اجرای سرود بچه‌های مسجد در آغاز دهه‌فجر/ برگزاری جشنواره «چهل مسجد، چهل نمایش»
کد خبر: 3783615
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲

اجرای سرود بچه‌های مسجد در آغاز دهه‌فجر/ برگزاری جشنواره «چهل مسجد، چهل نمایش»

گروه هنر ــ از جمله اقدامات ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در ایام دهه فجر، اجرای 40 هزارنفری سرودهای انقلابی در روز 12 بهمن است، همچنین مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از 12 بهمن تا 12 اسفند، اقدام به برگزاری جشنواره «چهل مسجد، چهل نمایش» خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه میان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد وزارت ارشاد اسلامی، بعد از ظهر امروز سه‌شنبه 2 بهمن با حضور محسن مؤمنی‌شریف؛ رئیس حوزه هنری، کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی؛ دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سالن کنفرانس حوزه ریاست حوزه هنری برگزار شد.

موضوع تفاهم‌نامه امضا شده در این مراسم همکاری و مشارکت جهت فعالیت فرهنگی و هنری با محوریت تئاتر بچه‌های مسجد در مساجد سراسر کشور است که در وهله نخست مرکز هنرهای نمایشی نسبت به برگزاری جشنواره «چهل مسجد، چهل نمایش» همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 4 مسجد سراسر کشور اقدام خواهد کرد.

ثبت 22959 کانون فرهنگی و هنری مساجد تاکنون

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی؛ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور در این مراسم با اشاره به آغاز به کار کانون‌های فرهنگی و هنری در سراسر کشور از سال 71، گفت:  از ابتدای امسال سامانه‌ای به نام «سجای بچه‌های مسجد» را تدارک دیدیم و در آن از همه کانون‌های فعال فرهنگی و هنری مساجد دعوت کردیم تا نسبت به ثبت مشخصات خود در آن اقدام کنند که تا روز گذشته حدود 22 هزار و نهصد و 59 کانون در این سامانه ابراز هویت کرده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود آنکه تاریخ پایان ثبت‌ نام در این سامانه 22 دی‌ماه سال جاری منظور شده بود، اما با توجه به اینکه برخی از این کانون‌ها مربوط به مناطق روستایی و عشایری بودند که دسترسی به اینترنت برای آنها با سختی همراه است، لذا به یمن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تا سالروز ولادت حضرت زهرا(س)، به کانون‌های فرهنگی مساجد فرصت داده شده است که نسبت به ثبت‌نام خود در این سامانه به منظور برنامه‌ریزی دقیق فرهنگی و هنری اقدام کنند.

ارزانی تصریح کرد: به طور حتم در زمان ثبت نام کانون در این سامانه، نام و مشخصات اعضای فعال در هر کانون نیز ثبت می‌شود که براین اساس تا روز گذشته حدود یک میلیون و پانصد و 23 هزار نفر فعال در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شناسایی شده‌اند.

رد نشود///اجرای سرود بچه‌های مسجد در آغاز دهه‌فجر/برگزاری جشنواره«چهل مسجد، چهل نمایش»

دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید اعتراف کنیم با وجود فعالیت تقریباً 26 ساله ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اما بیشتر اقدامات صورت گرفته در قالب این نهاد، فرهنگی بوده است و در زمینه هنری کمتر اقدامی صورت گرفته است و برای سر و سامان دادن به فعالیت‌ها در این حوزه مجال و فرصت بسیار زیادی باقی است.

«خمینی ای امام» و«ایران ما»، ترانه سرودهای اجرا شده از سوی بچه‌های مسجد

وی با اشاره به اینکه سرود از جمله رشته‌های هنری است که با توجه به ماهیت وجودی مساجد، جای کار فراوان در فعالیت‌های هنری این نهاد مردمی دارد، گفت: اتفاقاً امسال و به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی  برای نخستین‌بار یک اجرای 40 هزار نفره سرود خواهیم داشت که روز 12 بهمن برگزار خواهد شد که البته ابتدا خواستیم این اجرا با گردهمایی 40 هزار نفری سرودخوانان در یک مکان اتفاق بیفتد که به دلیل  مسائل امنیتی این امر میسر نشد و قرار شد این 40 هزار نفر در قالب گروه‌های 1500 تا 3هزار نفره در سراسر کشور، اما در یک زمان و با محتوایی یکسان به اجرای سرود بپردازند که قطعات انتخاب شده «خمینی ای امام» و «ایران ما» خواهد بود.

