پاسخ دانشگاه علوم پزشكی شیراز درباره مطالب مطرح شده در فضای مجازی
کد خبر: 3783875
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵

پاسخ دانشگاه علوم پزشكی شیراز درباره مطالب مطرح شده در فضای مجازی

گروه اجتماعی ـ در پی انتشار اخبار مختلفی مبنی بر خروج متخصصان از دانشگاه علوم پزشكی شیراز، این دانشگاه واكنش نشان داد.

به گزارش ایكنا از فارس، طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر خروج حدود 30 متخصص از دانشگاه علوم پزشكی شیراز در شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده است كه در این زمینه این دانشگاه مطلبی را در اختیار رسانه‌های استان فارس قرار داده است.
در این مطلب آمده است:
غرض‌ورزی کارشکنانه علیه سلامت فارس؛ دستاویزی برای رسانه‌های بیگانه
سلامت فارس از فراز افت و خیزهایی که از سرگذرانیده، اکنون بر قله‌ای رفیع ایستاده که بی شک به همت و اراده والای مردان و زنانی از جنس خدمت و صداقت است؛ جایگاهی که برخی آن را برنتافته و سلامت را هم دستاویز سیاست می‌کنند.
در پی تغییرات مدیریتی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز که همچون هر نهاد دیگری چرخه‌ای سالم برای پویایی بیشتر سازمانی بوده، عده‌ای با نگاه‌های منفعت طلبانه، عرصه سلامت را میدانی برای غرض‌ورزی‌های سیاسی و مطالبات حزبی انگاشته و با خط کشی‌های جانبدارانه، جان و سلامت مردم را به عنوان اصلی‌ترین رسالت این حوزه، پله‌ای برای مقاصد سیاسی قرارداده اند و از سوی دیگر، با تفرقه افکنی میان خادمان حقیقی این عرصه که در هر منصبی، خدمت به سلامت را اولویت نخست خود تعریف کرده‌اند، می‌کوشند تا با الصاق خود به یاران قدیم و جدید سلامت فارس بر حسب منافع متغیر، از هر فرصتی برای تحقق این خیال خام بهره جویند.
آنچه به کرات طی اظهارات روسای پیشین و جدید مجموعه سترگ دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد تاکید قرار گرفته و بی شک همه تلاش‌ها نیز در مسیر جامه عمل پوشانیدن به این مهم بوده، یک راستا بودن اهداف و رسالت ها و تداوم همدلی مشترک در این مسیر بوده و البته این سطح از صداقت ورزی و مردم دوستی، در منظر برخی جایی ندارد و به مذاقشان خوش نمی‌آید.
شایعه پراکنی‌های کوچک و بزرگ در دوران مدیریت قبلی دانشگاه و تداوم آن دردوره جدید، نمودی از همین غرض‌ورزی‌های واهی است که گویا عرصه سلامت بی چاشنی سیاست ـ آن‌هم نه سیاست‌های کارآمد نظام، بلکه سیاست‌های منفعت‌جویانه شخصی ـ کامشان را تلخ می‌کند و هر بار جرعه‌ای دیگر آب در هاون ریخته و ناکامانه کوفته‌اند.
این بار نیز تغییرات اخیر در سطوح بالای مجموعه وزارت بهداشت، این خیال خام را باز در اذهان آنان ایجاد کرده که فرصتی مساعد برای تسری این تغییرات در حوزه سلامت فارس و برای دستیابی به اغراض همیشگی آنان فراهم آمده و طی روزهای اخیر با انتشار مطالب واهی بر علیه مجموعه دانشگاه و حمله آشکار به مدیران و اساتید نام آشنای خانواده علوم پزشکی شیراز، بار دیگر عزم خود را جزم کرده که در این میانه، شاید تیر در تاریکی افکارشان مسیری یابد و به بهانه سلامت و جان مردم به اهداف کارشکنانه خود دست یابند و متاسفانه کار را برعلیه حامیان صدیق سلامت مردم تا جایی پیش بردند که سوژه‌ای فراهم آمد تا رسانه‌های بیگانه که تنها به پشتوانه همین خیانت‌ورزی‌ها فرصت حیات یافته‌اند، دستاویزی یافتند تا با دامن زدن به این جوسازی‌های غیر کارشناسانه و مغرضانه، نگاه مخاطبان را از واقعیت‌ها انحراف دهند.
