۱۴ اثر در جایزه کتاب سال برگزیده شد/ راه‌اندازی کتابخانه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی
کد خبر: 3785479
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
در نشست خبری جایزه کتاب سال مطرح شد:

۱۴ اثر در جایزه کتاب سال برگزیده شد/ راه‌اندازی کتابخانه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی

گروه ادب ــ مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب امروز، 9 بهمن‌ماه، در نشست خبری جایزه کتاب سال از برگزیده شدن ۱۴ اثر و راه‌اندازی کتابخانه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی خبر داد.

۱۴ اثر در جایزه کتاب سال برگزیده شد/ راه‌اندازی کتابخانه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سی و ششمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی و بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، سه‌شنبه، ۹ بهمن‌ماه، با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، محمدعلی مهدوی‌راد و احمدعلی حیدری، دبیران علمی جوایز یادشده، در سرای اهل قلم برگزار شد.

حسینی‌پور در این نشست با اشاره به فرازوفرود‌های جایزه کتاب سال، گفت: جایزه کتاب سال به منزله برند در جهان به ویژه در کشور‌های منطقه و خاورمیانه مطرح است و بسیاری از نویسندگان خارج از کشور مشتاق دریافت جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب هستند.

وی افزود: با فراخوانی که از فروردین ماه سال جاری اعلام شد، شش هزار اثر ارسال و داوری آثار با حضور ۵۸۰ داور و ۸۰ هزار نفر ساعت از آبان آغاز شد و داوران سعی کردند کتاب‌هایی که امتیاز لازم را دارند به مراحل نهایی برسد. با توجه به اینکه دبیرخانه کتاب سال به عنوان مرجعیت داوری مطرح است، از این رو بسیاری از جوایز داوری به این دبیرخانه سپرده می‌شود.

حسینی‌پور با اشاره به برگزاری جوایز کتاب سال استانی بیان کرد: این جوایز به تازگی آغاز شده و هفت استان از جمله اصفهان این جایزه را برگزار می‌کند که می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی و محتوایی کتاب‌ها ایفا کند.

وی با اشاره به تعداد برگزیده‌ها و تقدیری‌ها گفت: در این دوره از جایزه کتاب سال ۱۴ اثر برگزیده و ۴۱ اثر تقدیری در مراسم اختتامیه، که ۱۶ بهمن‌ماه با حضور رئیس‌جمهور در تالار وحدت برگزار می‌شود، معرفی خواهند شد.

مدیرعامل خانه کتاب به نقش انجمن‌های علمی در داوری جایزه کتاب سال اشاره کرد و افزود: این انجمن‌ها می‌توانند با مشارکت بیشتری در این حوزه فعالیت کنند و از ظرفیت‌های آن‌ها در داوری استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به جایزه جهانی کتاب سال بیان کرد: ۱۰۰ نفر از داوران آثار این بخش را داوری می‌کنند و برگزیدگان از کشور‌های آمریکا، ایرلند، فرانسه، ایتالیا و ترکیه هستند.

محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، گفت: برخی از کشور‌ها در بحرانی‌ترین روزگار نیز جایزه کتاب سال را برگزار می‌کنند تا نشان دهند که فرهنگ و کتاب برای آن‌ها حائز اهمیت است.

وی افزود: در سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، ۷۲ گروه، داوری آثار را در ۱۰ موضوع اصلی کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ و جغرافیا انجام دادند و در این زمینه شش هزار و ۶۴۱ عنوان کتاب داوری شد و در نهایت ۲۷۲ مورد به مرحله نهایی رسید.