ارزانی تأکید کرد: از آنجا که نوع فعالیت ما در حوزه مساجد ستادی است و ورود جدی به مقولات اجرایی نداریم، لذا هر جا که محرز شود، پرداختن به موضوعات فرهنگی و هنری متولی خاص خود را دارد، ورود نمی‌کنیم، همچنان‌که در مورد تئاتر بچه‌های مسجد نیز مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اقدامات ارزنده و سازنده‌ای را طی ادوار گذشته به انجام رسانده است و امروز و در قالب امضای این تفاهمنامه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور متعهد خواهد شد تا با بهره‌گیری از همه امکانات و اختیاراتی که در حوزه‌های مرتبط با مساجد دارد، هنر تئاتر مساجد را تقویت کند و در وهله نخست در زمینه برگزاری جشنواره «چهل مسجد، چهل نمایش» نهایت همکاری را با حوزه هنری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اساسنامه ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از گذشت 26 سال از آغاز فعالیت بالاخره از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شخص رئیس جمهور ابلاغ شده است، گفت: ما براساس بندهای ابلاغ شده در این اساسنامه، باید در حوزه‌های دیگری همچون فیلم، انیمیشن و فضای مجازی که برای نسل کودک، نوجوان و جوان برای جذب به مسجد، تأثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت، ورود کنیم و لذا آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه‌ها با نهادهایی که تجارب ارزنده‌ای در این زمینه دارند، همچون حوزه هنری انقلاب اسلامی اعلام می‌کنیم.

مسجد، حق بزرگی به گردن انقلاب اسلامی و مردم دارد

این گزارش حاکی است: در ادامه این مراسم، محسن مؤمنی‌شریف؛ رئیس حوزه هنری به ایراد سخن پرداخت و گفت: مساجد حق بزرگی به گردن انقلاب اسلامی و مردم  دارند و هر افتخاری که حداقل در طول 4 دهه انقلاب اسلامی برای مردم آفریده شده است؛ منشأ آن مسجد بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه رشته‌های هنری و از همه مهم‌تر هنر نمایش و تئاتر، فعالیت‌های گسترده و مؤثری را در تولید و اجرای آثار نمایشی در روزگار منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در مساجد شاهد بودیم که از نمونه بارز چهره‌های نمایشی انقلابی و مسجدی می‌توان به مرحوم فرج‌الله سلحشور و مرحوم سعید کشن‌فلاح اشاره کرد.

رد نشود///اجرای سرود بچه‌های مسجد در آغاز دهه‌فجر/برگزاری جشنواره«چهل مسجد، چهل نمایش»

مؤمنی‌شریف تصریح کرد: به‌حق باید گفت که سینمای انقلاب اسلامی نیز از دل تئاتر انقلاب اسلامی سربرآورد و عرض‌اندام کرد و نخستین کسانی که سینمای انقلاب را با ساختار و محتوای منحصر به فرد آن بنا نهادند، پیشتر در مسجد، کار تئاتری انجام می‌دادند، با همه این تفاصیل باید گفت که راه طولانی برای شکوفایی و بازگشت به دوران اوج تئاتر انقلابی، در پیش داریم که البته دلیل توفیق این عرصه هنری در سال‌های ابتدایی انقلاب صفا و صمیمتی بود که در میان اهالی هنر نمایش مشاهد می‌شود و متأسفانه در سال‌های اخیر  تا حدود زیادی از این صفا و صمیمیت و افتادگی که خصیصه هنرمند تئاتر است، کاسته شده است.

باید از زیر سایه تفاخر به شخصیت‌های تئاتری غرب خارج شویم

رئیس حوزه هنری افزود: باید نمایشنامه متعهد و انقلابی نوشته شود تا از زیر سایه تفاخر به شخصیت‌های تئاتر غربی و آثار نمایشی آنها خارج شویم و به تجارب گران‌سنگ فرهنگی خودمان تمرکز کنیم و به آن ببالیم. این امر هیچ‌گاه محقق نخواهد شد، مگر آنکه مجدد نطفه هنر نمایش متعهد در بطن مساجد شکل گیرد و اهالی فرهنگی مسجد دست به قلم برده و به نگارش آثار نمایشی برپایه اعتقادات مذهبی و تعلقات فرهنگی ایرانی بپردازند.

وی در ادامه تأکید کرد: ما ملتی بدون سابقه نمایشی نیستیم و حداقل هنر شبیه‌خوانی و تعزیه به عنوان هنری نمایشی که خاستگاه واقعی آن ایران اسلامی بوده است، سابقه بیش از هزار ساله دارد و با این فرض شایسته نیست که در زیر نام‌های بزرگ نمایشگران خارجی و غربی، هویت و اصالت خود را گم کنیم.

مؤمنی‌شریف در پایان سخنان خود گفت: این اقدام و امضای تفاهمنامه با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را به فال نیک گرفته و برای احیای هر چه بیشتر و شکوفایی روزافزون تئاتر مسجد از تمام توان کارشناسی و فنی هنرمندان تئاتر که خوشبختانه برخی از آنها نیز مسئولیت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را به‌حق در اختیار دارند، استفاده خواهیم کرد.

همچنین در بخشی از این مراسم، کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به سابقه درخشان فعالیت تئاتری حوزه هنری در نهاد مردمی مسجد گفت: خوشبختانه چند سالی است که همایش سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی در حوزه هنری از سر گرفته شده و ما تابستان امسال توانستیم سیزدهمین دوره این همایش سراسری را به میزبانی استان قزوین برگزار کنیم.

برگزاری چهاردهمین همایش تئاتر بچه‌های مسجد در تابستان 98

وی با اشاره به بندهای تفاهم‌نامه تنظیم شده میان حوزه هنری و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، گفت: یکی از مفاد این تفاهم‌نامه تشکیل شورای مشورتی تئاتر بچه‌های مسجد است که طی آن، طرفین بر تأمین هزینه‌های برگزاری چهاردهمین همایش سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در تابستان سال 98 به شکل مساوی متعهد خواهند شد.

زارعی تصریح کرد: تأمین هزینه نگارش 40 نمایشنامه در ژانر بچه‌های مسجد آن هم به نسبت مساوی که پس از نگارش و تأیید از سوی انتشارات «سوره مهر» به چاپ و انتشار برسد از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه خواهد بود.

رد نشود///اجرای سرود بچه‌های مسجد در آغاز دهه‌فجر/برگزاری جشنواره«چهل مسجد، چهل نمایش»

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه گفت: حمایت مالی و اجرایی به منظور برگزاری جشنواره «چهل مسجد، چهل نمایش» از سوی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قصد داریم آن را از 12 بهمن تا 12 اسفند در سراسر کشور برگزار کنیم، از دیگر مفاد موجود در این تفاهمنامه است.

اجرای 40 نمایش در 40 مسجد، هر کدام 6 نوبت در ظرف مدت یک‌ماه

این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: در قالب این جشنواره 40 نمایش در 40 مسجد منتخب در سراسر کشور به مدت یک ماه و هر کدام 6 نوبت اجرای نمایش را با مضامین انقلابی و ارزشی تجربه خواهند کرد تا مردم متدین و انقلابی و نمازگزاران در صورت علاقه‌مندی به تماشای این آثار نمایشی بنشینند.

وی تأکید کرد: مشارکت در امر آموزش بچه‌های مسجد در مسائلی و رشته‌های مختلف هنری و به ویژه تدریس و آموزش فنون نمایشی از دیگر مندرجات در بندهای این تفاهمنامه است که طرفیت بر انجام این مورد به عنوان یک امر زیربنایی به منظور ارتقای علوم و فنون تئاتری بچه‌های مسجد تأکید دارند.

این گزارش حاکی است: در پایان این نمایش از پوستر جشنواره «چهل مسجد، چهل نمایش» رونمایی شد و مسئولان حوزه هنری و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، تفاهم‌نامه تنظیم شده را به منزله تأیید اجرای بندهای آن امضا کردند.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha