رسمیت دادن به اتحادیه برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی/ مسئولان به فرایند انحلال دو اتحادیه سابق کمک کنند
کد خبر: 3784744
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
مرادی تأکید کرد:

رسمیت دادن به اتحادیه برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی/ مسئولان به فرایند انحلال دو اتحادیه سابق کمک کنند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان گفت: در کشور اصناف مختلفی وجود دارد که پروانه فعالیتشان را خود صنف می‌دهد و دستگاه حاکمیتی در آن دخل و تصرفی ندارد. لذا به رسمیت شناختن اتحادیه به عنوان صنف از مطالبات ماست.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی گیلان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره کمیته‌ پیگیری مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های استانی که اعضای آن در مجمع عمومی این اتحادیه مشخص شدند، اظهار کرد: با توجه به تجربه خوبی که در کمیته پیگیری به منظور تسهیل فرایند ادغام اتحادیه‌های کشوری به دست آوردیم، کمیته‌ای تشکیل شد تا مباحث و مصوبات جلسه‌ مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی را، که در حاشیه همایش فعالان قرآنی در قم برپا شد، پیگیری کند.
وی ادامه داد: در این جریان هماهنگی و وحدت رویه استان‌ها برای رسیدن به مجمع و انتخابات هیئت مدیره کشوری مهم بود، اما شاید خروجی مجمع و هیئت مدیره مطلوب نیست و علت آن هم این است که پس از تشکیل آن هیئت مدیره و مجمع عمومی هنوز شاهد روند روبه رشدی نیستیم.
مرادی بیان کرد: جلساتی با حضور مدیران عامل اتحادیه‌های استانی تشکیل شد. سپس جلسات هیئت مدیره و بازرسی برپا شد، اما با وجود این شاهد اتفاقات خاصی نبودیم و حال آنکه شاهد رخدادهای مهمی در جامعه قرآنی هستیم که یکی از آنها در جلسه آینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح می‌شود که بحث درباره اتحادیه مدغم قرآنی کشور است.
وی ادامه داد: هنگامی که شاهد موضوعاتی به این مهمی هستیم و از سوی دیگر وقتی که هیئت مدیره منتخب هنوز قوت لازم را ندارد، به این نتیجه رسیدیم که کمیته منتخب پیگیری در جریان و روند مجمع عمومی کشور مجدداً احیا شود و به مثابه بازوی کمکی در کنار هیئت مدیره منتخب باشد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی گیلان اظهار کرد: این کمیته هنگامی ورود می‌کند که در مورد پیگیری مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها احساس خلأ کند و این فلسفه وجودی این کمیته است.
وی ادامه داد: در کمیته محدودیتی برای پرداختن به مسئله و موضوعات مؤسسات قائل نیستیم. لذا هر موضوعی که احساس کنیم  باید آن را پیگیری کنیم، کمیته برای پیگیری آن اقدام خواهد کرد.

