ورود به حوزه‌های علمیه، نوعی ایثار است/ لزوم توجه به معیشت طلاب
کد خبر: 3784092
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲

ورود به حوزه‌های علمیه، نوعی ایثار است/ لزوم توجه به معیشت طلاب

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری معتقد است كه وارد حوزه‌ علمیه شدن نوعی ایثار و فداكاری است چرا كه فرد به جای اینكه یک زندگی نسبتاً مرفهی تشکیل دهد، صرف‌نظر كرده و به مسیری وارد شده است که امکانات آنچنانی در اختیارش نیست.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز، 4 بهمن‌ماه در دیدار با مدیران مرکز خدمات حوزه علمیه و دارالشفای حرم مطهر ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمةالزهرا(س) از ارتباط خوب بین مرکز خدمات و درمانگاه تخصصی حضرت شاهچراغ علیه السلام ابراز خرسندی کردند و افزودند: این درمانگاه خدمات ارزشمندی را به طلاب ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه ما باید به الگوها و اسوه‌های خودمان که حضرات معصومین(ع) هستند تأسی بجوییم، افزود: شخص پیامبر گرامی اسلام(ص)، حضرت فاطمة الزهرا(س) و ائمه اطهار(ع) هرکدام در عصر خود تمام تلاششان را برای خدمت‌رسانی به همه به ویژه افراد نیازمند و مستمندان داشتند.
رئیس جامعه روحانیت شیراز با اشاره به اینکه در سیره مبارک حضرت فاطمة الزهرا(س) نمونه‌های بارزی در جهت به فکرِ دیگران بودن مشاهده می‌کنیم، گفت: یکی از روایات بسیار معروف و زبانزد این است که حضرت زهرا(س) در هنگام شب نسبت به همسایگان و به طور کلی دیگران دعا می‌کردند و امام حسن مجتبی(ع) در چرایی این عمل از ایشان پرسیدند و حضرت در پاسخ فرمودند «الجار ثم الدار» «اوّل همسایه، سپس خانه خود». یعنی اول دیگران و بعد خودمان.
وی اظهار كرد: حضرت فاطمه (س) لباس خود را در شب زفاف به نیازمندی انفاق کردند و خودشان همان لباس معمولی را پوشیدند و در جایی آمده که پیامبر(ص) به منزل دخترشان وارد شدند، پرده‌ای را حضرت زهرا(س) آویخته بودند، ایشان احساس کردند که پدر بزرگوارشان چندان علاقه‌ای به آن وضعیت ندارند و ایشان بلافاصله آن پرده را جمع کردند و فرمودند پدر این را در راه خدا انفاق کنید.
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز گفت: مثال‌های زیادی در زندگی ائمه(ع) و امامزادگان جلیل القدر وجود دارد که قابل تأسی است. به عنوان نمونه، حضرت شاهچراغ(ع) که یک چهره موجه و نورانی از خاندان نبوت(ع) هستند؛ شخصیت والایی در احوالات ایشان است، در طول عمر مبارکشان هزار بنده خریدند و آزاد کردند و این کار بسیار مهمی است؛ یعنی علاقه به اینکه دیگران از شرایط سخت و تنگناها بیرون بیایند و بندگان خدا در رفاه و آسایش قرار بگیرند.
آیت‌الله دستغیب با اشاره به مجموعه تخصصی دارالشفاء حضرت شاهچراغ(ع) گفت: اگر حضرت احمدبن موسی(ع) در حیات ظاهری بودند و چنین مجموعه‌ای تحت امر و متعلق به ایشان بود، بی تردید به افراد نیازمند کمک می‌کردند و توجه ویژه‌ای داشتند به ویژه به طلاب که این‌ها زیرمجموعه حضرت بقیة‌الله(عج) و بازمانده خاندان حضرت ولیعصر(ارواحنا فداه) و مبلغین رسالت‌الله هستند.
وی افزود: وارد حوزه‌های علمیه شدن در واقع نوعی ایثار و فداکاری است چراکه روحانیون از خیلی برنامه‌هایی که می‌توانستند و در قدرتشان بود که ورود پیدا کنند و یک زندگی نسبتا مرفهی تشکیل دهند صرف نظر کردند و به مسیری وارد شدند که امکانات آنچنانی در اختیارشان نیست ولی این توکل آن‌ها و اعتمادشان نسبت به عنایت خداوند و توجهات حضرت ولی عصر(عج) اقتضا می‌کند که ما هم تا می‌توانیم نسبت به مسائل معیشتی و خانوادگی آن‌ها از لحاظ رفع هر نوع مشکلی که دارند در حد امکان به خصوص مسئله درمان اهتمام ورزیم.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: توصیه من این است که برنامه‌های خدمات‌رسانی به طلاب از سوی مجموعه درمانگاه حرم مطهر تکمیل شود و اگر نقیصه‌هایی دارد مرتفع شود و در آینده شاهد یک همکاری نزدیکتر و فراگیرتر باشیم. با آگاهی دادن به مردم در زمینه خدمات این مرکز می‌توان از حمایت‌های مردم و مشارکت آن‌ها برای ارائه خدمات بهتر به طلاب بهره‌مند شد.
آیت‌الله دستغیب با بیان اینکه ما دنبال این هستیم که در آینده درمانگاه حرم مطهر در موقعیت مناسب‌تر و وضعیت مطلوب‌تری از لحاظ مکان و ساختمان قرار بگیرد، گفت: رسیدن به شرایط مطلوب نیاز به زمان دارد زیرا اعتبارات ما در این زمینه محدود است اما بدون شک تلاش‌های شما مثمرِثمر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت فضا و تجهیزات درمانگاه نسبت به سال‌های گذشته تغییرات خوبی کرده است، بیان کرد: باید تلاش کنیم که قابلیت هایی که بالقوه هستند به فعلیت برسند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بر لزوم دعوت از پزشکان متخصص برای ارائه خدمات در دارالشفاء آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) تاکید كرد و گفت: بخش عمده مردمی که در این منطقه و در محلات اطراف حرم مطهر زندگی می‌کنند آنچنان وضع رفاهی خوبی ندارند؛ یک نقطه قوت و مثبت این درمانگاه همین است که می‌تواند خدماتی را به کسانی که دسترسی کمتری به شرایط مطلوب دارند ارائه کند.
انتهای پیام

captcha