیدان در افتتاحیه پنجمین سوگواری نگین شکسته که اول بهمن‌ماه به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) برگزار شد، اظهار کرد: این برنامه در رابطه باشخصیت حضرت فاطمه(س) برگزار شده و یکی از کارهایی است که برای عرض ادب به ساحت مقدس این حضرت و تثبیت حقایقی که در متون تاریخی درباره این حضرت وجود دارد؛ برگزار می‌شود.
 
وی افزود: معمولا برای توصیف، تعریف و تببین شخصیت ایشان و دیگر شخصیت‌های بزرگ دیگر به تبین دوران قبل از ولادت از نظر خانوادگی، اصل و نسب و مساله وراثت و آثار علمی آنان و تربیت شاگردان و تربیت شدگان و خلقیات و آثار اخلاقی آنان پرداخته می‌شود.
 
این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در رابطه با شخصیت‌های الهی و معصومین  گرچه همین مسیر درست است ولی نمی‌تواند جوابگو باشد چرا که آنان برنامه‌ها و واقعیاتی دارند که با توجه به ولادت و دوران زندگی و... نمی‌توان به مقدار میسوره و مناسب شخصیت آنان را ارائه کرد.
 
آیت الله سیدان بیان کرد: اگر بخواهیم شخصیت آنان را بفهمیم باید بدانیم پس از صداقت، خودشان در رابطه با خود چه فرمودند چرا که در عوالم قبل نیز عوالمی داشتند و از اساس اصلی خلقت هستند که این مسائل و حقایق با روند معمول شخصیت‌ها نمی‌تواند جوابگو باشد لذا اگر بخواهیم شخصیت بی بی را در حدی که میسوره است تببین کنیم باید بفهمیم که خودشان چه فرومودند.
 
وی اضافه کرد: آنها « فسبّحنا فسبحت الملائکة و کبرنا فکبرت الملائکه» وخودشان باید واقعیت خود را تبیین کنند. بنده نیز طبق روال معمول چند جمله‌ای در رابطه با شخصیت ایشان عرض می‌کنم.
 
این استاد برجسته حوزه علمیه مطرح کرد: حضرت فاطمه(س) شخصیتی هستند که در بررسی فضائل آنان در این دوران محدود و محدودیت‌هایی که ایشان داشتند، زمانی که بررسی می‌کنیم علم، حلم، سخا، عبادت، ایثار، استقامت و فضائل ایشان به گونه‌ای نیست که به حقیقت آنان نائل شود. 
 
آیت الله سیدان تصریح کرد: از نظر علمی وجود حضرت یعنی شخصیت عالمه «بما کان و ما یکون و هو کائن الی یوم القیامته» یعنی شخصیتی که وجود مقدس حضرت صادق(ع) منابع علمی خود را از ایشان بیان می‌کنند.
 
وی افزود: خطبه‌ای در رابطه با فدک در اختیار ما قرار دارد که یک دنیا عظمت، حکمت و تبیین حقایق است در حدی که می‌توان این ادعا را کرد که گرچه هریک از معصومین از وجود پیامبر اکرم تا بقیه معصومین در ارائه حق و سایر مسائل اجتماعی و عبادی بیش از حضرت فاطمه(ع) به یک راه رفتند ولی جامعیتی که خطبه حضرت فاطمه(ع) در مسجد در آن شرایط ایراد کردند، به گونه‌ای است که به جامعیتش در بین خطب پیامبر تا بقیه معصومین نیست.
 
این استاد برجسته حوزه علمیه گفت: در بحث توحید خطب  پیامبر و بقیه معصومین فوق العاده است ولی در خطبه ایشان به توحید، نبوت، امامت، قیامت، فلسفه احکام، مسائل اجتماعی و جریانات اجتماعی قبل و بعد اسلام و در ارتباط با مساله فدک خطبه ای به جامعیت این خطبه وجود ندارد.
 
آیت الله سیدان اظهار کرد: ایشان در بحث توحید، با عبارات مختصر در برابر افکار بشری موضع‌گیری کردند که موضع‌گیری‌های روشنی است. «ابتلع اشیا لامن شی».
 
وی اضافه کرد: در این خطبه شریفه در بحث امامت جمله‌ای فرمودند که در تثبیت وضعیت خود به کمال رسیده است، ایشان فرمودند که «وامامتنا أمانا للفرقة» امامت ما امانی است در اختلاف. یک دنیا مطلب در این جمله کوتاه است.
 
این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر در جامعه شخصیتی وجود داشته باشد که از نظر علمی و عدالت سرآمد باشد و قدرت پاسخگویی به هر سوال و قدرت اجرا و عدالت در ارتباط با همگان داشته باشد به جد  به هر نسبتی که از علم و عدل برخوردار باشد آن جامه روبه راه تر است.
 
آیت‌ الله سیدان عنوان کرد: علم حضرت بی‌نظیر و پاسخگو تمام سوالات و حقایق است و عدل ایشان بی‌مانند و از وصف خارج است و اگر چنین شخصیتی محور جامعه باشد تمام شبهات آنان رفع و مشکلات و سوالات آنان پاسخ‌داده می‌شود و با عدلی که دارند تمام حقوق دیگران به جای خود تثبیت می‌شود و در این جمله این مطلب را بیان کردند.
 
وی ادامه داد: همچنین در این خطبه فرمودند آن کسی که شایستگی برای حاکمیت در جامعه اسلامی را دارند همسرم علی(ع) است. سوگند به خدا که علی به طرق آسمان‌ها اعلی تر است تا علوم زمین. پیامبر فرمودند آن علمی که کل حقایق را در من چیده و من همه آن را در علی بن ابی طالب و کل شی احسینا فی امام المبین که من در حدیثی ابتدا در کتب اهل سنت دیدم که دو نفر از پیامبر گفتند که امام المبین چیست؟ تورات، قران و یا انجیل است؟ پیامبر فرمودند خیر و در همان لحظه حضرت علی (ع) وارد شدند و پیامبر فرمودند «هذا علی بن ابی الطالب هو امام المبین».
 
انتهای پیام
captcha