تدوین پیش‌نویس سازوکارهای حمایتی از پیشکسوتان قرآنی
کد خبر: 3783576
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
در مجمع مشورتی شورای توسعه مطرح شد؛

تدوین پیش‌نویس سازوکارهای حمایتی از پیشکسوتان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی نودونهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تشکیل گروه کارشناسی جهت تدوین پیشنویس برنامه اجرایی توسعه وقف قرآنی و سازوکارهای حمایتی از پیشکسوتان قرآنی مطرح شد.

به گزارش ایکنا؛ نود و نهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با سه دستور جلسه برپا شد که همراه با مصوبات و تصمیماتی بود.

در دستور نخست این جلسه، آقایان عزیززاده و فدوی از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد وضعیت پوشش بیمه‌ای فعالان قرآنی به ارائه گزارش درخصوص چالش‌ها، کمبودها و راه‌حل‌های پیشنهادی پرداختند که با عنایت به تصمیم جلسه سی و ششم شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مورخ 10 تیرماه 96 و مباحث ارائه شده در جلسه، مقرر شد کارگروهی برای بررسی حقوقی و تدوین پیش‌نویس بسته‌ جامع سازوکارهای حمایتی، بیمه‌ای و خدمات مشاوره‌ای و مراقبت‌های پزشکی از پیشکسوتان، فعالان و مؤسسات قرآنی جامع، جهت ارائه به شورا تهیه شود.
دستور دوم جلسه نیز به پیشنهاد تشکیل کارگروه فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان و مناطق محروم پرداخته شد و در این زمینه مصوب شد بسته جامع فعالیت‌های قرآنی در سال 1398 با توجه به مناسبت‌های خاص و مرتبط با تأکید بر ماه مبارک رمضان آماده و تا قبل از جلسه آینده مجمع مشورتی ارائه شود که مسئولیت آن نیز به خبرگزاری ایکنا واگذار شد.
اما دستور سوم به بررسی و تصویب ضوابط و شرایط اعطای گواهی‌نامه(بدون آزمون) به استادان و قاریان پیشکسوت و برجسته قرآن کریم ارجاعی از شورا پرداخته شد. طی این جلسه به گفت‌وگو و بررسی جدول ضوابط و شرایط اعطای گواهی‌نامه و ارائه نظرات اعضا پرداخته شد و کلیات این جدول تصویب و مقرر شد ضمن بررسی پیشنهادات مطروحه و اعمال ملاحظات لازم توسط شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت، در جلسه آینده مجمع مشورتی، ارائه و تصویب نهایی شود که مسئولیت آن به شورای عالی قرآن صدا و سیما واگذار شد.
همچنین در خارج از دستور این جلسه به بررسی توسعه ظرفیت موقوفات قرآنی پرداخته شد که مقرر شد گروه کارشناسی جهت تدوین پیشنویس برنامه اجرایی توسعه وقف قرآنی با حضور تعدادی از صاحب‌نظران و ایده‌پردازان به سرپرستی حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل و نتیجه به جلسه آینده مجمع مشورتی ارائه شود.
همچنین در این جلسه، پیشنهاداتی درباره گزارش به هنگام دستگاه‌ها از فعالیت‌ها و عملکرد سالیانه به عنوان یکی از مشکلات اصلی در موضوع دریافت بودجه قرآنی مطرح شد. طی این جلسه مطرح شد تا با ایجاد سامانه‌ای کارا جهت هدایت‌گری در برنامه‌ریزی، اولویت نیازهایی که دستگاه‌ها دارند و با موقوفات مرتفع می‌شود، اطلاع‌رسانی شود.
ایجاد صندوقی مستقل برای حمایت از فعالان قرآنی در حوزه‌های بیمه، بیمه تکمیلی، کمک‌های درمانی و... و تعریف بسته جامع فعالیت‌های قرآنی در سال 1398 با موضوعات رصد مناسبت‌های قرآنی سال 1398، پیشنهاد‌های مشخص برای ارتباطات، نسبت برقرار کردن میان مناسبت‌ها و تولید بسته‌های پیشنهادی برای دستگاه‌های مختلف از جمله پیشنهادات مطروحه طی این جلسه بود.

یادآوری می‌شود، این جلسه به تاریخ 30 دی‌ماه 97 در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.
انتهای پیام

captcha