سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بدون صنعت مد ساخته نمی‌شود/ خبرنگار متخصص مد تربیت کنیم
کد خبر: 3783959
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶

سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بدون صنعت مد ساخته نمی‌شود/ خبرنگار متخصص مد تربیت کنیم

گروه جامعه ــ کارشناس حوزه مد و لباس با تأکید بر نقش رسانه‌ها در صنعت مد و سبک زندگی مردم، گفت: تا زمانی که روزنامه‌نگاری تخصصی مد نداشته باشیم و مد را خودمان تعیین نکنیم، نمی‌توانیم در سبک زندگی مردم نقش ایفا کنیم.

به گزارش ایکنا؛ «بررسی ارتباط رسانه‌ها با سبک زندگی با تکیه بر مد و لباس» عنوان سومین نشست از سلسه نشست‌های علمی هشتمین جشنواره مد و لباس فجر بود که امروز چهارشنبه سوم بهمن‌ماه به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس در خانه کتاب ایران برگزارشد.

در این نشست زهرا ایرجی، دانشجوی دکتری ارتباطات و برگزیده بخش رسانه جشنواره مد و لباس فجر و اولین جشنواره مد و رسانه به تبیین جایگاه مد و لباس در شکل‌گیری سبک زندگی در جامعه ایران پرداخت و با تأکید بر اینکه تعدد و تکثر رسانه‌ها و ظهور رسانه‌های تعاملی جدید موجب شده نتوانیم ابعاد تأثیر رسانه‌ها را در سبک زندگی مردم به خوبی ترسیم کنیم، گفت: جامعه ایران همچنان در حال گذر از جامعه سنتی به جامعه مدرن است و البته همچنان بر حفظ مؤلفه‌هایی از جامعه سنتی اسرار می‌ورزد و همین مسئله موجب شده سبک‌های زندگی متعدد و متنوعی را در کشور شاهد باشیم. سبک‌هایی که طیف آنها از کاملاً سنتی تا کاملاً مدرن قابل ترسیم است.

وی به تأخیر، سکون و عقب‌گرد حوزه مد و لباس طی 150 سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: طی 150 سال اخیر مد و لباس ایرانی در قالب سنتی زنده باقی مانده، اما رشد نکرده و پویایی نداشته است. از سوی دیگر واردات پارچه، مدل و سبک‌های پوشش موجب شده هیچ مجالی برای آفرینش طرح‌های جدید ایرانی وجود نداشته باشد و علی‌رغم این سکون، اکنون باید خوشحال بود که مسئله مد و لباس دوباره مورد توجه قرار گرفته و در حال طی کردن گام‌های اولیه خود برای پویایی است.

این خبرنگار حوزه مد و لباس در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود گفت: پس ما نه در مقوله رسانه‌ها، نه در مقوله سبک زندگی و نه در مقوله مد در وضعیت ثبات و یا حتی شناخت درست موقعیت کشورمان قرار نداریم. در چنین شرایطی وقتی حتی نمی‌دانیم کدام رسانه‌های داخلی یا خارجی بیشترین مخاطب و تأثیرگذاری را بر کدام قشر و گروه از مردم دارند، چگونه می‌توانیم به بررسی ارتباط رسانه‌ها با سبک زندگی با تکیه بر مد و لباس بپردازیم؟

وی در تشریح پاسخ سؤال مطرح شده، گفت: سال‌هاست که در کشور مشکل جزیره‌ای عمل کردن در حوزه‌های مختلف به عنوان یکی از مشکلات اصلی مطرح می‌شود. این مشکل در زمینه مد و لباس نیز وجود دارد. تا چندی پیش طراحان ما هیچ ارتباطی با تولیدکنندگان ما نداشتند و تولیدکنندگان فقط با الگوبرداری صرف از روی ژورنال‌ها و طرح‌های خارجی اقدام به تولید لباس می‌کردند، اما اکنون این مشکل به خوبی حل شده و کمتر تولید کننده‌ای در کنار خود طراح ایرانی ندارد. با این حال، هنوز چندین تکه پازل دیگر برای تکمیل شدن طرح شکوفایی مد و لباس ایرانی و ورود قوی آن به عرصه داخلی و بین‌المللی باقی مانده است.

ایرجی یکی از مهم‌ترین تکه‌های پازل شکوفایی مد و لباس ایرانی اسلامی را که می‌تواند سامان‌دهنده و مرتبط کننده مد و لباس و سبک زندگی باشد را تربیت خبرنگاران متخصص در حوزه روزنامه‌نگاری مد دانست و تصریح کرد: در ایران حتی اولین گام‌های رونامه نگاری مد برداشته نشده است، در حالی که در جهان در خصوص تحولات روزنامه‌نگاری مد سخن گفته می‌شود. در عرصه مد جهانی همه از آینده روزنامه‌نگاری مد و ورود به فضای وب 3 سخن می‌گویند، در حالی که ما هیچ گذشته قوی در این خصوص نداریم و آینده‌ای نیز برای آن ترسیم نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اصحاب رسانه که بیشتر متعلق به نسل دهه‌های 50 و 60 هستند برای مخاطبان دهه 70 و 80 محصولالت رسانه‌ای تولید می‌کنند، در حالی که عمیقاً نگاه و نیاز آنها را در حوزه و مد و لباس و سبک زندگی درک نمی‌کنند، چرا که با نگاهی متفاوت بزرگ شده و تجارب متضادی با نسل جوان کنونی دارند، همین مسئله فاصله نسلی را افزایش و تأثیرگذاری رسانه‌ها را کاهش داده است و موجب شده رسانه‌های داخلی نتوانند در خط دهی سبک زندگی مردم نقش اساسی داشته باشند.

