نیاز جامعه به تقویت باورهای معنوی/ تنها تکرارکننده حرف‌های انقلاب نباشیم
کد خبر: 3783368
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

نیاز جامعه به تقویت باورهای معنوی/ تنها تکرارکننده حرف‌های انقلاب نباشیم

گروه معارف ـ معاون سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه برخی از ما حرف‌های انقلاب را تکرار می‌کنیم اما به نیازهای انقلاب توجه نداریم اضافه کرد: ماهیت انقلاب ما فراتر از مادیات بوده و در قالب سعادت الهی تعریف می‌شود، انقلاب به دنبال سعادت است، شکوه و عظمت انقلاب اسلامی ما به بلوغ و تکامل رسیده است و امروز وظیفه همه ما این است که جوانان را با اصول ارزشی نظام آشنا کنیم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، معاون پژوهشی آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، عصر روز گذشته، اول بهمن در نشست خطبا و روحانیون استان که در سالن جلسات اداره‌ کل اوقاف استان مرکزی برگزار شد، گفت: حرف انقلاب علاوه بر بیان باید تبیین شود، به سؤالات مردم باید پاسخ درست و کاربردی داده شود تا از ایجاد شبهات جلوگیری شود.
وی با طرح سؤال مردم مبتنی بر اینکه چه می‌کنیم و برای آینده چه طرحی داریم اظهار کرد: دوران دفاع مقدس رزمندگان با ۷۰ کشور می‌جنگیدند که گواه آن اسارت اسرا از ۵۲ کشور جهان است، ما در جنگ سخت پیروز میدان بودیم و با استفاده از قدرت خلاقیت می‌توانیم در جنگ نرم و مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن پیروز میدان باشیم.

لزوم بکارگیری گفتمان‌های کارآمد
حجت‌الاسلام حریزاوی بر لزوم بکارگیری گفتمان‌های کارآمد تأکید و اضافه کرد: دستاوردهای انقلاب را باید گفت اما حق کلام این نیست بروز شکوک و پاسخ‌گویی به آنان بسیار مهم است، شکوک باید شناسایی شود، انقلاب ما فراتر از مادیات بود ما دنبال سعادت بودیم تا در سایه آن رفاه عملیاتی شود.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه شاید نوع دینداری مردم امروز قدری تغییر کرده باشد و اینکه می‌گویند مردم بی دین شده‌اند واقعیت ندارد، تصریح کرد: یک سری آمارها و شاخص‌‌های بین‌المللی تحت عنوان نرخ دینداری وجود دارد، بر این مبنا سازمان تبلیغات اسلامی کشور مرجع رسمی اعلام نرخ دینداری است، ازاین‌رو ضریب نرخ دینداری مردم ایران دو برابر متوسط نرخ جهانی بوده و از طرف دیگر رشد بی‌دینی، کندتر شده است.
حجت‌الاسلام حریزاوی بیان کرد: براساس محاسبات صورت گرفته، به طور کلی نرخ دینداری در جهان بعد از دوره رنسانس بعد از پیدایش مدرنیسم، کاهش و بی‌دینی رواج پیدا کرده است. می‌گویند مدرن شدن جهان بر جامعه اثر مستقیم دارد و موجب کاهش دینداری و تغییر نوع دینداری است، یعنی بشر با مادیات سرگرم شده و از الهیات و معنویات غافل می‌شود.
وی تأکید کرد: در جواب مباحث عنوان شده باید گفت ما این مباحث را قبول نداریم و معتقد هستیم توحید اگر دنبال شود وحدت در کثرت است و به توحید لطمه نمی‌خورد، در این مباحث اهمیت نقش روحانیت خود را نشان می‌دهد و به این ترتیب، وظیفه سنگین و تاثیرگذار جامعه روحانیت نمایان می‌شود.

