هفتمین نشست خیرین استان مرکزی برگزار شد
کد خبر: 3783802
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
با حضور کاروان قرآنی انقلاب؛

هفتمین نشست خیرین استان مرکزی برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هفتمین نشست خیرین قرآنی استان مرکزی با حضور مسئولان استان و کاروان قرآنی انقلاب برگزار شد.

هفتمین نشست خیرین استان مرکزی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ کاروان قرآنی انقلاب در سومین روز از سفر 21 روزه خود به استان‌های مختلف کشور، چهارشنبه سوم بهمن‌ماه در هفتمین جلسه انجمن خیرین قرآنی استان مرکزی به میزبانی محمدنبی رضایی، خیّر قرآنی حضور یافت.

در ابتدای این جلسه، قربان‌پور، مدیر اداره تبلیغات اسلامی استان مرکزی با درود به روح امام(ره) و یاد شهدای انقلاب اسلامی، از حضور کاروان قرآنی انقلاب در استان مرکزی تشکر کرد و به بیان چند نکته پرداخت وی درباره حرکت‌های مردمی مؤثر در اجرای برنامه‌های قرآنی اظهار کرد: مجموعه کاروان قرآنی انقلاب با هماهنگی‌های مسئولان استان و جوشش مردمی حرکت‌های خوبی در استان مرکزی انجام داده است.

در اجرای برنامه‌های قرآنی ضمن اینکه در سازمان تبلیغات ادای وظیفه می‌کنیم، اما با سایر دستگاه‌های قرآنی استان هماهنگ هستیم و این نهادها را با یکدیگر هماهنگ می‌کنیم. همچنین نکته‌ حائز اهمیت این است که در اصل وجود کار مردمی اگر واقعا با اعتماد و اتکاء به جامعه مردمی صورت نگیرد، امور اداری نمی‌تواند کارها را پیش ببرد.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام شفیعی، دبیر جلسه اظهار کرد: در دو هفته گدشته اولین استان کشور هستیم که مجمع خیرین قرآنی‌ تشکیل شد. در این مدت، پیش‌نویس اساسنامه ملی انجمن خیرین نقد و بررسی شد.

وی افزود: هر شهری، دستور کاری برای خودش دارد. استان اصفهان جزء استان‌هایی است که انجمن خیرین خوبی دارد، قرار است جلسه مشترکی را داشته باشیم تا هم از تبادل نظرها و هم از ظرفیت‌های مشترک برای بهره‌وری بیشتر فعالیت‌ها استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام شفیعی با اشاره به اینکه دنبال جمع‌آوری کمک در انجمن نیستیم، گفت: می‌خواهیم راهبری کنیم؛ یعنی اگر محلی برای وقف قرآنی قرار گرفت، برای راهبری صحیح آن راهنمایی لازم را انجام دهیم. تا به حال شش جلسه انجمن خیرین در محضر بزرگانی چون آیت‌الله دری نجف‌آبادی تشکیل شده و دیدارهایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای برطرف‌سازی موانع توسعه قرآنی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام صابری، رئیس انجمن خیرین استان مرکزی، دیگر سخنران این جلسه بود که ضمن تشکر از مهدی قره‌شیخلو و احمد ابوالقاسمی و عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) به ارائه توضیح مختصری از فعالیت‌های انجمن خیرین قرآنی استان مرکزی پرداخت.

وی با معرفی اعضای انجمن جشنواره قرآنی «گل‌های محمدی و گل‌های فاطمی» که از سال 93 تا 97 در سراسر استان مرکزی برگزار شد، گفت: 60 درصد از بودجه این کار به همت خیرین تأمین شد و 11 هزار و 525 نفر از کودکان و نخبگان قرآنی طی این جشنواره قرآنی، شناسایی و جذب شدند.

حجت‌الاسلام صابری به تأمین کادر متخصص قرآنی اعم از معلم، حافظ، قاری با حمایت سازمان دارالقرآن و اداره تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های انجام‌شده و استفاده از ظرفیت مردمی، 220 مؤسسه و خانه قرآنی شهری و روستایی تشکیل شده است.

در ادامه، مهندس فرخی معاون استاندار مرکزی ضمن خیرمقدم به کاروان قرانی انقلاب اظهار کرد: وجود این کاروان باعث خیر و برکت در استان است. اینکه می‌بینیم یک خیّر قرآنی در این راه قدم می‌گذارد، گام بزرگی در جهت اعتلای فرهنگ قرآنی است چون مشارکت مردمی در امور قرآنی اثر بسزایی دارد. مردم به این مجموعه اعتماد کرده‌اند لذا به توفیق الهی، تلاش می‌کنیم آن را روز به روز توسعه بدهیم.

در این جلسه دکتر صفری نیز گفت: به محض ثبت شدن اساسنامه به خاطر زمین و ساختمان به موضوع مالیات می‌خوریم که حداقل انجمن باید مالیات زمین را بدهد ازین جهت باید این موضوع توسط یک کارشناس حقوقی پیگیری شود که بعدا دچار مشکل نشویم.

کادرسازی قرآنی با تمرکز بر جوانان

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، دیگر سخنران این جلسه بود که گفت: ما همیشه افق موفقیت خود در کارهای قرانی را همراهی مردم قرار داده‌ایم، اگر نظام و مردم در کنار یکدیگر، هرکدام سهم خودشان درست انجام بدهند، می‌توانیم جامعه‌ای قرآنی داشته باشیم.

وی افزود: به توفیق الهی مردم و مسئولان استان مرکزی همواره عنایت ویژه‌ای به امور قرآنی دارند و این را لطف خداوند به این استان می‌دانم که مسئولان آن همیشه در حوزه قرآن پای کار بوده‌اند. خیران قرآنی هم که بخش مردمی را بر عهده دارند، سهم بسزایی در این مورد داشتند. امیدواریم توسعه پیدا کند به کل کشور و همه مسئولان و مردم نسبت به قران احساس مسئولیت کنند. همان‌طور که در ماه محرم، از صفر تا 100 مراسم و عزاداری‌ها به همت خود مردم برگزار می‌شود، برای قرآن هم همین کار لازم است.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم یادآوری کرد: درباره اساسنامه هفته قبل در قم جلسه داشتیم و قرار است در تهران جلسه‌ای برگزار کنیم. بیشتر کمک‌های مالی مدنظر برخی افراد است، اما لازم است در کنار توسعه سخت‌افزار از توسعه نرم‌افزارغافل نشویم. اگر ما یک جوان قرآنی بسازیم، او در هر منطقه‌ای قرار بگیرد، کسی است که سفره قرآن را پهن می‌کند. استاد سلیمی به عنوان شخصیت قرآنی هرجا که رفته است، پرچم قرآن را برافراشته است.

وی در پایان تأکید کرد: لازم است کادرسازی با تمرکز جوانان و نوجوانان شکل بگیرد، اگر این کار را با مشارکت خیران و مسئولان شاهد باشیم، می‌توانیم از چنین فعالیت‌هایی در استان‌های مختلف و حتی در خارج از کشور بهره ببریم و توسعه بدهیم.

در ادامه، محمدرضا صلح‌جو پیشکسوت قرآنی و استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: به عنوان یک معلم می‌بینم دانشجوها سؤالات و مطالبات عجیبی برایشان مطرح می‌شود؛ از جمله اینکه این انقلاب شعارهای بزرگی می‌داد، اما الان شاهد تحقق آن نیستیم و می‌گویند شما که انقلابی هستید چه پاسخی دارید؟ جواب این است ما 2500 سال حکومت طاغوتی داشتیم. همه کارشناسان معتقدند که در سال 57، انقلاب تنها با مدیریت و رهبری امام خمینی(ره) قابلیت پیروزی داشت. امام(ره) پیرمردی 75 ساله بود که علی‌رغم مشکلات و تبعید، با اتکال بر خداوند پنجه در پنجه ابرقدرت‌های جهان انداخت و انقلاب را به وجود آورد. «میشل فوکو» کتابی درباره این انقلاب نوشت و همه را متحیر کرد. امام(ره) فقط 10 سال بود که پایه‌ها را محکم کند و بقیه را به شما جوانان سپرد تا  با مدیریت علمی و جهادی و با اقتصاد مقاومتی مملکت را اداره کنید.

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به حدیث پیامبر(ص) گفت: ایشان می‌فرماید: زمانی می‌رسد که بر امت من از اسلام به جز اسم و از قرآن به جز رسم و از مساجد، ساختمان‌هایی عظیم می‌ماند، در حالی که دل‌هایشان قبرستان است. دکتر محمدنبی رضایی و هر خیّری که اینجا هست، اگرخدا در وجود این‌ها لیاقت نمی‌دید، روزیشان نمی‌کرد که مالشان را در این راه خرج کنند. امام گفت من تنها نمی‌توانم کشور بسازم. فقط کشور را از دست طاغوت درآوردم، این مسئولان دینی و انقلابی هستند که باید این ساختمان‌ها را از محتوا پر کنند.

وی تصریح کرد: باید سخن پیامبر(ص) را به عنوان هشدار بدانیم، در هیچ کشوری اندازه ایران، اسلام واقعی وجود ندارد. نیاید روزی بیاید که ساختمان داشته باشیم اما محتوا نداشته باشیم. وقتی خدا می‌بیند بچه‌ها قرآن یاد می‌گیرند عذاب را از جامعه برمی‌دارد.

مهندس آقازاده، استاندار استان مرکزی نیز در پایان این جلسه گفت: خوشحالم که در این مجمع قرآنی حضور دارم و از خیران و استاد صلحجو تشکر می‌کنم. از پیشنهاد دکتر صفری در خصوص توجه به مسائل مالیاتی نیز سپاس‌گزارم.

وی تصریح کرد: انصافاً خیران استان مرکزی کارهای بزرگی کرده‌اند، امیدواریم برگزاری چنین مجمع‌های قرآنی در گسترش علوم قرآنی بین جامعه به خصوص بین جوانان موثر واقع شود.

گزارش از محمدرضا رجبی

انتهای پیام

captcha