این برگزیده اولین جشنواره مد و رسانه در ادامه سه گزارش خبری که یکی متعلق به یک گزارشگر حرفه‌ای خارجی، دومی مربوط به گزارشی ترجمه شده از یک خبرگزاری خارجی که در یکی از خبرگزاری های داخلی بازنشر شده است و دیگری از یکی از خبرنگاران داخلی را به نمایش گذاشت و ضمن تحلیل هر یک از این سه گزارش و تفاوت‌های حرفه‌ای آنها، گفت: تا وقتی خبرنگار تخصصی حوزه مد و لباس نداشته باشیم، نمی‌توانیم ورود قوی و درستی در حوزه سبک زندگی مردم داشته باشیم و اگر اکنون می‌بینیم که سبک زندگی مردم ایران از غنای ایرانی ـ اسلامی خود فاصله گرفته است، به این دلیل است که این فرهنگ در قالب کاربردی‌ترین و ملموس‌ترین بخش زندگی مردم یعنی لباس ایرانی ـ اسلامی به زبان مردم و به عموم مردم ارائه نشده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم فکر می‌کنند که موضوع حجاب در ایران و نگاه‌های ساده‌زیستی منجر به ضعف در صنعت مد و روزنامه‌نگاری مد شده است، گفت: موضوع این است که یک نگاه خاص از یک بعد از ارزش‌های دینی پس از انقلاب چنین تفکری را ترویج کرد، در حالی که در تاریخ اسلام شاهد تفاوت پوشش حضرت علی(ع) با امام صادق(ع) و امامان بعد از ایشان هستیم.

ایرجی تشریح کرد: حضرت علی(ع) در عصر خودشان پوششی در حد فقرای جامعه داشتند، در حالی که خلیفه جامعه اسلامی بوده و به دلیل داشتن باغ‌های زیاد از ثروت برخوردار بودند، اما امام صادق(ع) که چهار هزار شاگرد داشتند فاخرترین لباس‌های عصر خود را می‌پوشیدند و به تربیت شاگرد می‌پرداختند. ما فقط لباس ساده حضرت علی(ع) را مطرح کرده‌ایم و کل نگاه اسلامی و دلایل تغییر پوشش ائمه(ع) در اعصار مختلف را ندیده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که طراحان، تولیدکنندگان و صنعت مد ما زبان گویایی برای بیان واقعیت‌های خود نداشته باشند، همچنان در این صنعت ضعف خواهیم داشت، گفت: تولیدی‌های ما ورشکسته می‌شوند، کارگران بی‌کار می‌شوند، فرهنگ غنی پوشاک ایران به فراموشی سپرده می‌شود، برندهای خارجی جولان می‌دهند و سود حجاب و پوشش ما را نصیب خود می‌کنند، برای اینکه مد ایرانی ـ اسلامی زبانی متخصص برای معرفی و بیان خود ندارد.

ایرجی با تأکید بر اینکه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بدون صنعت مد ساخته نمی‌شود، افزود: چطور می‌توان مد و لباس را از سبک زندگی حذف کرد؟ آن هم در دنیایی که هر بخش از لباس و پوشش نشان دهنده اعتقاد و باور فرد است و اکنون از لباس به عنوان ابزاری برای بیان عقیده استفاده می‌شود. اما از آنجایی که زبان تخصصی برای بیان دیدگاه‌های اصیل ایرانی ـ اسلامی در حوزه مد وجود نداشته در این زمینه دچار خلاء فکری و اشتباهات رفتاری شده‌ایم.

این برگزیده اولین جشنواره مد و رسانه افزود: ورشکستگی صنعت مد ایران دلایل زیادی دارد که یکی از دلایل آن نبود روزنامه‌نگاری مد است.  در حالی که محصولات خارجی به خوبی در ایران معرفی و تبلیغ می‌شود، هیچ روزنامه‌نگار متخصصی نیست که از مد ایرانی حمایت کرده آن را معرفی کند و لازم است رشته روزنامه‌نگاری تخصصی مد وارد کشور شده و به صورت حرفه‌ای خبرنگار حرفه‌ای این حوزه تربیت شود.  

وی در پایان گفت: تا زمانی که رسانه‌های ایران تعیین کننده مد نباشند تأثیری در سبک زندگی مردم هم نخواهند داشت. پس بهتر است پایه‌ها را بسازیم؛ روزنامه‌نگار متخصص حوزه مد تربیت کنیم، رسانه تخصصی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی داشته باشیم، خودمان مد را تعیین کنیم و خودمان سبک زندگیمان را بر پایه منابع غنی ایرانی ـ اسلامی بنا نهیم.

انتهای پیام 

captcha