بی‌شک این بار فعالیت خصوصی عده‌ای از پزشکان و حمله مستقیم به مسوولان رده بالای دانشگاه سوژه این جوسازی‌ها شده و فردا بهانه ای دیگر را خوراک بیگانه می‌کنند. اما آنچه همواره چاشنی این دروغ پراکنی‌ها بوده، بن مایه تهی از بُعد کارشناسانه و هدف‌گیری مخدوش و منحط هدف گزاران پشت پرده بوده است.
طی روزهای اخیر چند سایت ناآشنا در عرصه مجازی، اقدام به انتشار مطلبی بر علیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با مضمون خروج اساتید از دانشگاه کردند که بر پایه صداقت نبوده و این دستاویزی شد برای حمله به برخی اساتید و مدیران نام آشنا که به نظر می‌رسد خارج از خط کشی‌های واهی ذهن نگارندگان بوده و این اساتید و مدیران با اهداف موردنظرشان سنخیتی نداشته‌اند.
از نیمه دوم سال گذشته، به استناد مصوبه برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت به امضای وزیر وقت، آیین‌نامه‌ای را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که بر اساس آن در صورتی که موسسه نتواند اعتبارات لازم برای جبران فعالیت‌های تمام وقت جغرافیایی اعضای هیات علمی خود را با توجه به بودجه سنواتی تامین کند، اعضای هیئت علمی بالاتر از رده دانشیار بر اساس ضوابط تعریف شده در این آیین‌نامه مجوز فعالیت خصوصی درمانی در خارج از وقت اداری یافتند و با ابلاغ این دستورالعمل به سراسر کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی شیراز، درخواست‌های اساتید متقاضی، در کمیته نظارت و فعالیت اعضای هیئت علمی بررسی شده و به افراد واجد شرایط قید شده در آئین نامه، همانند تمامی اساتید زیر مجموعه وزارت بهداشت در سراسر کشور، مجوز این امر اعطا شد تا در خارج از وقت اداری و علاوه بر حضور در درمانگاه‌ها و مراکز دولتی زیرمجموعه دانشگاه، قادر به تاسیس مطب و پاسخگویی به بیماران در حلقه‌ای دیگر از زنجیره نظام سلامت باشند.
موضوعی که با ادبیات غیرواقعی به گونه‌ای نمایش داده شد که این اساتید که همگی از چهره‌های برجسته حوزه سلامت فارس و کشور بوده و کارنامه درخشان آنان جایی برای ابهام باقی نمی گذارد، از مجموعه دانشگاه خارج شده و علاوه بر مخدوش کردن چهره علمی و اخلاقی آنان، این مصوبه ملی بالادستی که اجرای آن از ابتدای امسال به استناد ابلاغ جدید وزارت بهداشت، در تمامی مجموعه این وزارتخانه قوت یافته و در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال انجام است، به غلط! حاصل بی تدبیری مدیران دانشگاه علوم پزشکی شیراز قلمداد شد.
البته در این بازی سیاسی که به پا کردند، عدم کارآمدی مدیران، به کارگیری مدیران غیر مرتبط و ... نیز در تقویت این سناریوی ذهنی به کار بسته شد و ماحصل انتشار آن در چند سایت کم اقبال، بهره‌جویی فرصت‌طلبانه رسانه‌های بیگانه بود که باید دید چه ارتباطات مشترک پشت پرده ای میان دست اندرکاران آنها وجود دارد.
در این میان، کاهش هزینه‌های غیرضروری، ایجاد انضباط مالی و ممانعت از ریخت و پاش و اسراف عده قلیلی که منافع خود را در خطر دیده‌اند، باعث شده تا دست به این قبیل جوسازی‌ها زده و سلامت مردم را سیبل مقاصد خود سازند.
بدیهی است اگر چه در دنیای امروز برخی، از کاربردهای کارآمد تکنولوژی رسانه‌های مجازی تنها به بهره‌جویی از آن جهت انتشار دروغ پراکنی و مردم فریبی بسنده کرده‌اند، اما بی‌شک نگین سبز سلامت جنوب کشور، هر روز به همت و اراده مردان و زنانی از جنس خدمت، جلوه‌گرتر از گذشته خواهد بود و این حاشیه‌های بی‌انصافانه، خللی در انگیزه قوی و اراده رفیع دست‌اندرکاران بهداشت و درمان فارس ایجاد نمی‌كند.
انتهای پیام

captcha