ثبت ملی 11 روستای هورامان
کد خبر: 3784573
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴

ثبت ملی 11 روستای هورامان

گروه فرهنگی- مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان با اشاره به اینکه 11 روستای هورامان ثبت ملی می‌شود، گفت: مطالعات منطقه هورامان در قالب مطالعات مردم شناسی، باستان شناسی و علوم طبیعی، معماری، اسناد تاریخی، هوار نشینی انجام شده است.

به گزارش ایکنا از کردستان، پویا طالب‌نیا، مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان در اولین نشست کارگروه منطقه‌ای ثبت جهانی هورامان که در دفتر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان که امروز، ششم بهمن ماه در روستای پالنگان برگزار شد، اظهار کرد: ثبت جهانی هورامان نیازمند نگاه جامع و همراهی مدیران ارشد کردستان است که پیشبرد این مسیر نیازمند تداوم جلسات این کارگروه است.
وی با اشاره به اینکه همراهی بخشداران و به طبع آن دهیاران در روستاهای دارای بافت با ارزش در راستای حفاظت از این آثار ارزشمند مهم است، افزود: در اولین فرصت دستورالعمل حفاظت از بافت‌های با ارزش از طریق بخشداری های منطقه هورامان به دهیاران ابلاغ می‌شود.
مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان عنوان کرد: مطالعات منطقه هورامان در قالب مطالعات مردم شناسی، باستان شناسی و علوم طبیعی، معماری، اسناد تاریخی، هوار نشینی انجام شده است.
وی با بیان اینکه جغرافیای فرهنگی منطقه هورامان وسیع است، اعلام کرد: تیم‌های تحقیقاتی و اجرایی پایگاه هورامان در دو سال اخیر اقدامات ارزشمندی در جهت تکمیل مطالعات مقدماتی پرونده ثبت جهانی انجام داده اند.
طالب‌نیا افزود: ثبت جهانی هورامان مزیتی برای توسعه کردستان است و انجام این مهم هورامان از حمایت‌های سازمان جهانی یونسکو بهره مند می شود.
وی با اشاره به نقش ثبت جهانی این منطقه در تامین امنیت نوار مرزی کردستان، گفت: دهیاران و بخشداران منطقه در مذاکره با سرمایه گذاران به نگاه جهانی به مناطق ثبت جهانی و حمایت های سازمان‌های بین المللی از بافت‌های ثبت جهانی شده اشاره کنند و به آنان اطمینان دهند سرمایه گذاری در هورامان با استقبال گردشگران مواجه می‌شود.
صباح محمدی، بخشدار هورامان نیز در این نشست با تقدیر از فعالیت‌های مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان، اقدامات میراث فرهنگی کردستان در حفاظت از بناهای تاریخی و بافت های باارزش روستایی را ستودنی دانست.
وی عنوان کرد: لازم است در جلسات کارگروه منطقه‌ای مدیر دفتر امور روستایی استانداری کردستان نیز به عنوان یکی از مدیران تاثیرگذار در این عرصه حضور داشته باشند.
محمدی با بیان سیاست صحیح پایگاه در برگزاری جلسات به صورت مدون و ماهانه، اعلام کرد: چارت و اهداف کارگروه باید مشخص و مصوبات توسط دبیرخانه(پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان) پیگیری شود.
بخشدار هورامان گفت: حفاظت مهمترین مسئله فعلی در مسیر ثبت جهانی هورامان است و آمادگی داریم در این راستا جلسات توجیهی را برگزار کرده و مردم را به اخذ استعلام از میراث فرهنگی مجاب کنیم.
ایرج فرد، بخشدار سیروان نیز فعالیت‌های پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان را شایسته تقدیر ارزیابی و بیان کرد: شورای مشورتی باید در بدنه کارگروه تشکیل شود تا از تجربیات افراد مختلف و صاحب نظر استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ثبت جهانی هورامان گامی بزرگ برای توسعه کردستان است، یادآور شد: نگاه به هورامان باید وسیع و فراگیر باشد و مردم روستاهای این منطقه باید برنامه‌های مدنظر میراث فرهنگی را به بهترین شکل اجرا کنند.
بخشدار سیروان با اعلام اینکه مصوبات کارگروه در سطح استانی با ابلاغ میراث فرهنگی و تاکید استاندار برای همه فرمانداری‌ها لازم الاجراست، یادآور شد: قابلیت‌های گردشگری تمامی روستاهای منطقه هورامان باید مشخص و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha