سرمایه‌گذاری با هدف اشتغال‌زایی شرط موفقیت موقوفات است
کد خبر: 3783573
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲

سرمایه‌گذاری با هدف اشتغال‌زایی شرط موفقیت موقوفات است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف خوزستان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری با هدف اشتغال‌زایی شرط موفقیت موقوفات است، گفت: اگرچه در استان خوزستان موقوفه قرآنی وجود ندارد اما چه موقوفه قرآنی در خوزستان باشد چه نباشد، وظیفه ما اجرای برنامه‌های قرآنی است.

خاکباز

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در تحریریه ایکنا خوزستان حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران این رسانه پاسخ گفت. 
وی با بیان اینکه اولویت کارهای این اداره‌کل بر محورهای عمران و آبادانی بقاع و احیا و بهره‌برداری موقوفات است، افزود: مدیری می‌تواند موفق عمل کند که عملکردش را به روز به اطلاع مردمش برساند و قطعاً یک دستگاه نمی‌تواند با یک روابط عمومی این مأموریت مهم را به انجام برساند بنابراین مدیری موفق است که ارتباط خوبی با رسانه‌ها داشته باشد؛ یعنی ارتباط با بازوی پرتوان اطلاعات‏ اخبار و عملیات. 

وقف؛ معیار زدودن فقر از جامعه
خاکباز با تأکید براینکه وقف عنصر ارزشمندی است که می‌تواند مبارزه با جهل و فقر را در پی داشته باشد، راه شریف امامزادگان را بیشتر به جامعه معرفی کند و دستیار خوبی برای ملت و دولت باشد، بیان کرد: وقف نهاد ممتاز دینی و صددرصد مردمی است و موقوفات را مردم ایجاد می‌کنند و چیزی به نام دولت در این میان وجود ندارد. این نهاد مقدس و تماماً مردمی می‌تواند در راستای مبارزه با مشکلات عدیده جامعه از جمله فقر، کمبود علم و مشکلات معیشتی مبارزه کند و اگر به درستی مورد حمایت قرار گیرد نتایج بسیار برجسته‌ای در بروز و ظهور خواهد داد چراکه ما می‌‌بینیم دانشگاه‌های مطرح جهان نه در قالب وقف بلکه در قالب کمک‌های خیران اداره می‌شوند.

مقوله وقف محدود به زمان ما و گذشته نیست
مدیرکل اوقاف خوزستان تصریح کرد: مقوله وقف محدود به زمان ما و گذشته نیست بلکه در ادیان گذشته و ابراهیمی در زمان حضرت موسی و عیسی وقف به شکل و زبان دیگری وجود داشته است؛ همه اقدامات در قالب وقف یک هدف دارد و آن کمک به مردم جامعه از لحاظ اقتصادی‏، معنوی و اجتماعی است. اوقاف خوزستان کمر همت بسته که در راستای این دو هدف مهم قدم بردارد. براین اساس در اسفند هر سال یک کتابچه راهنما برای یک سال کاری تعریف می‌کنیم.

خاکبازوی ادامه داد: در مجموع در ستاد استان 12معاون، رئیس و کارشناس مسئول و در خوزستان نزدیک به 17 اداره و دفتر نمایندگی وجود دارد که قابلیت ارتقای بیشتر را دارد. هر معاونت در چارچوب آن برنامه کتابچه راهنما باید 25 درصد برنامه‌اش را در فصل اول به پایان برساند. این باعث شده اوقاف از سال 88 به بعد پویایی خوبی داشته باشد و از آن حیاط خلوتی که کلاف سردرگمی بود نجات پیدا کند و الان شفاف‌ترین نهاد و دستگاه از نظر مالی است.

تعریف 25 پروژه برای سال 97
خاکباز بیان کرد: 25 پروژه برای سال 97 در بخش امام‌زادگان تعریف شده که شامل مرمت‏، بازسازی، توسعه، نصب ضریح و گنبد و ایجاد رواق و یا خرید املاک اطراف می‌شود. گرچه معتقدم ظرفیت خوزستان بسیار سنگین‌تر از برنامه سال 97 باید باشد. البته به سازمان هم گفته‌ام که رقم اختصاص یافته برای مرمت امامزادگان در استان خوزستان ناچیز است.

مدیرکل اوقاف خوزستان آمار کل امامزادگان در استان خوزستان را 417 امامزاده عنوان کرد و گفت: این امامزادگان از پیغمبر تا امام‌زاده‌ای که با یک واسطه به امام معصوم می‌رسد را شامل می‌شوند و همچنین 27 امامزاده در تراز کشوری در استان وجود دارد؛ هدف ما آماده ساختن قبور ذریه حضرت زهرا(س) از لحاظ زیرساختی در شأن امامزادگان است و پس از آن اجرای برنامه‌های فرهنگی دنبال می‌شود که این برنامه‌ها با طرح آرامش بهاری شروع می‌شود و به مسابقات قرآن کریم ختم می‌شود.

وی بیان کرد: در مجموع نزدیک به یک هزار و 700 موقوفه انتفاعی و منفعتی با بیش از 14هزار رقبه در استان وجود دارد که این تعداد باید افزایش یابد. بسیاری از موقوفات ما هنوز ثبت نشده و خیلی از آنها هم شناسایی نشده‌اند. در این راستا به دنبال این هستیم که GIS اینها را برداشت کرده و در سامانه ثبت کنیم که موقوفه‌خواران آنها را تصرف نکنند.

اولویت کار در اوقاف خوزستان سرمایه‌گذاری و اشتغال است
خاکباز با بیان اینکه اولویت کار در اوقاف خوزستان سرمایه‌گذاری و اشتغال است‏، افزود: نیت واقف تا چه تاریخی می‌تواند تأمین کننده آن نیت باشد؟ با توجه به تورم حال حاضر در یک برهه از زمان این موقوفه توقف کامل خواهد داشت؛ موقوفه‌ای می‌تواند موفق عمل کند که سرمایه‌گذاری داشته باشد. موقوفه توکل در رامهرمز و موقوفه نظام در رامشیر که سه‌دانگ شهر موقوفه هستند، عملاً عایداتی برای اجرای نیت واقف نداشته‌اند. قصد ما برای ایجاد سرمایه‌گذاری در موقوفات احداث دو تا سه کارخانه است.

9 پروژه سرمایه‌گذاری در شهرهای استان 
مدیرکل اوقاف خوزستان با اشاره به تعریف 9 پروژه خارج برنامه سال جاری در اوقاف خوزستان، گفت: از این تعداد 6 پروژه در دزفول و 3 پروژه در رامهرمز و ماهشهر است؛ بنا داریم کارخانه کود شیمیایی (جامد و مایع) را ایجاد کنیم. اگر مبادی ذیربط در استان با ما همکاری کنند می‌توانیم زمین‌های مستعد موقوفات را که تبدیل به شوره‌زار شده با تغییر کاربری با بهره‌برداری مناسب و بهینه به کارخانه تبدیل کنیم. همچنین در رامهرمز از 52 نقطه خاک‌برداری و آزمایش شده که اگر به نتیجه برسد اولین کشت خارشتر و راه‌اندازی کارخانه علوفه و بسته‌‌بندی آن را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر 6 پروژه در دزفول آغاز شده که در حال انجام است و تلاشی در جهت محرومیت‌زدایی است که اگر این پروژه‌ها به سرانجام برسند منجر به اشتغال پایدار هزار نفر در سال می‌شود.

خاکبازوی با اشاره به اینکه موقوفات قرآنی در استان خوزستان وجود ندارد، گفت: درباره این مسئله باید بگویم یا ذوقی برای ایجاد موقوفه قرآنی نبوده یا اینکه در این راستای تبلیغ و ترویج صورت نگرفته است. اما امسال اولین موقوفه قرآنی در مسجدسلیمان به ثبت رسید.

وظیفه ما اجرای برنامه‌های قرآنی است
خاکباز تصریح کرد: اما چه موقوفه قرآنی در خوزستان باشد چه نباشد، وظیفه ما اجرای برنامه‌های قرآنی است. با توجه به اینکه دستمان خالی است اما برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری محافل و مجالس و مسابقات قرآن و تربیت حافظان قرآن کریم به قوت خود باقی هستند. اگرچه سالانه بیش از یک میلیارد تومان بودجه برای این برنامه‌ها لازم است و ما در مجموع 50 میلیون تومان هم بودجه نداریم اما به شکل‌های مختلف با کمک گرفتن از برخی نیت‌های موقوفات و کمک گرفتن از اعتبارات فرهنگی شهرستان‌ها این کارها را به پیش خواهیم برد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان کرد: درخواست کرده‌ایم که سهمیه طرح تربیت حافظان در سال آینده برای خوزستان به 25 هزار نفر افزایش یابد. همچنین مناطقی در استان خوزستان شناسایی شده که محافل انس با قرآن در آنجا برگزار شود و برای آن اعتبار لازم هم دیده شده است. استان خوزستان با توجه به رتبه‌های برتر قرآنیان در مسابقات قرآنی استان پیشتاز است اما هنوز ما رضایت کافی را نداریم. بنابراین در سال 98 برنامه‌های قرآنی استان خوزستان پیشتازتر خواهدبود.

انتهای پیام

captcha