به گزارش
ایکنا از خراسان رضوی، مجتبی زارعی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در همایش استاد و مسجد که صبح امروز، 3 بهمن در دانشگاه فردوسی برگزار شد، بیان کرد: از آنجا که نماز امری سیاسی، عبادی و اجتماعی است، امید است همه آیینهای ملی و استانی در اماکنی برپا شود که محور جامعه ایمانی است و باید قدردان این باشیم که با تفکر بسیجی امر مربوط به نماز در این مکان مربوط به نماز یعنی مسجد شکل گرفته است.
وی افزود: انقلاب اسلامی شامل دوران اجمال و تفصیل است که دوران اجمال آن را دوران زعامت و ولایت امری بنیانگذار انقلاب میدانم؛ به دلیل اینکه آن بنیانگذار حکیم با اینکه مهندس معمار انقلاب اسلامی بود اما فرصت پیدا نکرد که تمام آرزوهای خود را به منصه ظهور برساند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: دوران کنونی که دوران زعامت جانشین حکیم بنیانگذار انقلاب، مقام معظم رهبری است، دوران تفصیلی انقلاب اسلامی بشمار میرود و شامل توسعه روابط است که در واقع یکی از این رابطههای دوران تفصیلی انقلاب اسلامی رابطه استاد و مسجد است.
وی گفت: آیا در رابطه با همه نسبتها از جمله نسبت جامعه، علوم انسانی، دولت، بینالملل، سیاست و مردم بنا نداریم تحولی ایجاد کنیم؟
زارعی با اشاره به دیدگاهها در خصوص رویکردهای مختلف انقلاب اظهار کرد: برخی افراد انقلاب را با رویکرد شی در گذشته نگاه میکنند و نگاهشان به این امر نگاه شیئیت است. برخی به انقلاب با یک رویکرد تاریخی نگاه میکنند؛ نگاهی که یک انقلابی بوده و تمام شده که این نگاه، نگاه تاریخ گرایی است و با این رویکرد است که میگویند چون اکنون خبری از انقلاب فرانسه نیست، خبری از انقلاب روسیه نیست، خبری از انقلابهای دیگر هم وجود ندارد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور اضافه کرد: برخی افراد انقلاب را با رویکرد سببی نگاه کردهاند که روزی اسبابی بوده و انقلابیونی بودند که یک روز در پاریس و روز دیگر در زندان بودند؛ سپس اسبابی فراهم شد که با این اسباب انقلاب پدید آمد و این افراد متأسفانه در این اسباب ماندهاند و با نسبت سببیت با انقلاب اسلامی ادعای سهم کردند؛ ادعای شرکت سهامی بودن انقلاب و ادعای اینکه در میانه راه اینان را از قطار انقلاب پیاده کردند؛ غافل از اینکه خودشان در غفلتکده اسبابیت غیر واقعی انقلاب ماندهاند.
وی گفت: وقتی امام بنا بود از پاریس به تهران بیاید، برخی تصور کردند که پرواز مسکو است و بناست انقلابیون را به مسکو بیاورد. حضرت امام فرمود من فقط بلیط احمد آقا را میدهم و این انقلابیونی که تصور کردند سببیت یعنی همین که روزی در زندان ساواک بودند و دیگر روز در کنار امام مبارز بودند، خیال کردند اسباب فراهم است و دارای ملاک و شاخص هستند.
زارعی افزود: برخی تصور کردند انقلاب کلیددار میخواهد؛ دودمان و شجره میخواهد اما امام همه این رابطهها را برهم زد و روابط را طوری دیگر رقم زد؛ ارتجاعیتر از برخی تحلیلها وجود ندارد که میگویند انقلاب از همان اول غلط بوده و جایگزینی که برای آن مشخص میکنند بازاندیشی در سلطنت ایران شهری است یا در گروههای چپ مارکسیستی است. این همایش باید به رابطهها نگاه کند و صادقانه در خصوص این رابطهها تفکر کنند. امام مهندس و معمار رابطهها بود و امروز ما نیازمند بازگشت به این مهندسی هستیم. ما امامی داریم که رابطهها را اصلاح کرد و از نو طرح کرد. امام اول رابطه را با خدا درست کرد و جایی که همه میگویند، تو فرماندهای، میفرماید خرمشهر را خدا آزاد کرد.
وی افزود: امام با سوره حمد پایههای رهبری خود را بنیان نهاد و همه چیز را خدا دید. رابطه شاه میهن را که معرف خدای وسوسه بود، برهم زد. خدای امام خدای قادر متعال است که جلوی شورای امنیت میتوان به او تکیه کرد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: امام ضل اللهی بودن پادشاهان را بر هم زد و خواست به او خدمتگذار بگویند. جایی دیگر فرمود رهبر من آن طفل 13 سالهای است که با نارنجک زیر تانک رفت. امام مسجد را تبدیل به سنگر کرد که این سنگر بودن مساجد در دوره اجمالی یک چیزی بود و در دوران تفضیلی چیز دیگری است. امام رابطه سیاست با دین را برهم زد و آنجا که رئیس ساواک در سلول به امام میگوید سیاست ما چنین است و چنان امام میفرماید سیاست شما مال خودتان و سیاست ما از آن خودمان است.
وی ادامه داد: امام رابطه عرفان را که برخاسته از خانقاه، اوراد و اذکار بود برهم زد و آن را به عرفان حماسی تبدیل کرد. امام رابطه فقه را نیز برهم زد و رابطه نقلی و سمعی بین مُحدِث با مُحدَث، مُقلِد با مُقلَد را بر هم زد. رابطهای که در آن عالمان حدیث می گفتند و مستمعان میشنیدند. امام این رابطه را تبدیل به رابطه امام و امت کرد.
زارعی افزود: وقتی که خبرنگار خارجی در سال 58 از امام پرسید که شما علم جدید، روابط بینالملل و مناسبات نخواندهاید؛ فکر نمیکنید در این بین چیزی باشد که شما قادر به درک آن نباشید. امام فرمود ما روابط را بر هم میزنیم و در آخر میفرماید آری به تعبیر شما من علم جدید نخواندم؛ همان بهتر که نخواندهام. نه اینکه باعلم مخالف باشد بلکه ایشان میفرماید من رابطه ها را عوض میکنم و شما میگویید آیا حقوق بینالملل خواندهام یا نه؟ من عدل را ملاک قرار دادهام و ظلم را ملاک سرزنش ظالمان قرار دادهام.
وی ادامه داد: امام رابطه کاخنشین و کوخنشین را برهم زد. امام جنگ کلاسیک را بر هم زد و دفاع مقدس را تبدیل به یک ظرف بزرگ کرد که در آن استعدادها شکوفا شد و مردم را به خیابانها کشاند. خاندان منحوس پهلوی به خاطر وجود نفت بینیاز از مردم بودند در اواخر عمر این رژیم، نفت به عنوان پایه غالب برنامهریزی و بودجهریزی کشور تبدیل و طبقه اشراف، نظامیان و ملاکان را به وجود آورده بود.
زارعی با تأکید بر اینکه مردم جایی در این برنامهریزیهای نداشتند و دور زده میشدند، تاکید کرد: در این دوران غولهای نفتی، سررشتهدار عواید نفت بودند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با هشدار درباره خطری که اکنون جمهوری اسلامی ایران را تهدید میکند، گفت: دور شدن از مردم آفتی است که باعث شکلگیری استبداد نفتی در دوران رژیم پهلوی شد. اکنون در دوران زعامت رهبر معظم انقلاب نیز میبینیم ایشان رابطهها را برهم زد و رابطههای جدید وضع شد. رهبری سرمایهها، ایدهها، افق شکلگیری شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی را به هم ربط داد. رابطهها عوض نشد؛ فقط اصلاح شد. اما استقلال نفتی در بوجه کجا میرود؟ از خطراتی که این نظام را تهدید میکند، همین جریان لیبرال و تکنوکرات است که در نظام برنامهریزی بودجه به نخبگان نیاز ندارند. میگویند کشور به اقتصاد دانشبنیان نیاز ندارد در حالی که خود، همسر و فرزندانشان صاحب دهها شرکت هستند.
وی با اشاره به اینکه علم سلطان است، اظهار کرد: در این دوران نیز مقام معظم رهبری رابطه بین علم و صنعت را کشف کرد. به چرخه سوخت هستهای رسیدیم. تهرانیمقدم از رابطه علم و صنعت در آمد. دانشگاه ما به رغم رشد چهرههای علمی و خدوم اما ساختار علمی آن بر مبنای بروکراسی اداری است. موشک ناوشکن ما حاصل کار دانشجویان صنعتی شریف است. دلسوز و مرد میدان می خواهد که این دانشجویان را شناسایی کند. امروز رهبر معظم انقلاب می خواهد نظام دانایی به حوزه توانایی بازگردد.
رئیس بسیج اساتید کشور با اشاره به اینکه مساجد و موقوفات از بزرگترین و پرقدرتترین تشکلهای اسلامی در کشور است، اظهار کرد: در سازمان بسیج اساتید و در دوره تحول به دنبال این هستیم که نسبت استاد با دانشجو، جامعه، دانشگاه، نهادهای سیاستگذار، علوم انسانی و دولت را تغییر دهیم تا به دانشگاه کارآفرین همراه با تولید مهارت دست یابیم و به مفهوم عام به دولت کمک کنیم تا مسائل و مشکلات کشور برطرف شود.
وی با بیان اینکه مسجد قرارگاه همه اقدامات در طول تاریخ اسلام بوده است، گفت: این کلاهبرداری جریان سکولار است که قائل میشود مسجد فقط مکانی برای نماز خواندن است در حالی که امام نماز را عبادی و سیاسی مطرح میکنند.
زارعی افزود: رفتار ما با مساجد نباید اداری باشد بلکه باید به سبک مردمی بودن هجرت کند. ۶۰۰۰ تشکل غیر دولتی و فارغ از فضای اداری در مساجد کشور وجود دارد و دولت هم باید توجه کند که اگر به مردم خدمت میکند، از این ۶۰۰۰ تشکل غیر دولتی خدمتگذارتر وجود ندارد و باید با این تشکلها تعامل کند؛ ضمن اینکه علوم جدید باید به این تشکلها تزریق شود.
انتهای پیام