مرکز اسناد جنبش جنگل؛ تنها مرکز آرشیوی دانشگاهی ایران
کد خبر: 3783922
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰

مرکز اسناد جنبش جنگل؛ تنها مرکز آرشیوی دانشگاهی ایران

گروه اجتماعی - رئیس مرکز اسناد جنبش جنگل، مرکز اسناد جنبش جنگل را تنها مرکز آرشیوی در دانشگاه های کشور دانست و گفت: این مرکز بهانه ای شده تا اسناد حوزه مردم شناسی را که در پیوند با فرهنگ مردم گیلان است، جمع آوری کنیم.

عباس پناهی، عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان امروز، 3 بهمن ماه در حاشیه رونمایی از مرکز اسناد جنبش جنگل که در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان صورت گرفت در گفت وگو با ایکنا از گیلان، اظهار کرد: اهمیت جنبش جنگل در تاریخ معاصر ایران و همچنین تاثیر آن بر تحولات سیاسی، فکری و فرهنگی گیلان موجب شد تا با حمایت ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سال 96 طرحی تحت عنوان «ایجاد آرشیو جنبش جنگل» کلید خورد.

وی با بیان اینکه طرح مذکور همزمان در دو فاز به اجرا درآمده است، افزود: نخست تهیه اسناد داخلی و سپس اسناد کشورهایی که به گونه ای با جنبش جنگل ارتباط داشته و اسنادی از این واقعه را در مراکز آرشیوی خود نگهداری می کنند، مد نظر قرار گرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان از گردآوری بالغ بر 20 هزار برگ سند بین سال های 1287 تا 1300 به صورت اسکن مربوط به جنبش جنگل و حوادث سیاسی، تاریخی و فرهنگی در پژوهشکده گیلان شناسی خبر داد و تصریح کرد: البته بخش کوچکی از اسناد کشورهای روسیه، ترکیه و آذربایجان هنوز به این مرکز منتقل نشده است.

پناهی مرکز اسناد جنبش جنگل را تنها مرکز آرشیوی در دانشگاه های کشور دانست و گفت: این مرکز بهانه ای شده تا اسناد حوزه مردم شناسی را که در پیوند با فرهنگ مردم گیلان است، جمع آوری کنیم.

وی جمع آوری و متمرکز کردن اسناد جنبش جنگل جهت سهولت در دسترسی، بررسی و بازنگری جنبش جنگل و ایجاد بستر مناسب جهت جمع آوری آرشیوهای شخصی را از جمله اهداف ایجاد مرکز مذکور دانست و عنوان کرد: بخش مهمی از اسناد به دست آمده مجموعه دادنامه های مردم گیلان به مجلس شورای ملی است. اسناد مربوط به جنبش جنگل شامل صدها بزرگ سند می باشد و اهمیت زیادی دارد.

رئیس مرکز اسناد جنبش جنگل با بیان اینکه بیش از چهار هزار و 500 بزرگ سند مربوط به جنبش جنگل از سازمان اسناد ملی ایران به دست آمده است، خاطرنشان کرد: مجموعه حاضر به آرشیو اسناد جنبش جنگل انتقال داده شده؛ همچنین به جهت اینکه جنبش جنگل همزمان با جنگ جهانی اول به وقوع پیوست، به جنبشی فرامنطقه ای و فراگیر تبدیل شد و لذا اسناد زیادی درباره جنبش جنگل و ابعاد جهانی آن در مرکز اسناد نگهداری می شود.

پناهی ادامه داد: تلاش کردیم تا تمامی اسناد جنبش جنگل از مرکز اسناد و دیپلماسی که از نظر کمیت به بیش از پنج هزار برگ سند می رسد به پژوهشکده گیلان شناسی منتقل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان حوزه قفقاز را یکی از مراکز مهم خارجی اسناد جنبش جنگل دانست و گفت: حوزه اروپا شامل کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان و اتریش نیز دارای اسناد مهمی از جنبش جنگل هستند. البته تلاش داریم اسناد و مدارک جزئی موجود در آرشیوهای خصوصی را به این مرکز منتقل کنیم.

انتهای پیام

captcha