استاد فرانسوی و معرفی سیمای پیامبر(ص) در غرب
کد خبر: 3784733
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷

استاد فرانسوی و معرفی سیمای پیامبر(ص) در غرب

گروه بین‌الملل ـ جان تولان، استاد تاریخ دانشگاه «نانت»(Nantes) فرانسه است. او کتابی با عنوان «محمد اروپایی؛ تاریخچه معرفی سیمای پیامبر(ص) در غرب» نگاشته که در آن به معرفی سیمای پیامبر و اسلام در کشورهای غربی پرداخته است.

به گزارش ایکنا؛ انتشارات «آلبن میشل» ( Ablin Michel) این کتاب جان تولان (John Tolan) را با ترجمه سیسیل دنیارد (Cécile Deniard) در سپتامبر 2018 در پاریس منتشر کرد. 

رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه با معرفی این اثر آورده است: در این کتاب که اصل آن به زبان انگلیسی نوشته شده است، جان تولان همچون یک مورخ به بازنگری گوناگونی دیدگاه‌های گاه متعارض و پیچیدگی سیمای پیامبر(ص) و اسلام از قرون وسطا تا امروز در کشورهای غربی می‌پردازد.

در بیش از 400 صفحه، وی به تفصیل از چگونگی معرفی شخصیت تاریخی پیامبر در سنت اسلامی و همچنین شکل و تصویرهای ارائه‌شده نویسندگان غیرمسلمان اروپایی بین قرن دوازدهم تا قرن بیست و یکم سخن می‌گوید.

نویسنده در 9 فصل به واکاوی و تکامل متون قرون وسطی از شخصیت پیامبر می‌پردازد. متونی که وی را از یک مبارز علیه نظام بت‌پرستی تا یک اصلاح‌طلب و چهره ضد کلیسا از دیدگاه روشنفکران بریتانیایی در قرن هفدهم معرفی می‌کند. او به دلیل بازنمایی متون مثبت و همگرا با اسلام در مقابل سایر آثار اسلام‌ستیز بر خود می‌بالد و این امر را برخاسته از بینشی روشن و راستین در برابر اسلام‌هراسان می‌داند.

در یکی از فصل‌های این کتاب نویسنده به تحسین پیامبر اسلام از سوی چهره‌هایی مانند یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر و نویسنده آلمانی، آلفونس دو لارمارتین، شاعر، ادیب و سیاستمدار فرانسوی و ناپلئون بناپارت، نخستین امپراتور فرانسه، می‌پردازد. امری که با تمثیل شخصیت پیامبر به یک فاتح بزرگ با نگرشی جهان‌گرایانه در متون و آثار قرن نوزدهم نقش بسته است.

صفحات آخر این کتاب به بررسی آرای روشنفکران مسیحی قرن بیستم اختصاص یافته است. وی همچنین به دیدگاه‌های ابزاری و منفعت‌طلبانه برخی پژوهشگران، متألهین و چهره‌های مختلف اروپایی چند قرن اخیر در زمینه معرفی این شخصیت اصلی دین اسلام پرداخته است.

پیش از این کتاب‌های دیگری از جان تولان با عناوین «سارازن‌ها» (2003) و «تقدس نزد سلطان» (2007) به چاپ رسیده است. سال گذشته انتشارات «آلبن میشل» کتاب دیگر وی را با نام «تاریخ اسلام و مسلمانان فرانسه قرون وسطا» به چاپ رساند.

استاد فرانسوی و معرفی سیمای پیامبر(ص) در غرب

انتهای پیام

captcha