بازسازی و مرمت ۳۶ بنای تاریخی کردستان
کد خبر: 3783853
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶

بازسازی و مرمت ۳۶ بنای تاریخی کردستان

گروه فرهنگی ـ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از مرمت و بازسازی ۳۶ بنای تاریخی استان در سال ۹۷ خبر داد.

محمد رشیدی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: در سال جاری معاونت میراث فرهنگی از محل اعتبارات ملی و استانی 36 پروژه مرمتی و بازسازی بناهای تاریخی را در دستور کار داشته است.
وی افزود: از بناهای شاخص مرمت شده می‌توان به عمارت خسروآباد، عمارت مشیردیوان، حمام خان و بازار سرپوشیده در سنندج و بازار شهر بیجار اشاره کرد.
رشیدی بیان کرد: در قالب این فعالیت‌ها مرمت کلاه ‌فرنگی عمارت مشیردیوان، اجرای کف فرش بخشی از بازار سنندج، مرمت و بازسازی طاق و تویزه‌های بازار تاریخی بیجار، اجرای سر در ورودی بازار بیجار، مرمت نقوش آهکبری حمام‌خان و تزیینات کاشی هفت‌رنگ آن انجام شده است.
وی عنوان کرد: در سال جاری مرمت و بازسازی خانقا مولانا احمد در شهر سنندج بصورت کامل انجام شد که طبقه اول آن به طور کامل بصورت‌ سبکی و با توجه به مستندات گذشته بصورت عین به عین با مصالح اولیه بازسازی و بنا مورد بهره برداری قرار گرفت.
معاون میراث فرهنگی کردستان اعلام کرد: مرمت منزل گله‌داری، مسجد روستای بزلانه، مسجد روستای پالنگان، دربند روستای ژیوار، مرمت و ساماندهی مقبره صیدی هورامی، مرمت و راه اندازی دفتر پایگاه منظر فرهنگی هورامان، مرمت و راه‌اندازی مهمانسرای پایگاه هورامان، مرمت و ساماندهی مقبره صفورا خانم و آماده کردن ساختمان صنایع دستی روستای ژریژه در راستای حفظ و نگهداری از میراث کردستان، انجام شده است.
رشیدی افزود: مرمت منزل مجتهدی، آزموده‌ اردلان، صحرایی و حمام وکیل حدود 60% پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و در مجموع جهت مرمت 36 بنای تاریخی اعتباری بالغ بر 58720 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با بیان اینکه استان کردستان دارای آثار و بنای ارزشمند تاریخی و فرهنگی بسیاری است، یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی کردستان با برنامه ریزی دقیق و اولویت بندی مستمر در جهت خدمت به تاریخ و فرهنگ کردستان گام برمی دارد و در این راستا حوزه میراث فرهنگی کردستان نیازمند تزریق اعتبارات جهشی است.
انتهای پیام

captcha