سردی بازار تازه‌های نشر/ انتشار چند اثر درباره قرآن و نهج‌البلاغه در دهه سوم دی‌ماه
کد خبر: 3783908
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸

سردی بازار تازه‌های نشر/ انتشار چند اثر درباره قرآن و نهج‌البلاغه در دهه سوم دی‌ماه

گروه ادب ــ تازه‌های نشر حوزه دین در دهه سوم دی‌ماه به عناوین مهمی مانند «اسرائیلیات معاصر»، «تفسیر آیات احکام قرآن»، «آموزش مفاهیم دینی در دبستان»، «علی(ع) تجلی حق» و «تشکیک‌کنندگان به نهج‌البلاغه و پاسخ به آنها» اختصاص یافت.

سردی بازار تازه‌های نشر/کتاب‌هایی درباره علی (ع) و نهج‌البلاغه منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ دهه سوم دی ماه تعداد عناوین کمتری را در مقایسه با هفته‌های پیشین به خود دید. براساس اعلام ناشران و کتابفروشان، گرانی کاغذ و افزایش هزینه‌های چاپ عرصه را بر ناشران تنگ‌تر کرده است. در این گزارش مهم‌ترین عناوین حوزه نشر دینی و قرآنی آمده است که می‌تواند مورد توجه علاقه‌مندان قرار بگیرد.
اخلاق در زندگی
کتاب «اخلاق در زندگی» نوشته علیرضا فرهنگ را انتشارات «سخنوران» با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷ هزار تومان منتشر کرده است. این اثر بیست راهکار برای جلوگیری از بدخلقی و ایجاد خوش‌خلقی در زندگی است که بی‌نظمی در زندگی، منفی‌گرایی، القای ناامیدی به جای امید و نشاط، ضعف ایمان و ... را از عوامل و ریشه بدخلقی دانسته و ارتباط با استادان اخلاق، دوری از همنشینان بدخلق، قناعت، دوری از تکبر و ایجاد تواضع در زندگی را از راه‌های ایجاد خوش‌خلقی بیان کرده است.
اسرائیلیات معاصر
کتاب «اسرائیلیات معاصر» نوشته صلاح‌عبدالفتاح خالدی و ترجمه مجتبی دوروزی است. انتشارات «احسان» این کتاب را را با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۵ هزار تومان منتشر کرده است. نویسنده در این کتاب ارتباط میان اسرائیلیات و یهود و نشانه‌های علم و دانش یهودی را بیان کرده است. سپس از اسرائیلیات معاصر که در عصر سیطره و چیرگی یهودیت گسترش یافته سخن گفته و میدان بارز این اسرائیلیات را رصد کرده است.
اعلامیه جهانی حقوق بشر در بند اسارت‏‫
کتاب «اعلامیه جهانی حقوق بشر در بند اسارت‏‫» نوشته سیدمهدی حسینی‌نژاد است که انتشارات «پیام یوسف» آن را با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۰ هزار تومان چاپ کرده است. این کتاب روایتگر سرنوشت غمبار و عزلت‌گزیده حقوق بشر است؛ حقوقی که در بند اسارت ابرجنایتکارانی است که هرگونه ستم را به همه کس روا می‌دارند، گو اینکه اصلاً این توده عظیم انسان‌ها را بشر نمی‌دانند. در این میان، طرفداران عهدشکن حقوق بشر، یعنی سازمان حقوق بشر و سازمان بین‌الملل و عنان‌داران دادگاه‌های بین المللی، نیز جملگی غنوده در قهقهه بی‌تفاوتی و سرمستی به تماشا نشسته‌اند و خود را از حال دل بی‌خانمان‌ها و داغ‌دیده‌ها به بی‌خبری زده‌اند.
انسان معنوی: شکوه هستی، لبخند خدا
کتاب «انسان معنوی: شکوه هستی، لبخند خدا» نوشته سیدحسن الحسینی است که انتشارات «بعثت» آن را با شمارگان هزار نسخه و بهای ۳۰ هزار تومان منتشر کرده است. امروزه معناگرایی و معنویت گوهر گمشده‌ای است که در غوغای مشتعل مادیت، تنها کسان اندکی به دنبال یافتن و به دست آوردن آن هستند. در این بین البته ظرفیت دین کم‌نظیر و شاید در مواردی بی‌بدیل است. اما مسلماً منحصر به فرد نیست. پیام وحی و ایمان دینی منبع سرشاری است که انسان را متوجه عالمی به مراتب فراخ‌تر، گسترده‌تر و غایت‌مندتر می‌کند؛ البته انسان باید یکی از ثمرها و نتایج این غایت‌مداری و هدفمندی را بفهمد و خود را در مسیر کمال ممکن خویشتن قرار دهد.
تشکیک‌کنندگان به نهج‌البلاغه و پاسخ به آن‌ها
کتاب «تشکیک‌کنندگان به نهج‌البلاغه و پاسخ به آنها» نوشته علی الفتال و ترجمه ماندانا الفتی است و انتشارات «ساریناپژوه» آن را با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۲ هزار تومان چاپ کرده است. این کتاب یکی از بهترین و دقیق‌ترین تحقیقات در عرصه نهج‌البلاغه‌پژوهی است، متکلف چنین وظیفه بزرگی است که شبهات مشککان را به نحو مستدل پاسخ می‌دهد، از سوی یکی از شاخص‌ترین نویسندگان مذهبی جهان اسلام تقریر یافته است. آنچه این کتاب را از کتاب‌های مشابه دیگر این حوزه مستثنا می‌کند، برخورد دقیق ادبی و تاریخی مؤلف با قضیه تشکیک است. نویسنده پس از شرح دلایل مشککان هر دلیل را با دلیل بلیغ پاسخ می‌دهد.
تفسیر آیات احکام قرآن
کتاب «تفسیر آیات احکام قرآن» نوشته محمدعلی صابونی و ترجمه مصطفی اربابی است و نشر «احسان» با شمارگان ۲ هزار نسخه منتشر کرده است. شیوه نگارش کتاب بر قواعد و اصول علمی استوار است. در این کتاب نوعی از برداشت و شیوه استنباط احکام از آیات قرآن کریم به وسیله مجتهدان امت تا اندازه‌ای به تفصیل بیان شده است. این اثر روش بهره‌گیری از کلام خدا را می‌آموزد تا تجربیات گذشتگان را در علوم قرآنی بیش از پیش به کار بریم و یا مسئولیت‌های خود در برابر کلام ربانی آشنا شویم.
تولد دوباره من
کتاب «تولد دوباره من» به قلم امیر عیوضی به نگارش درآمده و انتشارات «نظری» آن را با شمارگان ۵۰۰ نسخه چاپ کرده است. نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب آورده است؛ گاهد شاهد بحث‌ها و قضاوت‌های اشتباه از سوی جوانان درباره ادیان و پیامبران بودم که با اطلاعات غلط اط فضای مجازی پیامبران به ویژه پیامبر اسلام را مورد قضاوت قرار می‌دادند. از این رو بر آن شدم کتابی را به شکل رمان از زندگی سه پیامبر تألیف کنم که البته بیشتر به زندگانی پیامبر اسلام پرداختم؛ چرا که افرادی قصد بدجلوه دادن این پیامبر را دارند که به هر نحوی به این کار پرداخته‌اند. گاه در تاریخ قسمت‌های نادرست و بی اعتبار را به میان می‌کشند گاه با انتخاب آیه‌های شبهه‌ناک در قرآن و گاه با تفسیر غلط احکام اسلامی خواسته‌اند به این پیامبر و دین او خدشه وارد کنند.
چهل‌چراغ آرامش
کتاب «چهل چراغ آرامش» نوشته علیرضا فرهنگ از سوی انتشارات «سخنوران» با شمارگان هزار نسخه و بهای ۷ هزار تومان به چاپ رسیده است. در این کتاب که چهل عامل سستی در نماز و چهل راه برای تقویت نماز تبیین شده، در مقدمه آن آمده است؛ یکی از مباحث مهم در امر تربیت الهی انسان توجه به عبادت و بندگی خدای متعال است. عبادت و بندگی به اشکال و جلوه‌های مختلفی از جمله دعا، تفکر و تدبر در آیات الهی، خدمت به مردم به ویژه نیازمندان، دستگیری از فقرا، خدمت به پدر و مادر نمود پیدا می‌کند، اما در بین عبادت‌ها آنچه به همه عبادات رنگ و بویی خاص می‌بخشد و باعث قبولی آن‌ها می‌شود نماز است.
