چرا حضرت عیسی(ع) ازدواج نکرد؟
کد خبر: 3784182
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴

چرا حضرت عیسی(ع) ازدواج نکرد؟

گروه معارف ــ یک دلیل مجرد بودن حضرت عیسی(ع) معطوف به شرایط فرهنگی زمان حیات ایشان بوده و دلیل دیگر اینکه این پیامبر الهی در مدت حدود ۳۰ سال عمر، پیوسته برای تبلیغ آیین حق، از نقطه اى به نقطه دیگر مى رفت و مجالى براى ازدواج‏ نیافت.

چرا حضرت عیسی(ع) ازدواج نکردند؟ ممکن است برای ما سوال پیش آید که چرا حضرت عیسی (ع) که خود از پیامبران اولوالعزم بود، تا زمان معراج خویش به آسمان‌ها به امر الهی، ازدواج نکردند؟ چرا که ازدواج یکی از عوامل کمال و خود سازی است.
در پاسخ باید گفت، ازدواج نکردن حضرت عیسی مسیح‏ (ع) به خاطر بد بودن ازدواج از دید ایشان نبود، بلکه ایشان حدود سى سال در بین مردم بود و در این مدّت برای تبلیغ آیین حق پیوسته از نقطه اى به نقطه دیگر مى رفت و مجالى براى ازدواج‏ نیافت.
از طرفی اگر ازدواج می‌کرد، چه بسا نسل ایشان به علت ولادت غیرطبیعی جدشان عیسی (ع)، مدعی خدازادگی می‌شدند و یا اینکه مردم درباره آن‌ها دچار غلو می‌شدند، چنانکه درمورد حضرت عیسی (ع) دچار غلو شدند.
همچنین با توجه به افراط بنی اسرائیل در شهوت‌رانی و ازدواج، شرایط فرهنگی آن زمان اقتضای زندگی زاهدانه می‌کرد؛ چنانکه حضرت عیسی (ع) و یحیی (ع) که هر دو، هم‌زمان در شرایط فرهنگی و اجتماعی واحدی می‌زیسته اند، هیچ‌کدام ازدواج نکردند.
ضمن اینکه حضرت عیسی (ع) هرگز توصیه به مجرد بودن نکرده اند و منع از ازدواج از بدعت هایى است که در زمان هاى بعد به وجود آمد؛ فرهنگ مجرد زیستن بخاطر برداشت اشتباه یا مقاصد دیگری که رهبران مسیحی در سر داشتند رواج یافت.
منبع: برگرفته از بخش معارف اسلامی و پاسخ به شبهات کلامی، دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
تهیه و تنظیم: تقی قاسمی خادمی

captcha