ارسال 17 هزار اثر به همایش کتاب سال حوزه پاسخ دندان‌شکن به منتقدان است
کد خبر: 3784074
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

ارسال 17 هزار اثر به همایش کتاب سال حوزه پاسخ دندان‌شکن به منتقدان است

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: برخی حوزه را به کم کاری علمی متهم می‌کنند، ولی ارسال 17 هزار اثر به همایش کتابسال حوزه پاسخ دندان‌شکن به منتقدان حوزه است.

ارسال 17 هزار اثر به همایش کتابسال حوزه، پاسخ دندان‌شکن به منتقدان استبه گزارش ایکنا، آیت‎الله مکارم شیرازی امروز، چهارم بهمن ماه، در همایش بیستم کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه در مدرسه عالی دارالشفا با اشاره به قسم خداوند به قلم گفت: قلم در آن زمان یک تکه چوب یا ادامه پر مرغ به عنوان قلم بوده است، ولی چنان ارزشی می‎یابد که خداوند به آن قسم می‎خورد.
وی افزود: در آیه بعدی یعنی آیه «ما یسطرون» نیز برخی مفسران این قسم را ناظر به همان چیزی می‌دانند که به وسیله قلم نگاشته می‎شود، یعنی بازهم از قلم سخن به میان می‌آید که بنده معتقدم این آیه از جمله معجزات نبی مکرم اسلام است.
این مفسر قرآن تصریح کرد: بنده به مفسران و محدثان و پژوهشگران تاکید می‎کنم که همیشه این آیات را ناظر به ظرف زمانی و مکانی نیز بررسی کنند؛ این آیه در زمانی نازل می‎شود که اعراب در اوج جهالت بودند و کسی به سراغ سواد و قلم نمی‎رفت.
کفه ترازوی مداد علما سنگین‎تر از خون شهدا
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود به حدیث مشهور «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا» اشاره کرد و گفت: این حدیث، یک حدیث مفصل است که در آن به بحث ترازو و میزان این دو عمل می‌پردازد که در نهایت بیان شده، کفه ترازوی مداد علما سنگین‎تر از خون شهدا است.
آیت‎الله مکارم شیرازی اظهار کرد: یکی از دلایل این بحث نیز قطعا این مورد است که جاودانگی خون شهدا به وسیله مداد علما است؛ اگر آثار و کتبی که در خصوص حادثه کربلا است وجود نداشت، ممکن بود این حادثه فراموش شود، ولی کتب علما اجازه محوشدن این حماسه و خطبه‎های حماسی آن را نداد.
وی گفت: پیامبر اکرم (ص) تاکید کردند که اجازه ندهید با مرگ علما، علم آن‌ها نیز محو شود که قطعا این کار به مدد نگارش این علم محقق می‎شود.
پاسخ دندان‌شکن به منتقدان کم کاری حوزه
آیت‌الله مکارم در بخش دیگری از سخنان خود حضور ۱۷ هزار کتاب در ۲۰ دوره همایش کتاب سال حوزه را پاسخ دندان‌شکن به منتقدان کم کاری حوزه دانست و بیان کرد: عده‌ای می‎گویند که حوزه چه کاری انجام می‌دهد؟ این ۱۷ هزار کتاب پاسخ محکمی به این افراد است، زیرا این تعداد کتاب در رشته‎های متخلف تولید شده است.
وی ارتقای این آمار را مسرت‌بخش دانست و گفت: این آمار نشانی از حرکت رو به جلوی حوزه است؛ برگزاری کتاب سال حوزه نشانی از حواشی پربرکت حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی است.
این مرجع تقلید تقلید با ذکر این مطلب که در زمان مرحوم آیت‎الله‎العظمی بروجردی تنها چهار هراز طلبه در حوزه حضور داشتند، افزود: در آن زمان فقط چند اثر در طول سال نوشته می‌شد، ولی خوشبختانه حوزه ما به این حد از توانایی در تالیف کتاب رسیده است.
کتب، متناسب با نیاز روز تالیف شود
این مرجع تقلید در ادامه با ذکر اهمیت تالیف کتب، متناسب با نیاز روز تاکید کرد و گفت: قواعد اسلامی به حدی است که با آن‌ها می‌توان به تمام مسایل مستحدثه پاسخ داد و باید تلاش بیشتری در زمینه حل مسائل مستحدثه فقهی و علوم انسانی و سیاسی و اقتصادی انجام شود، زیرا حوزه ما استعداد‌های فراوانی دارد و می‌تواند کار‌های بسیار خوب و ارزنده‌ای انجام دهد و انقلاب را حفظ کند.
وی با بیان این مطلب که انقلاب از حوزه برخاسته و حافظ انقلاب نیز حوزه‌های علمیه هستند، تصریح کرد: از دیگر امور جدی در این عرصه، نشر این آثار در فضای مجازی و استفاده از این فضا برای نشر معارف دین است.
انتهای پیام
captcha