کاروان قرآنی انقلاب در ایستگاه کاشان/ خانواده «ابن‌علی»؛ نمونه‌ای از تأثیر تربیت قرآنی بر نخبه‌پروری
کد خبر: 3784090
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

کاروان قرآنی انقلاب در ایستگاه کاشان/ خانواده «ابن‌علی»؛ نمونه‌ای از تأثیر تربیت قرآنی بر نخبه‌پروری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ کاروان قرآنی انقلاب در چهارمین روز از سفر خود مهمان استان اصفهان شد و ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای کاشان، با خانواده قرآنی «ابن علی» دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ اعضای کاروان قرآنی انقلاب در چهارمین روز از سفر 21 روزه خود به استان‌های مختلف کشور، امروز، چهارم بهمن‌ماهT وارد استان اصفهان شد و در اولین مبدأ خود همراه با استقبال مسئولان کاشان به گلزار شهدای این شهر رفتند و با نثار گل و قرائت فاتحة به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

کاشان

دومین برنامه‌ کاروان قرآنی انقلاب در استان اصفهان بازدید از خانواده قرآنی «ابن‌علی» در شهرستان آران و بیدگل بود، مادر این خانواده حافظ 10 جزء قرآن کریم؛ زینب، دختر خانواده، حافظ کل و حائز رتبه چهارم کنکور سراسری و محمدحسین، فرزند کوچک این خانواده، از قاریان خوش‌خوان قرآن کریم است.

در این دیدار هادی‌صلح‌جو، مجری و کارشناس شبکه قرآن و معارف سیما، به اهداف کاروان قرآنی انقلاب در این سفرها اشاره کرد و گفت: از اهداف کاروان قرآنی انقلاب سر زدن به نخبگان و استعدادهای قرآنی و تشویق آنان است. قرآن کریم، اثرات معنوی بسیار زیادی بر خانه و خانواده دارد. معتقدیم قرآن فقط یک کتاب چاپ‌شده مثل سایر کتب نیست، بلکه حقیقتی زنده است و در هر محیطی که تلاوت می‌شود اثر خاص خود را می‌گذارد.

وی افزود: تلاوت زیاد قرآن در این خانه، حضرت قرآن را در خانه حاضر کرده است و نورانیت و معنویت در این مکان حکم‌فرماست. کاری که این پدر و مادر انجام داده‌اند کار بسیار بزرگی است؛ بزرگترین کاری که در این وضعیت کشور می‌توان انجام داد تربیت قرآنی است.

زینب ابن علی

صلح‌جو در ادامه با اشاره به زینب، دختر خانواده «ابن‌علی» گفت: این دختر این قدر کوشا و ساعی است که در عرصه علم هم موفق بوده، در شهرهای بزرگ بچه‌ها هزار نوع کلاس کنکور و تست و کتاب کمک‌آموزشی استفاده می‌کنند و در نهایت رتبه‌های 9 هزار و 10 هزار می‌آوردند، اما این عزیز قرآنی با وجود برنامه مرور و تثبیت محفوظاتش موفق شده رتبه چهارم کنکور را به دست بیاورد.

وی افزود: «امروز نیاز داریم که قرآن را به طریق دیگری به مردم عرضه کنیم» این جمله شهید بهشتی است. شهید بهشتی زمانی معلم بود، معلم زبان انگلیسی! یک روحانی زبان انگلیسی درس می‌داد، بعضی‌ها می‌گفتند شما چرا این راه را می‌روید؟ ایشان در جواب می‌گفت که برای تبلیغ دین باید از راهی غیر از دین استفاده کرد، وقتی درس زبان انگلیسی می‌دهم و بین تدریس‌ام یک آیه‌ای، حدیثی می‌خوانم اثر بیشتری می‌گذارد.

زینب ابن علی

این فعال قرآنی تصریح کرد: اگر خانم ابن‌علی یک شخصیت علمی در کشور بوده و در کنارش مسلح به سلاح قرآن باشند، این اثر بسزایی بر مخاطب می‌گذارد. همان‌طور که اکنون شاهد هستیم، دانشمندانی چون دکتر حسین کرمی، دکتر قاسم رضیعی و دکتر مسعود نیکدستی باعث فخر و مباهات جامعه قرآنی هستند و تأثیرشان به‌خاطر تحصیلات و سوادشان بیشتر است و به قدری می‌تواند این تلاوت مؤثر باشد که گاهی از یک منبر هم اثر بیشتری بگذارد. همه باید متوجه این نکته شویم که قرآن جاودانه است و تکراری نمی‌شود، مثل کتب دیگر با خواندنش تمام نمی‌شود، امام صادق(ع) می‌فرمایند که قرآن مختص یک مکان و یک زمان نیست بلکه برای اولین انسان تا آخرین انسان است، قرآن ابدی است و هرکسی که خودش را به قرآن متصل کند ابدی و ماندگار می‌شود، مانند علامه طباطبایی و استاد اربابی ما که هیچ وقت از اذهان خارج نمی‌شوند.

در ادامه این دیدار زینب ابن‌علی، حافظ کل قرآن و دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران، با بیان اینکه خوب خواندن ملاک است و نه کسب جایگاه و شهرت و ثروت؛ اظهار کرد: فعالیت قرآنی را وقتی کمتر از دو سال سن داشتم با حفظ سوره‌های کوچک همراه مادرم آغاز کردم، چون مادرم نیز در حال حفظ قرآن بود و اکنون حافظ 10 جزء از قرآن است. من هم آهسته و پیوسته حفظ را انجام دادم و در دوره راهنمایی که بودم حفظ قرآن را به اتمام رساندم، حتی در ایام کنکور هم روزی حداقل یک جزء مرور را داشتم که این مقدار در حال حاضر افزایش پیدا کرده است.

احمد ابوالقاسمی، استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم، نیز در این دیدار به مفید بودن رابطه قرآن و رشته روانشناسی که زینب در آن تحصیل می‌کند، اشاره کرد و گفت: متأسفانه بخشی از تفکر و منابع روانشناسی برگرفته ازغرب است و قرآنی‌ بودن شما می‌تواند این اثر را اصلاح کند تا با رویکرد اسلامی به آموزش و ترویج رشته روانشناسی روی بیاورید و دیگران را از این طریق جذب معارف قرآنی کنید.

در انتهای این جلسه، حجت‌الاسلام حسینی، مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهر کاشان، نیز به کمبودهای امکانات علی‌رغم استعدادهای قرآنی در کاشان اشاره کرد و گفت: قریب به هزار حافظ قرآن و تعداد زیادی جلسات قرآن در کاشان موجود است، اما از نظر پشتیبانی مالی به کمک احتیاج داریم، البته اخیراً نیاز به مصحف قرآن داشتیم و این نیاز با اهدای چهارهزار جلد قرآن از سوی یک خیّر تهرانی برطرف شد.

در ادامه این سفر کاروان قرآنی انقلاب راهی حرم محمدهلال بن علی(ع) در آران و بیدگل شد تا بعد از نماز مغرب و عشا، محفل انس با قرآن برپا کند.

این محفل با تلاوت قاریان بین‌المللی، احمد ابوالقاسمی و حمیدرضا احمدی‌وفا و همچنین تلاوت قاری ممتاز کاشانی، حسن احمدی‌زاده، اجرا می‌شود.

گزارش از محمدرضا رجبی

انتهای پیام

captcha