آسیبی ناآگاهانه؛ از غرب تا ایران/ ضرورت هماهنگی بین نهادهای مسئول
کد خبر: 3783282
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
هشدار تندگویان از هم‌باشی؛

آسیبی ناآگاهانه؛ از غرب تا ایران/ ضرورت هماهنگی بین نهادهای مسئول

گروه جامعه ــ معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با هشدار نسبت به آسیب هم‌باشی، این سبک زندگی را منتسب به غرب دانست و گفت: این پدیده در ایران به صورت ناآگاهانه در میان جوانان رخ می‌دهد، در غرب مدل و تعاریف آن کاملاً متفاوت است، اما در ایران به دلیل نگرش دینی جامعه، نمی‌توانیم همانند غرب با آن مواجهه کنیم و باید راه‌حلی ارائه شود تا این سبک در کشور از میان رود.

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه مسئله ازدواج سفید یا هم‌باشی یکی از موضوعات مطرح در هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان بود، گفت: در جلسه قبل از مطالعه و بررسی میدانی انجام‌شده در مورد این مسئله صحبت شد و به منزله آسیبی در کشور، که گریزی از آن نیست، مطرح شد.

وی ادامه داد: درخواست ما از سازمان صداوسیما، که عضوی از ستاد است، این بود که بتوانیم با برنامه‌های گفتمانی تبعات این آسیب را برای جوانان روشن و راه‌هایی پیشگیری را مطرح کنیم، اما هنوز ستاد این مسئله را جمع‌بندی نکرده تا بتوانیم دستورالعمل مشخصی برای برخورد با این موضوع ارائه کنیم.

آسیب‌های ازدواج سفید نمایان شده است

تندگویان با تأکید بر اینکه لازم است همه نهادهای ذی‌ربط مانند بهزیستی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، دادگستری و به ویژه شورای اجتماعی وزارت کشور بر روی این مسئله کار کنند و به نتیجه‌ای برسند، بیان کرد: اکنون آسیب‌های ازدواج سفید نمایان شده است.

معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سؤال که آیا هم‌باشی جایگزین ازدواج یا عقد موقت است؟ گفت: خیر، این مورد را قبول ندارم و تأیید نمی‌کنم که جایگزین چیزی شده باشد، بلکه این مسئله خرده‌فرهنگ و آسیبی است که در جامعه شکل گرفته و جایگزین هیچ چیزی در جامعه نیست، چون تبعات منفی این آسیب در جامعه بروز یافته است.

تولد نوزادان بدون شناسنامه در نسل آینده

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های ازدواج سفید را به دنیا آمدن فرزندان برشمرد و گفت: عملاً در نسل آینده و سال‌های آینده شاهد تولد نوزادانی خواهیم بود که شناسنامه ندارند و می‌خواهند وارد محیط تحصیلی شوند و این آسیبی جدی و خطرناک است. بنابراین، باید راه‌حلی پیدا کنیم تا جوانان متوجه شوند که این موضوع فقط مدل انتخاب زندگی نیست، بلکه مسئله و رخدادی اجتماعی است که تبعات اجتماعی آن بیش از انتخاب یک مدل زندگی است. هم‌اکنون فرزندانی حاصل ازدواج سفیدند که باید برای آنها راه‌حلی پیدا شود؛ در قانون درباره مسائلی از قبیل حضانت، صدور شناسنامه و ارث این افراد بحث نشده است.

ضرورت ارائه راه حلی برای به حداقل رساندن ازدواج سفید  

وی افزود: این سبک زندگی در غرب وجود دارد، اما در ایران به صورت ناآگاهانه در میان جوانان رخ می‌دهد. در غرب مدل و تعاریف آن کاملاً متفاوت است، اما در ایران به دلیل نگرش دینی جامعه، نمی‌توانیم همانند غرب با آن مواجهه  کنیم و باید راه‌حلی ارائه شود تا این سبک در کشور از میان رود و مشکلات جوانان برای ازدواج و ثبت آن حل شود. در واقع، دلیل گرایش جوانان به هم‌باشی موضوعات اقتصادی، اشتغال، مسکن و... است.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر ازدواج در جامعه راحت‌تر انجام شود، این مشکل حل خواهد شد؟ گفت: البته بخشی از مشکل حل خواهد شد، اما مشکلات دیگری هم وجود دارد. مشکل دیگر هویت‌ها و باورهایی است که در جوانان شکل گرفته و همچنین جایگاه خانواده از بین رفته است. در واقع، والدین آخرین کسانی هستند که در خصوص ازدواج با آن‌ها مشورت می‌شود و اعضای خانواده آخرین افرادی هستند که از تصمیم ازدواج جوانان مطلع می‌شوند.

لزوم وجود قانون در برخورد با ازدواج سفید

وی با تأکید بر اینکه برای بازگشت به فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی، باید قبل از اینکه خیلی دیر شود سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: در جایگاه نهادی که این مسئله را رصد می‌کنیم طی دو سه جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان موضوع را جمع‌بندی می‌کند و یافته‌ها و پیشنهادها را در اختیار شورای اجتماعی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌دهد تا بر مبنای آن تصمیماتی اتخاذ شود؛ اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی این مباحث را تصویب کند، برخورد با این مسئله به مصوبه‌ای قانونی تبدیل می‌شود.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری مسئول باشد

تندگویان در پاسخ به این سؤال که چگونه بین نهادهای مسئول هماهنگی ایجاد خواهد شد تا این مشکل به سرنوشت مسائلی دچار نشود که چندین دستگاه در آن مسئول‌اند؟ گفت: تلاش می‌کنیم نهادی برای ریاست این مسئله انتخاب شود. 

وی درباره اینکه بهترین نهاد مسئول وزارت ورزش یا وزارت کشور است؟ پاسخ داد: فکر نمی‌کنم بتوانیم در این مسئله به صورت گسترده فعالیت کنیم. شاید معاونت امور زنان و خانواده بهترین نهاد مسئول باشد، چون سطح تعامل آن با دستگاه‌ها متفاوت از ماست. معاونت امور زنان و خانواده در مقام معاون رئیس‌جمهور می‌تواند با همه دستگاه‌ها تعامل خوبی را برقرار کند، به ویژه اینکه زنان بیشترین آسیب ناشی از هم‌باشی را می‌بینند.

انتهای خبر

captcha