جشنواره فارابی زمینه‌ساز گفت‌وگوی سازنده میان نخبگان است
کد خبر: 3784706
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
وزیر علوم:

جشنواره فارابی زمینه‌ساز گفت‌وگوی سازنده میان نخبگان است

گروه دانشگاه - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اختتامیه جشنواره فارابی با بیان اینکه این جشنواره زمینه‌ساز گفت‌وگوی سازنده میان نخبگان است، گفت: باید از دانش و تجربه نخبگان در سیاست‌گذاری‌های و برنامه‌ریزی‌های ‌ملی بهره برد.

جشنواره فارابی زمینه‌ساز گفت‌وگوی سازنده میان نخبگان است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی امروز یکشنبه، هفتم بهمن‌ماه، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و فرهیختگان حوزه علوم انسانی و اسلامی برگزار شد.

در آغاز این مراسم وزیر علوم در سخنانی با بیان اینکه جشنواره فارابی یکی از نمونه‌های بزرگ و‌ فاخر در حوزه علوم انسانی است، اظهار کرد: علوم انسانی در سخنان و ‌نکات استادان، بزرگان و ‌فرهیختگان بارها مورد تأکید و‌ توجه قرار گرفته است. محور علوم انسانی انسان و‌ انسان برگزیده مخلوقات است و از بهترین مخلوقات است و شایسته است که حول این مخلوق شریف خداوند متعال بحث‌های موضوعی را تا حد توان گسترش دهیم، زیرا بستر سایر علوم نگاه به عالم و مباحث حول محور انسان است و از این آبشخور تغذیه می‌شود و این مسئله جایگاه علوم انسانی را اولویت می‌بخشد.

وی ادامه داد: علوم انسانی ذیل بهترین سرمایه اعتقادی و فرهنگی ما قرار می‌گیرد و لازم است تاریخ حیات فرهنگی و اجتماعی ایران و یافته‌های مردم در این مرز و بوم را کشف کنیم. به همین منظور برگزاری این جشنواره و‌ ارائه تصویری واقعی از کیفیت و ‌کمیت علوم انسانی را مورد توجه قرار داده‌ایم.

غلامی افزود: سال گذشته در چنین مناسبتی با کمال افتخار اعلام کردم نهالی که کاشته شده امروز به درختی پربار تبدیل شده است. امیدواریم ثمره این رویداد بزرگ علمی برای کشورمان بیش از پیش محقق شود.

وی با بیان اینکه فارابی حیات طیبه انسانی را در گرو جامعه خردمند می‌دانست، گفت: وظیفه ما قدرشناسی از گنجینه‌های علوم انسانی و اسلامی و معرفی آثار برتر دانشجویان و محققان و دغدغه‌مندان علوم انسانی است تا این افراد به کاربردی کردن پژوهش‌ها ترغیب شوند. در این دوره شاهد فعالیت و حضور اثربخش اعضای هیئت علمی به خصوص بانوان بودیم و این حضور در مقایسه با دوره‌های قبل بیشتر بوده است. این افراد در جهت افزایش کیفیت فرایند برگزاری جشنواره یاریگر بودند.

به گفته وزیر علوم فعالیت در حوزه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در زمینه علوم انسانی در سطح ملی و به منظور ایجاد فضای مناسب حضور فعالان حوزه علوم انسانی در سطح جهانی در دستور کار وزارت علوم است.

وی افزود: این جشنواره را باید بستری برای بالندگی علوم انسانی در کشور بدانیم و تحقق دیگر اهداف حول آن نیازمند دقت و برنامه‌ریزی است که ضرورت دارد دبیرخانه به این مسئله با کمک گروه‌های علمی توجه کند.

غلامی گفت: اهتمام هرچه بیشتر در حوزه علوم انسانی کشور مسؤلیت ما را در این زمینه مضاعف می‌کند. ارزیابی مستمر از کیفیت پژوهش‌های علوم انسانی و‌ پایش سالانه تولیدات علوم انسانی از سوی وزارت علوم و‌ نیز تهیه بسته‌های ویژه در این عرصه و در زمینه‌هایی همچون رعایت اخلاق پژوهش و پاسداشت ادبیات فارسی با تشکیل هسته نخبگان علوم انسانی و ‌ارتباط آنها با سایر مراکز علمی دنیا برنامه‌ریزی خواهیم کرد و در شرایط فعلی این امر‌ ضروری است.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی فارابی زمینه‌ساز گفت‌وگوی سازنده میان نخبگان است تا کشور از دانش و تجربه نخبگان در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ‌ملی بهره ببرد. بسیاری از مشکلات امروز کشور ناشی از عدم استفاده از ظرفیت نخبگان است. در واقع، مشارکت آنها در برنامه‌ها و مراحل مختلفی مانند این جشنواره به غنای آن و حضور مؤثر فرهیختگان کمک بسزایی می‌کند.

انتهای پیام

captcha