مرادی در بخش دیگر از این گفت‌وگو با اشاره به بحث صدور مجوز مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: با مصوبه اخیر شورای توسعه و صدور مجوز مؤسسات به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی، عملاً بازگشت به عقب داشتیم. اگرچه مقرر شد کمیته هماهنگی نیز بین آنها تشکیل ‌شود، معتقدم تعارفی برای عبور از این مرحله بیش نیست و دوباره بازگشت به عقب خواهیم داشت و احتمالاً شاهد ناهماهنگی‌های بسیاری در این زمینه خواهیم بود.
وی افزود: این اتفاق موجب شد دستاوردهایی را که پس از تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی شاهد بودیم از دست بدهیم که از جمله آنها حضور دو نماینده از سوی اتحادیه‌ها - فارغ از اختلاف‌نظرها- در هیئت رسیدگی بود، اما در کمیته هماهنگی نماینده‌ای وجود ندارد و کمیته هماهنگی صدور مجوز مؤسسات با سه نفر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سه نفر از سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا پایان سال تشکیل جلسه می‌دهد؛ این کمیته تشریفاتی است.
کمیته هماهنگی کار هیئت رسیدگی را تا پایان سال انجام می‌دهد
مرادی با اشاره به اینکه کمیته هماهنگی صدور مجوز مؤسسات کار هیئت رسیدگی را تا پایان سال انجام خواهد داد، گفت: شاهد بودیم که عملاً نمایندگان اتحادیه از این کمیته حذف شدند که اقدامی نامطلوب است.
وی ادامه داد: در کشور اصناف مختلفی وجود دارد و پروانه فعالیتشان را خود صنف می‌دهد و دستگاه حاکمیتی در آن دخل و تصرفی ندارد. لذا به رسمیت شناختن اتحادیه به عنوان صنف از مطالبات ماست و تا زمانی که این فرایند محقق نشده است، باید اتحادیه‌ها و نمایندگان در سطح ملی و استانی در کمیته نظارت، هماهنگی و مصاحبه از مدیران متقاضی مؤسسات حضور داشته باشند و در صورت حذف آنها در هر دو دستگاه و یا سایر کمیته‌ها و مجموعه‌ای که در توافق برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی شکل می‌گیرد، باید نمایندگانی از اتحادیه‌ها مشخص شوند.
مرادی با تأکید بر اینکه باید اتحادیه در فرایند صدور مجوز مؤسسات قرآنی نقش قابل اهمیت داشته باشد، گفت: برای مثال پیشنهاد ما این است که افرادی که خواهان تأسیس مؤسسه هستند، اتحادیه برای آنها تشکیل پرونده آنها دهد و گزینش اولیه در اتحادیه باشد که این امر موجب تشکیل مؤسسات قوی می‌شود. هنگامی که کار به استعلام‌های حاکمیتی رسید، دستگاه‌های ذی‌ربط مراحل بعدی را انجام می‌دهند و سپس در مرحله نهایی صدور مجوز فعالیت قرار می‌گیرند. 

افرادی می‌توانند درباره ادغام به توافق برسند که صاحب حق باشند
وی با ابراز گلایه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأکید اینکه نماینده‌ای از اتحادیه در کمیته هماهنگی صدور مجوز مؤسسات نباشد، ادامه داد: از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل همراهی در این امر گله‌مندیم و از دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهیم که به این موضوع توجه کنند.
اتحادیه‌ در فرایند صدور مجوز مؤسسات قرآنی حضور داشته باشد
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی گیلان اظهار کرد: در مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بحث ادغام آمده است که دو دستگاه در آینده درباره ادغام به توافق برسند، در حالی که افرادی می‌توانند درباره ادغام به توافق برسند که خود صاحب حق باشند و در این موضوع خود اتحادیه‌ها تصمیم می‌گیرند و فارغ از همه اختلاف نظرها، در بحث ادغام ما اتحادیه‌ها باید تصمیم بگیریم، نه توافق وزیر ارشاد و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی. معتقدیم این صلاحیت مجامع عمومی اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی است و نکته دیگر این است که شما مصوبه‌ای درباره ادغام دارید و فرایند آن شکل گرفته است و در استان‌ها نیز ادغام شکل گرفته و راهی برای بازگشت نیست.
وی ادامه داد: مسئولان فقط می‌توانند به فرایند انحلال دو اتحادیه قرآنی سابق آن هم با مصوبه شورای توسعه کمک کنند و اتحادیه مدغم قرآنی کشور تقویت و نقش اتحادیه‌ها جدی‌تر گرفته شود.
مرادی اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید درباره چرایی عدم حضور اتحادیه در کمیسیون‌های فرعی شورا چون شورای مشورتی و کارگروه‌های استانی تصمیم‌گیری کند و عضویت اتحادیه عضور شورای فرهنگ عمومی استان‌ها از مطالبات دیگر ماست. این را ما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطالبه می‌کنیم، نه تصمیم‌گیری درباره اصل ادغام و بود و نبود اتحادیه مدغم.
وی تأکید کرد: دستگاه‌های حاکمیتی از تصدی‌گری پرهیز کنند و فعالیت‌ها و طرح‌های قرآنی را به بخش مردمی واگذاری کنند. فرایند ادغام با تمام اشکالاتی که برای آن قائل هستیم، به صورت معقول شکل گرفته است و درست نیست که به نقطه صفر برسد و به عقب برگردیم.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۹:۵۱
0
0
سلام ، کدام فرآیند انحلال اتحادیه های سابق؟
اتحادیه تشکل های قرآن و عترت به عنوان تنها نماینده قانونی موسسات ارشاد ، با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. اینگونه سخن گفتن عجیبه . کمی به حول و اطراف به خوبی بنگریم واقعیات موجود بهتر قابل درک است.
دیگر ادغامی در کار نیست که شما از اتحادیه آن سخن می گویید.
captcha