هم‌خانه با خدا در حیات جاودان
کتاب «هم‌خانه با خدا در حیات جاودان» نوشته نیل‌دانلد والش و ترجمه افسانه اکبرزاده‌مقدم است که انتشارات «نسل نواندیش» آن را با شمارگان هزار نسخه و بهای ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شده است. نویسنده در این کتاب به زعم خود با خداوند گفت‌وگویی داشته است. جملات نقل شده از قول پروردگار پررنگ هستند و سراسر این گفتگو، پرسش و پاسخی صمیمانه با آفریدگار و شامل حقایقی در مورد زندگی، مرگ و حیات جاودان است. در مقدمه آمده است؛ اما چند درصد از این گفت‌وگو حقیقت دارد و چه مقدار از آن اوهان نویسنده است؟ بررسی این مسئله را به خوانندگان واگذار کرده، زیرا خداوند خیر و شر را به انسان نمایانده و صحیح و غلط را بر سلوح ضمیر و فطرت وجود او حک کرده است.
آموزش مفاهیم دینی در دبستان
کتاب «آموزش مفاهیم دینی در دبستان» به قلم مهین ویسعلی به نگارش درآمده و انتشارات «تلیاب» آن را با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر کرده است. نویسنده در این کتاب سعی داشته با بررسی دقیق روش‌های آموزش، مفاهیم دینی را با روش‌های مناسب و روزآمد و در راستای تعمیق و تقویت باور‌های دینی به آن بپردازد. به طوری که فرد با بصیرت و بینش آگاهانه بتواند خلاقانه و متفکرانه ارزش‌های دینی صحیح را پذیرا و در مواجه با سیل تهاجمات فرهنگی که ممکن است، درصدد بی‌ریشه و سست کردن پایه‌های دینی نوجوانان باشد، استفاده کند.
آیات الاحکام
کتاب «آیات الاحکام» نوشته روح‌الله اسماعیلی‌روشناوند بوده و انتشارات «چتر دانش» این اثر را با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارائه کرده است. این کتاب برای تسهیل امر پژوهش محققان علم دینی، آیات مرتبط با احکام در قرآن کریم استخراج و دسته‌بندی شده تا مورد استفاده محققان و متخصصان علوم دینی قرار گیرد. در مذهب شیعه اثنی اشعری کتاب الله به تنهایی مرجع استخراج احکام اسلام نیست و این مهم سیره همه علمای اعلام شیعه در ۱۴ قرن گذشته تاکنون بوده است.
میقات عاشقی
کتاب «میقات عاشقی» نوشته رئوف پیشدار است و انتشارات «هوشمند تدبیر» آن را با شمارگان ۱۰۰ نسخه و بهای ۱۲ هزار تومان ارائه کرده است. «میقات عاشقی» پیش از انتشار به صورت چاپی با عنوان «و من نه ذره‌ای در این اقیانوسم» در قالب دیجیتال عرضه شد و مورد استقبال نهاد‌های علمی، تحقیقی و مذهبی مانند بعثه مقام معظم رهبری، مرکز مطالعات اسلامی واشنگتن به عنوان فعال‌ترین نهاد مطالعات دینی در آمریکای شمالی و نهاد‌های بسیار دیگر قرار گرفت. این کتاب علاوه بر نگاه تاریخی به مسائل حج، اعمال و مناسک آن، به مسائل و موضوعاتی از امروز عربستان سعودی و لایه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن می‌پردازد که می‌تواند به ویژه برای زائران و محققان مورد استفاده قرار گیرد.
مباحث کلامی در اصول فقه اسلامی
کتاب «مباحث کلامی در اصول فقه اسلامی» نوشته صباح برزنجی از سوی نشر «احسان» با شمارگان هزار نسخه و بهای ۸۰ هزار تومان چاپ شده است. نویسنده در سه فصل نخست سعی کرده تا حدودی عنوان اثر را توضیح دهد و در این راستا فصل اول را به معرفی اجمالی علم کلام و فصل دوم را به شناسایی علم اصول و در نهایت فصل سوم را به رابطه موجود میان آن‌ها اختصاص داده است. محور دوم این کتاب بررسی مبانی کلامی در اصول است که در فصل چهارم به پیروی از اصولیین، به ارائه نظرات موجود درباره برخی از اصطلاحات کاربردی کلامی در علم اصول پرداخته است. محور سوم درباره تقش مرجعیتی است که عقل در منظومه علوم دینی، به ویژه کلام و اصول فقه دارد. این موضوع را به طور مفصل در سه فصل جداگانه بررسی کرده است. در فصل پنجم به نقش عقل در فقه و حقوق اسلامی و در فصل ششم به بیان دلیل عقلی از دیدگاه امامیه و اهل سنت پرداخته است. در فصل هفتم نیز به بحث حسن و قبح عقلی روی آورده و نظرهای اصولیین را بیان کرده است. فصل هشتم بیان و تفصیل اثبات حجیت ادله شرعی است.
سلوک باطن (حکایت‌هایی از عطار)
کتاب «سلوک باطن» نوشته احسان مهدی‌زاده از سوی نشر «تیرگان» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۳۰ هزار تومان چاپ شده است. تذکرةالاولیا کتابی است به نثر و دربردارنده ۹۸۸ حکایت زیبا و حدود ۲۸۶۴ مورد از گفته‌ها و سخنان مشایخ و صوفیان بزرگ تا زمان زندگی عطار است. در این کتاب شگرف نام ۷۲ تن از ائمه دین و عرفای بزرگ، همچون امام جعفر صادق (ع)، امام محمد باقر (ع)، فضیل عیاض، بایزید بسطامی، جنید بغدادی و ... آورده شده است و از هر یک از آنها، حکایات و سخنان زیبایی نقل شده که برای نسل امروز خواندن و مطالعه آن می‌تواند بسیار سودمند و عبرت‌آموز باشد. حکایت‌هایی که در این کتاب گردآمده، هر کدام از منظری مورد توجه بوده است، هم از نظر زیباشناسی و دارابودن نثری ادیبانه و شاعرانه و هم از منظر مفاهیم پرمغزی که در آن‌ها وجود دارد.
سیره نبوی: مشعلی بر راه بیداری اسلامی
کتاب «سیره نبوی: مشعلی بر راه بیداری اسلامی» نوشته منیرمحمد غضبان و ترجمه عمر قادری است که نشر «احسان» آن را با شمارگان ۲ هزار نسخه و بهای ۴۰ هزار تومان چاپ کرده است. کتاب در زمینه سیره پیامبر، بسیار نگاشته شده است. هر یک از نگاه خود به بررسی زندگی خاتم النبیین پرداخته‏‌اند. این کتاب جامعه‏ قبل از ولادت پیامبر را توصیف می‏‌کند، سپس نسب و میلاد، رشد و نمو و به همین ترتیب؛ هر مرحله از زندگی و غزوات و سریه‌ها، چگونگی حضور افراد و به ویژه زنان را به وضوح شرح می‏‌دهد. داستان مسلمان شدن بزرگانی از صحابه مانند حضرت عمر و حضرت حمزه را به تفسیر بیان می‏‌کند. تهدید‌ها و توطئه‏‌های ناکامی که در زمان دعوت به اسلام و حتی بعد از علنی شدن اسلام متوجه پیامبر و یارانش بود، و هم‏چنین تمام اهتمام پیامبر بر اینکه جنگی رخ ندهد و مسائل با گفت‌وگو حل شود (برخلاف تصور بسیاری که فکر می‏‌کنند هدف اسلام کشورگشایی و جنگ بود) همگی در این کتاب تبیین گشته است. در پایان کتاب هم ماجرای سقیفه‏‌ بنی ساعده بیان شده است.
«علی(ع) تجلی حق»
کتاب «علی تجلی حق» دنیا در نگاه امیرالمومنین علی(ع) بوده و شامل نامه‌ها و حکمت‌ها است که محمد وجگانی آن را تدوین و تنظیم کرده و انتشارات «آراد کتاب» با شمارگان هزار نسخه و بهای ۵۲ هزار تومان منتشر کرده است. بخش اول این کتاب در قالب شش فصل شامل ۱۲ نامه تنظیم شده است. نامه ۳۱ که وصیت‌نامه حضرت به فرزند گرامیشان امام حسن مجتبی(ع) است. یکی از مهمترین نامه‌های نهج‌البلاغه بوده و به عنوان منشور تربیتی جهان اسلام شهرت یافته و طولانی‌ترین نامه بعد از عهدنامه مالک اشتر (نامه ۵۳) است که به طور مستقل و بعد از حکمت‌ها در قالب بخش سوم تنظیم شده است. بخش دوم کتاب شامل ۳۷ حکمت از ۴۸۰ حکت نهج البلاغه در موضوعات گوناگون دنیا بوده که در هشت فصل ارائه شده است.
بخش چهارم با عنوان شرح موضوعی دنیا در نهج البلاغه، یکی دیگر از نوآوری‌ها و نمود‌های خاص این اثر محسوب می‌شود. این بخش شامل چهار فصل ماهیت دنیا، فرصت‌های هدایت، دنیای ناپسند و دنیای رستگاری تهیه شده که هر یک از فصول شامل ۶ تا ۱۰ عنوان است. این بخش به طور کامل به زبان فارسی و به صورت ترجمه خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها در حقیقت مروری بر مباحث مطرح شده در دو جلد است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha