مطالبات اهالی محلات توسط مسئولان مساجد سنجیده شوند
کد خبر: 3783767
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴

مطالبات اهالی محلات توسط مسئولان مساجد سنجیده شوند

امام جماعت مسجد جامع المهدی (عج) معتقد است که اگر در مساجد نیازسنجی بر اساس مطالبات و خواسته های اهالی محله صورت گیرد، می توان جوانان را جذب مسجد کرد و برای همیشه در خانه های خدا ماندگار کرد.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: آنچه موجب می شود مساجد به عنوان یکی از کانون های مؤثر دینی و اجتماعی، بتواند نقش خود را در ابعاد مختلف ایفا کند، یک مدیریت و جهت دهی واحد، آن هم از سوی عالم دینی آگاه در نقش امام جماعت است؛ به عبارت دیگر احیای مسجد و کارکردهای فوق العاده آن در گرو حضور و محوریت یک امام جماعت کارآمد و توانمند است، یکی از مساجد فعال شمال غرب تهران که با مدیریت امام جماعت این مسجد، شاهد حضور پر رونق جوانان در این مسجد هستیم، مسجد جامع المهدی(عج) واقع در محله سعادت‌آباد، بلوار پیام، میدان بهرود واقع است، به منظور معرفی فعالیت های این مسجد و عوامل موفقیت آن با حجت الاسلام «میر شاه ولد»، امام جماعت مسجد  گفتگویی ترتیب دادیم که ادامه می خوانید.

 

-حاج آقای میر شاه ولد شما به عنوان کسی که بیش از 19 سال امام جماعت هستید، بفرمایید راز و رمز موفقیت یک مسجد چیست؟

به نظرم یکی از عوامل موفقیت هر مسجدی به مدیر و امام جماعت آن  مسجد مربوط می شود، اگر امام جماعت مسجد بتواند خود را از لحاظ علمی و اخلاقی ارتقا دهد و ساعت ها وقت برای رسیدگی به  مشکلات مردم در مسجد صرف کند، مردم به چنین مسجدی و  مدیری اعتماد می کنند، چرا که می بینند در این مسجد برای حل مشکلاتشان نتیجه  گرفته اند و همین رفت و آمدها به  مسجد می تواند عاملی برای حضور همیشگی آنها به خانه های خدا شود.

وقتی جوان و نوجوان ببیند، نیازهای او در مساجد دیده شده و برآورده می‌شود؛ جذب چنین مرکزی می‌شود. بنابراین موضوع تفریح، نشاط، سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت آنها در مساجد باید فراهم شود و در کنار آن در جلسات اعتقادی، مراسم های مذهبی، احکام و عقاید مسجد شرکت و به تربیت در نمازهای جماعت مسجد هم حضور می یابند.

 محور مهم دیگری که باید مورد توجه قرارگیرد،موضوع نیازسنجی و برنامه ریزی برای مخاطبان و اهالی محله است، در این صورت است که می توانیم آنها را در مساجد برای همیشه ماندگار کنیم.

 

 در مسجد جامع المهدی(عج) سعادت آباد به عنوان یکی از مساجد فعال در شمال غرب تهران چه برنامه هایی را برای رونق حضور جوانان و نوجوانان در نظر گرفته اید؟

 با وجود آنکه مسجد جامع المهدی(عج) سوله ای است که به صورت موقت فعلا برای اقامه نماز در این منطقه فعالیت می کند، اما توانسته خدمات قابل توجه ای به مخاطبان ارایه دهد، به طوری که با برقراری ارتباط با مدارس اطراف مسجد و نیز بر اساس نیازسنجی از نوجوانان و جوانان تاکنون توانسته بیش از 100 جوان را جذب برنامه های مسجد کند. در این زمینه کلاسهای توجیهی برای دانش آموزان برگزار و با همکاری تعدادی از مربیان این مسجد که از معلمان آموزش و پرورش هستند، برنامه ها و دوره های تقویتی تحصیلی برای دانش آموزان مدارس اطراف برگزار می شود تا برای امتحانات درسی آماده شوند.

مسجد دارای بخش های مختلفی همچون بسیج، کانون فرهنگی هنری مسجد، باشگاه ورزشی، کارگاه کارآفرینی، آشپزخانه طبخ غذاهای سنتی است و در این بخش ها بیش از ۴۰ نفر از بچه های مسجد فعالیت همیشگی دارند.

 

فرمودید یکی از بخش های مسجد کانون فرهنگی هنری است، کانون مسجد جامع المهدی(عج) در زمینه های فعالیت دارد و به نظرتان کانون های مساجد می توانند عاملی برای رونق حضور اهالی محله  بویژه نوجوانان و جوانان به مساجد شوند؟

 کانون فرهنگی هنری مسجد جامع المهدی(عج) با برگزاری برنامه های ورزشی، هنری، فرهنگی، مذهبی و اردویی در تلاش است،با جذب جوانان به فعالیت های فرهنگی هنری علاوه بر کشف استعدادها و توانمندی های آنها، زمینه جذب آنها به مساجد را فراهم کنند. زیرا که فلسفه تشکیل کانون های مساجد احیای نقش واقعی مساجد و مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان بوده است و در مقابله با این موضوع هم توانسته موثر عمل کند.

 

 

 یکی از کارکردهای مسجد کارکرد اقتصادی است، فعالیت اقتصادی در مساجد باید در چه اندازه ای باشد؟ در مسجد جامع المهدی(عج) در این زمینه چه اقداماتی صورت می گیرد؟

اینکه همه فعالیت های مسجد تعطیل و فقط فعالیت اقتصادی در مسجد صورت گیرد، اقدام درست نیست، ولی احیای کارکرد اقتصادی مساجد باید مورد توجه باشد،یکی از اقداماتی که در مسجد جامع المهدی(عج) در این زمینه مورد توجه است،راه اندازی آشپزخانه برای تهیه غذاهای سنتی است، تا از این طریق بتوانیم برای خدمات ارایه دهیم. از طرفی با کسب در آمد نیازهای مالی مسجد را تامین  و به نوعی مسجد دارای استقلال مالی شود. البته آشپزخانه مسجد باید در فضای بیرونی مسجد باشد، تا برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد نکند، زیرا که مهم ترین اولویت مسجد باید کارکرد عبادی آن باشد.

 

یکی از محورهای مهم فعالیت مسجد در بحث کار آفرینی است، اقداماتی که در این زمینه انجام می شود، چه نوع خدماتی است؟

 مسجد جامع المهدی(عج) در بحث کارآفرینی و ایجاد اشتغال توانسته برای جوانان اشتغال ایجاد کند،برنامه مسجد در این زمینه این است که در پرورش بلدرچین همراه با آموزش و پرورش آن خدماتی در کارگاه مجاور مسجد ارایه می شود و بیش از ۳۰ نفر از بچه های مسجد در این زمینه فعالیت دارند. علاوه بر آن در آشپزخانه مسجد در زمینه طبخ غذاهای سنتی همچون رب، محصولات همچون ترشی خدماتی ارایه می شود.

 

دیگر برنامه های مسجد شامل چه برنامه هایی است؟

برنامه تفسیر قرآن با حضور گسترده جوانان و نوجوانان، امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش جهت پیوند مدارس با مسجد، برگزاری رشته های ورزشی در باشگاه مسجد، برپایی برنامه های اردویی و برنامه های اعتقادی و مذهبی در طول هفته از جمله برنامه های مسجد در طول هفته است.

 

حجت الاسلام نوری زاده اخیرا به عنوان ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد انتخاب شده اند، مهم ترین دغدغه و مشکلی که مساجد با آن روبرو هستند و لازم است، مدیریت جدید مورد توجه قرار دهد، چیست؟

یکی از مشکلاتی که امروز مساجد با آن روبرو هستند، عدم تعامل میان امام جماعت با نمازگزاران است، لازم است، با برگزاری دوره های آموزشی برای طلاب در زمینه ارتقای توانمندی روحانیون در زمینه مدیریت مسجد برنامه ریزی های لازم صورت گیرد تا با برقراری ارتباط دوستانه با مامومین زمینه ساز جذب حداکثری آنها در  مساجد شود. از طرفی باید از مساجد خواسته شود، که برنامه هایی که منطبق با نیاز روز نسل جوان  است، مورد توجه قرار دهند، تا از این طریق مساجد پاتوق فرهنگی نسل جوان شوند.

انتهای پیام

captcha