حساب خدا در کتابش نوشته شده/ یک به 70 برنده باشیم
کد خبر: 3784689
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶

حساب خدا در کتابش نوشته شده/ یک به 70 برنده باشیم

گروه فعالیت‌های جهادی ــ اگر کار خیر می‌کنید و منت نمی‌گذارید وارد معامله با خدا شده‌اید، معامله‌ای که با حساب بشری قابل تفسیر نیست و در آن هر یک کار خیر شما هفت، هفتاد، هفتصد و یا بی‌نهایت پاداش دارد.

به گزارش ایکنا؛ در سرویس فعالیت‌های جهادی قرار است از مردمانی سخن بگوییم که طرف حسابشان با خداست. برای خلق کار می‌کنند، اما کارفرمایشان خداست و فقط خدا را ناظر کارهای خود می‌دانند.

حساب خلق با خلق همیشه دو + دو = چهار بوده، اما بهتر است بدانیم حساب این گروه از مردم که برای خدا کار می‌کنند با حساب کار برای خلق متفاوت است. وقتی برای خدا کار می‌کنی در مقابل هر یک کار خیری که انجام می‌دهی، نه یک پاداش که 70، 700 یا بی‌نهایت پاداش دریافت می‌کنی.

خداوند کریم این حساب ویژه خود را به روشنی در کتابش آورده است؛ یه طوری که در آیه 261 سوره مبارکه بقره، می‌فرماید: «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ مَثَل آنان که اموالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند، مانند دانه‌ای است که هفت خوشه برویاند، در هر خوشه صد دانه باشد و خدا برای هر که بخواهد چند برابر می‌کند و خدا بسیار عطا کننده و داناست.

در تفسیر این آیه و معنای پاداش مضاعف باید گفت: خدا به هر که بخواهد 700 برابر می‌دهد و نیز 700 برابر را برای هر که بخواهد دو برابر (۱۴۰۰ برابر) می‌کند «وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ»، بلکه فراتر از آن، حد و حصری برای مضاعف و چند برابر کردن اجر انفاق نیست: «وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ». چون مشیت الهی بر اساس حکمت است، به خوبی می‌داند به چه کسی و در چه موردی پاداش انفاق را یک برابر یا دو برابر یا چند برابر یا 700 برابر و بیشتر عطا کند.

در قرآن کریم پاداش انفاق با تعابیر و مراتب مختلف یاد شده است:

۱ـ گاهی به انفاق کننده وعده می‌دهد که بر اثر انفاق، چیزی از مال او کاسته نمی‌شود و خدا جایگزینش را عنایت می‌کند: «قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقینَ؛ بگو پروردگارم روزى را براى هر کس بخواهد وسعت مى‏بخشد، و براى هر کس بخواهد تنگ (و محدود) مى‏سازد و هر چیزى را (در راه او) انفاق کنید، عوض آن را مى‏‌دهد (و جاى آن را پر مى‏‌کند) و او بهترین روزى‏‌دهندگان است!» (سوره سبأ، آیه ۳۹) امیرالمؤمنین (ع) نیز در این زمینه می‌فرمایند: کسی که یقین به جایگزین داشته باشد، در انفاق جدیت به خرج می‌دهد.

۲ـ گاهی به انفاق کنندگان وعده می‌دهد که مَثَل انفاق خالصانۀ شما، مانند باغی است در جایی برجسته و زمین مرغوب و موقعیت آفتاب‌گیر و برخوردار از باران و نسیم: «وَ مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَها ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْها وابِلٌ فَطَل؛ و (کار) کسانى که اموال خود را براى خشنودى خدا، و تثبیت(ملکات انسانى در) روح خود، انفاق مى‏‌کنند، همچون باغى است که در نقطه بلندى باشد و باران‌هاى درشت به آن برسد، (و از هواى آزاد و نور آفتاب، به حد کافى بهره گیرد) و میوه خود را دو چندان دهد(که همیشه شاداب و با طراوت است.)(سوره بقره آیه 265)

۳ـ زمانی بشارت می‌دهد که هر که انفاق کند یا هر کار خیر دیگری انجام دهد، کار خیرش، قرض حَسَن به خداست و خداوند چندین برابر به او پاداش می دهد: «مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أضْعافاً کَثیرَة». (سوره بقره، آیه ۲۴۵)

۴ـ گاه نیز انفاق‌کنندگان را تشویق می‌کند که پاداش انفاق مرزی ندارد، زیرا قدرت و رحمت خدا گسترده است و برای پاداشش نیز محدودۀ خاصی نیست: «لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ یَزیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ» (سوره نور آیه 38).

البته یادمان باشد: «کسانی که اموالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند، سپس منت و آزاری به دنبال انفاقشان نمی‌آورند، برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی شایسته و مناسب است، و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند.»(آیه 262 سوره بقره).

انتهای پیام 

captcha