حرف‌های انقلاب را تکرار می‌کنیم
حجت‌الاسلام حریزاوی ادامه‌ داد: روحانیت سه تخصص مهم اعتقاد(عقاید)، حقایق، اخلاق و احکام را برعهده دارد، روحانیت برای تبیین آنها باید مسائل را درست و دقیق درک و لمس کند. یکی از تأکیدات سازمان تبلیغات اسلامی طی چهل سال اخیر نظام محاسبه‌گری است، چراکه وقتی جامعه دچار خطای محاسبه شود اتفاقاتی می‌افتد که نباید بیفتد.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به اینکه برخی از ما حرف‌های انقلاب را تکرار می‌کنیم اما تبیین نکرده و به نیازهای انقلاب توجه نداریم اضافه کرد: ماهیت انقلاب ما فراتر از مادیات بوده و در قالب سعادت الهی تعریف می‌شود، انقلاب به دنبال سعادت است، شکوه و عظمت انقلاب اسلامی ما به بلوغ و تکامل رسیده است و امروز وظیفه همه ما این است که جوانان را با اصول ارزشی نظام آشنا کرده و اجازه ندهیم دشمن به اهداف خود برسد.
وی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه حداکثر مردم به مبانی دینی و اعتقادی ایمان دارند، اظهار کرد: جامعه به تقویت باورهای معنوی نیاز دارد، با تحقیقاتی که به عمل آمده متوجه شدیم علی‌رغم فعالیت دشمنان ۲ درصد جامعه درگیر گروه‌‌های شبه‌عرفانی هستند. خوشبختانه در حال حاضر جامعه درگیر پدیده‌های عرفان‌های نوظهور نشده است و اغلب مردم اظهار دینداری می‌کنند اما قابلیت دفاع ندارند.
حجت‌الاسلام حریزاوی گفت: جریان اشرافیت امروز تبدیل به جریان نوکیسگی و اقازادگی شده است، در صدر اسلام آقازاده‌ای همچون فاطمه زهرا سلام الله علیها باید الگوی رفتاری و اخلاقی ما باشد، اقازاده‌ای که تمام دارایی خود را صرف تهیدستان و محرومان می‌کردند.

حاکمیت نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ سالگی
حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: حاکمیت نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ سالگی دارای ویژگی‌هایی است که نسبت به سال‌های قبل متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه در دهه پنجم انقلاب باید از انسجام و استحکام بیشتری برخوردار باشیم، اظهار کرد: جایگاه روحانیت در این مقطع ویژه‌تر و سنگین‌تر از دیگر اقشار است؛ لذا سازمان تبلیغات اسلامی گفتمان‌سازی انقلاب را به عنوان تکلیفی برعهده دارد.
حجت‌الاسلام قربان‌پور تصریح کرد: تبیین نقش و جایگاه سازمان تبلیغات اسلامی و روحانیت و خطبا از اهداف برنامه‌هاست، یقینا بخشی از تبیین و ترویج مبانی انقلاب و معارف دینی بر عهده روحانیون و خطبا قرار دارد. با توجه به تعهدات جامعه روحانیت در راستای اهداف انقلابی و تداوم ارزش‌های انقلابی طبیعی است که نزدیک کردن گفتمان ها به یکدیگر ضرورت دارد.
حجت‌الاسلام رضوی‌راد، نماینده ولی‌فقیه در سپاه روح‌الله استان مرکزی هم در این نشست گفت: کارهای بزرگی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفته است و دستاوردهای انقلاب دستاوردهای کمی نیستند لذا باید مبانی با دقت بیان شوند.

نقش روحانیت در تبیین اهداف نظام
وی برلزوم نقش روحانیت در تبیین اهداف نظام تأکید کرد و افزود: روحانیت در همه حال حرف برای گفتن دارد؛ انتخابات، هویت دینی را زنده کردن و استقلال کشور از جمله دستاوردهای مهمی است که باید به آن پرداخته شود. تمام دستگاه‌ها از حداکثر توان فرهنگی تبلیغی خود برای بازگو کردن دستاوردهای انقلاب استفاده کنند.
حجت‌الاسلام رضوی‌راد استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و فکری مجموعه‌ها را در ترویج مبانی اسلامی و انقلابی موثر دانست و اظهار کرد: مهندسی فرهنگی که رهبری بار‌ها و بار‌ها در مورد آن نکاتی فرمودند باید اتفاق بیفتد و ما در این زمینه ضعف داریم. سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند در این زمینه موثر عمل کند و از ظرفیت‌های مردمی برای تبلیغ و ترویج نباید غفلت کرد.
وی اضافه کرد: دستاوردها همچون برپایی نماز جمعه، عمران و آبادانی مساجد، استقلال، انتخابات و ... از دستاوردهای انقلاب است که بدان پرداخته شده و می‌شود اما مفاسد رخ داده در رژیم پهلوی مورد غفلت واقع شده و پرداخته نشده است لذا ماموریت اصلی روحانیت بیان مفاسد پهلوی و بیان دستاوردهای انقلاب است.
انتهای پیام

captcha