۲ هزار مددجوی کردستانی از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شدند
کد خبر: 3784707
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

۲ هزار مددجوی کردستانی از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شدند

گروه اجتماعی ــ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کردستان با عنوان اینکه امسال ۲ هزار نفر مددجوی کردستانی خودکفا و از چرخه حمایت کمیته امداد استان خارج شده‌اند، گفت: هر سال به صورت میانگین ۱۰ درصد از جمعیت تحت پوشش از چرخه حمایت کمیته امداد خارج می‌شوند.

به گزارش ایکنا از کردستان، محمدرسول شیخی‌زاده، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران در بازدید از خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنای کردستان به تشریح اهم اقدامات کمیته امداد طی 40 سال اخیر پرداخت.
وی با اشاره به اینکه کمیته امداد نهادی عمومی و خدماتی است که فلسفه وجودی آن ارائه خدمات به اقشار نیازمند جامعه است، افزود: امسال علیرغم اینکه کشور از لحاظ اقتصادی در وضعیت خوبی قرار نداشت اما ما در حوزه حمایتی بیشترین تخصیص اعتبار را داشتیم تا فشار اقتصادی زیادی بر اقشار ضعیف جامعه متحمل نشود.
مدیرکل کمیته امداد کردستان با بیان اینکه، مردم کمیته امداد را بیشتر با صندوق صدقات می‌شناسند، بیان کرد: صدقات فقط یک بخش از خدمات کمیته امداد است زیرا در این نهاد، بیشتر از 18 سرفصل کاری را براساس نیاز خانوارها داریم که در تمامی این سرفصل‌ها در طول سال خدمات ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: کمک معیشت و مستمری که ماهیانه به حساب خانوارها واریز می‌شود از جمله مهمترین خدمات کمیته امداد است که در طول 40 سال گذشته به طور میانگین سالانه بیشتر از 45 هزار خانوار از خدمات این نهاد بهره‌مند شده‌اند.

14 درصد خانوارهای کردستان تحت پوشش امداد هستند
شیخی‌زاده اعلام کرد: در طول چهل سال گذشته به صورت میانگین هر ساله 13 الی 14 درصد خانوارهای استان کردستان تحت پوشش و مستمری بگیر کمیته امداد استان بوده‌اند.
وی با اعلام اینکه هم اکنون 57 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند که قریب به 17 میلیارد تومان ماهیانه به این خانوارها پرداخت می‌شود، گفت: به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی هم اکنون 17 درصد خانوارهای استان کردستان تحت پوشش این نهاد هستند که به لحاظ جمعیتی 10 درصد جمعیت استان و بالغ بر 160 هزار نفر را شامل می‌شوند.
مدیرکل کمیته امداد کردستان عنوان کرد: از لحاظ جمعیتی در طول چهل سال گذشته هفت درصد جمعیت استان کردستان تحت پوشش کمیته امداد بوده‌اند که میانگین کشوری پنج درصد بوده است.

29 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند
وی در ادامه با بیان اینکه، زنان سرپرست خانوار در طول سالیان گذشته بیشتر از 50 درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد را به خود اختصاص داده‌اند، ذکر کرد: در حال حاضر از 57 هزار جمعیت تحت پوشش استان، 29 هزار خانوار از آنان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.
شیخی زاده با اشاره به اینکه سالانه بیش از 110 هزار نفر بیمه شده تحت پوشش این نهاد هستند، گفت: همچنین کمیته امداد هر سال حق بیمه تامین اجتماعی 10 هزار خانوار، کمک به رفع سوءتغذیه 2 هزار کودک زیر شش سال، کمک به تامین فرانشیز هشت هزار بیمار و کمک هزینه درمان 600 نفر بیمار صعب العلاج را پرداخت می‌کند.
وی همچنین با عنوان اینکه هر ساله 19 هزار خانوار چند خدمتی تحت پوشش این نهاد هستند، تصریح کرد: در طول چهل سال گذشته تاکنون کمک هزینه ازدواج 63 هزار و 454 نفر، وام‌ ضروری 246 هزار و 320 مورد و 320 مورد آزادسازی زندانیان پرداخت شده است.
مدیرکل کمیته امداد کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به بحث اشتغال و خودکفایی هم اشاره و عنوان کرد: در بخش آموزش، پرداخت تسهیلات و نظارت نیز در این راستا فعالیت داریم که در طول چهل سال گذشته تاکنون 57 هزار و 770 مورد تسهیلات اشتغالزایی را پرداخت کرده‌ایم و در کنار آن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز به 143 هزار و 37 نفر ارائه شده است.
وی همچنین به بحت بسته‌های تشویقی برای کارفرمایان نیز اشاره و عنوان کرد: نیروهای کار مددجوی آموزش دیده کمیته امداد به کارفرمایان معرفی می‌کنیم و در کنار آن به ازای هر نفر مددجوی کمیته امداد 20 میلیون تومان وام کم بهره و دو سال سهم بیمه کارفرما پرداخت را نیز می‌کنیم.

خودکفا شدن دو هزار مددجوی کمیته امداد کردستان
شیخی زاده با عنوان اینکه امسال 2 هزار نفر مددجوی کردستانی خودکفا و از چرخه حمایت کمیته امداد استان خارج شده‌اند، گفت: هر سال به صورت میانگین 10 درصد از جمعیت تحت پوشش از چرخه حمایت کمیته امداد خارج می‌شوند.
وی با بیان اینکه در بحث ساخت مسکن شهری و روستایی و تعمیرات نیز فعالیت می‌کنیم، اعلام کرد: امسال 208 خانوار را صاحب مسکن کرده‌ایم که یک میلیارد و 100 میلیون تومان آن با کمک‌های خیرین، 660 میلیون تومان از محل زکات و مابقی از منابع کمک امداد و کمک‌های خود مددجویان بوده است.
مدیرکل کمیته امداد کردستان ادامه داد: در مجموع در طول چهل سال گذشته اقدامات کمیته امداد در بخش خرید یا احداث مسکن شهری پنج هزار و 437 واحد، مسکن روستایی 11 هزار و 829 مورد و تعمیرات مسکن 34 هزار و 762 واحد بوده است.
وی با اشاره به اینکه با کمک سپاه نیز ساخت یک هزار واحد مسکن روستایی برای نیازمندان را تقبل کرده‌ایم، ذکر کرد: تاکنون سفت کاری 250 واحد روستایی انجام شده است و تلاش می‌کنیم که با کمک سپاه در دهه فجر امسال 115 واحد را هم افتتاح کنیم.

80 درصد از اعتبارات کمیته امداد از محل منابع دولتی
شیخی زاده گفت: بخش قابل توجهی از اعتبارات کمیته امداد که بیش از 80 درصد را شامل می‌شود از محل منابع دولتی است و بخش دیگر از آن از محل منابع درآمدی کمیته امداد و کمک‌های مردمی و صدقات و زکات تامین می‌شود.
وی عنوان کرد: متاسفانه تصور اشتباه و تبلیغات سویی وجود دارد مبنی بر اینکه صدقات و کمک‌های مرمی در جاهای دیگری صرف می‌شود در صورتی که حتی یک ریال از صدقات و زکات مردم هر شهر به هیچ وجه در شهر و منطقه دیگری صرف نمی‌شود و فقط در همان محل جمع آوری، هزینه می‌شود.
مدیرکل کمیته امداد کردستان در پایان از برگزاری جشن درخت آرزوها در یکم اسفندماه امسال در سالن مجتمع امام خمینی سنندج و با حضور چهره‌های شاخص فرهنگی و ورزشی خبر داد.
انتهای پیام

captcha