خلأ اصول دقیق در روند داوری تخصصی مسابقات قرآن
کد خبر: 3784282
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

خلأ اصول دقیق در روند داوری تخصصی مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه خلأ اصول دقیق و بدون اشکال در روند تخصصی داوری در کشور محسوس است، افزود: برگزاری دوره‌های متعدد و بازبینی آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها به کیفی‌سازی مسابقات کمک می‌کند؛ البته در این زمینه تلاش‌هایی شده است، اما لازم است از اعمال سلیقه جلوگیری شود.

محسن بیات، حافظ کل قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: از سال 75 در مسابقات قرآن اوقاف حضور دارم و در همین سال رتبه اول مسابقات را کسب کردم. در سال 78 رتبه دوم را کسب و مجوز حضور در مسابقات بین‌المللی امارات را به دست آوردم، اما چون حافظ کل نبودم اعزام نشدم. سال 79 مجدداً شرکت کردم و رتبه اول را کسب کردم که به مسابقات جهانی عربستان به عنوان اولین نماینده از استان مرکزی در مسابقات جهانی اعزام شدم و با برگزاری جلسات پی‌در‌پی، خلاف عرف مسابقات، بنده را به عنوان رتبه ششم معرفی کردند.
وی تصریح کرد: از فضای مسابقات قرآن اوقاف تا سه سال قبل دور بودم که از آن سال به بعد با نگاه بهتر و تخصصی‌تر بازگشتم؛ لذا اگر نگاه به مسابقات تخصصی و حرفه‌ای باشد قطعاً از میزان استرس‌ها کاسته می‌شود.

لزوم فضاسازی آرام در مسابقات
بیات بر لزوم فضاسازی آرام ویژه متسابقان در آستانه آغاز چهل و دومین دوره مسابقات سراسری تأکید کرد و افزود: آرام بودن فضای مسابقات در آرامش و کاسته شدن استرس شرکت‌کنندگان نقش بسزایی دارد. متولیان امر نگاه تخصصی به قرآن و مسابقات داشته باشند چراکه زمینه کافی برای رشد وجود دارد که با هم‌افزایی می‌توان به آن دست یافت؛ لذا نگاه تخصصی به اشکالات در رفع آنان میسر بوده و در آینده قرآنی جامعه بسیار مؤثر است.

از داوران بومی استفاده شود
این حافظ کل ادامه داد: سالن‌های مسابقات برای اجرا باید مناسب باشد تا آرامش ذهنی شرکت‌کننده را فراهم آورد، گاه نگاه حرفه‌ای و تخصصی به مسابقات قرآن نمی‌شود، امروز با توجه به برگزاری دوره‌های مختلف تربیت داور در رشته‌های تخصصی تفاوت چندانی بین داوران استان با دیگر استان‌ها نیست، زمانی اطلاعات داوران استان خوب نبود اما در حال حاضر اطلاعات برابری کرده و حتی برتری دارد.

خلأ اصول دقیق در روند داوری تخصصی
وی تصریح کرد: داوران استان لایق هستند مسابقات کشوری را داوری کنند، خلأ اصول دقیق و بدون اشکال در روند تخصصی داوری در کشور محسوس است که برگزاری دوره‌های متعدد، بازبینی آیین‌نامه‌ها وبخش‌نامه‌ها به کیفی‌سازی مسابقات کمک می‌کند البته در این زمینه تلاش‌هایی شده است، اما لازم است از اعمال سلیقه جلوگیری شود.
بیات اضافه کرد: ممکن است حتی داوری بین‌المللی باشد، اما براساس سلیقه خود داوری کند که این امر آسیب بزرگی به کسی است که برای کسب رتبه و طی کردن پله‌های ترقی زحمات بسیار کشیده و تجربیات زیادی را کسب کرده است. پس از گذراندن راه پر پیچ و خم حضور در دوره و وقت گذاردن درگیر و اسیر سلیقه شده و سلیقه توانمندی شرکت‌کننده در رشته حفظ و قرائت را کم می‌کند. لذا درگیر سلائق شدن‌ها، متسابق را از مسیر اصلی خود دور می‌کند.
وی افزود: خوشبختانه امروز در شهرستان‌ها داورانی داریم که می‌توانند مراحل استانی مسابقات اوقاف را داوری کنند که جای خالی آنان احساس می‌شود، قطعاً برای داوری در مرحله استانی داوران باید از چند فیلتر عبور کنند و همواره زیر ذره‌بین هستند. داورانی که مسابقات اوقاف را داوری می‌کنند قطعاً داوران کم‌تجربه‌ای نیستند و اشتباه هم ممکن است برای هر داوری اتفاق افتد ولی داوران خودشان زمانی متسابق بوده‌اند و شرایط را کامل درک می‌کنند.

لزوم به‌کارگیری متخصصان در حوزه فعالیتشان
این حافظ کل در پایان اظهار کرد: متأسفانه نخبگان قرآنی ما در کشور مطرح یا مهم نیستند و تمام عمر آنان در مسیر قرآن سپری شده و در این حوزه تخصص لازم را کسب کرده‌اند و حرفه‌ای بودن آنان در حوزه قرآن انتظار خدمت در این عرصه را افزایش می‌دهد، اما گاه در این بخش با افراد غیر‌متخصص برخورد می‌کنند که این امر ضربات جبران‌ناپذیری به تخصص می‌زند. امید است که در این زمینه هم نگاه بهتری شود تا متخصصان در حوزه فعالیتشان مشغول خدمت باشند.
انتهای پیام

captcha