مهدوی‌راد ادامه داد: دایره ارزیابی در جایزه کتاب سال، به هر آنچه عنوان مکتوب به خود بگیرد و با مجوز وزارت ارشاد چاپ و منتشر شده باشد، تعلق می‌گیرد و این کتاب‌ها به سه حوزه اصلی تألیف، ترجمه و تحقیق اختصاص دارند که منظور از تحقیق، بازخوانی نصوص کهن براساس معیار‌هاست، وگرنه هر اثر ترجمه‌ای هم می‌تواند تحقیق باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: امسال کتابی داریم که ترجمه از زبان انگلیسی است، اما مقدمه‌ای که مترجم نوشته و فصولی که درباره کتاب افزوده و گزیده‌گویی‌های مؤلف را بررسی و به کتاب چهره تألیف داده است که اثر تحقیقی به شمار می‌رود و داوران باید در این زمینه پیشنهاد‌های خود را ارائه دهند، چراکه برای این گونه آثار کاربرگی به منظور داوری نداریم و این موضوع باید در دوره‌های آتی بررسی شود.

افزایش کمی و کاهش کیفی آثار

دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی یادآور شد: در سال جاری آثار افزایش کمی و کاهش کیفی داشته است و کتاب‌ها از نظردرون‌مایه‌ رنج می‌برند. این موضوع در رشته‌های علوم پایه و محض مانند مهندسی کامپیوتر، مکانیک و برق بیشتر هست و کار‌های شایسته‌ای در این حوزه انجام نشده است.

انتخاب ۱۰ اثر برگزیده خارجی
احمدعلی حیدری، دبیر علمی بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، گفت: براساس روال سال‌های گذشته، کتاب‌های این دوره از مراجع مختلف احصا شد. برخی کتاب‌ها از نمایشگاه‌های کتاب تهران و یا نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور و یا کتابخانه‌های ملی کشور‌ها خریداری شد و در مجموع دو هزار داوری و از این تعداد ۲۰۰ اثر به مرحله نهایی رسید که داوران در نهایت ۱۰ اثر برگزیده را انتخاب کردند و برگزیدگان روز مراسم اختتامیه جوایز خود را از رئیس‌جمهور دریافت می‌کنند.

حیدری در ادامه گفت: آثار داوری شده در جایزه جهانی کتاب سال، عمدتاً ناظر بر مطالعات اسلامی و ایرانی بوده و براساس سنت مطالعات شرق‌شناسی بیشتر مربوط به علوم قرآنی و اسلامی هستند و برخی نیز در حوزه کلام و فلسفه بوده و برخی هم در حوزه تحقیق می‌گنجند که تعدد و تنوع این آثار حاکی از این است که تفکر اسلامی به‌ عنوان کانون مهمی در این آثار جریان دارد.
وی درباره چگونگی خرید کتاب‌های خارجی افزود: بخش قابل توجهی از آثار از نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه کتاب فرانکفورت خریداری شده و وزارت ارشاد در این زمینه از نظر بودجه اختصاصی فروگذار نکرده و محدودیت جدی در این حوزه نداشتیم.
حسینی‌پور با توضیح بیشتر در این زمینه گفت: امسال حدود ۱۰۰ میلیون تومان از نمایشگاه کتاب تهران و بیش از ۵۰ میلیون تومان نیز از نمایشگاه کتاب فرانکفورت خریداری شد. البته با توجه به هزینه‌هایی که برای تهیه این کتاب‌ها می‌شود، نیاز است کتابخانه تخصصی در ساختمان شماره ۲ وزارت ارشاد واقع در خیابان فجر راه‌اندازی شود تا محققان بتوانند از این کتاب‌ها بهره‌مند شوند.

افول کرسی‌های ایران‌شناسی
وی تصریح کرد: در خارج از کشور کرسی‌های ایران‌شناسی به شدت در حال افول است و بسیاری از ایران‌شناسانی که مرحوم می‌شوند و جایگزینی برای آن‌ها نیست؛ از این رو بنیاد سعدی و ایران‌شناسی می‌توانند این حوزه را تقویت کنند، در غیر این صورت این مسئله باعث فقر فرهنگی کشورمان می‌شود.
مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به ایجاد مزیت‌ برای برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: در معاونت فرهنگی هماهنگی‌هایی شده که علاوه بر تجلیل از برگزیدگان، این افراد در اولویت اعزام به نمایشگاه‌های خارجی کتاب هستند و در پی این هستیم تا امتیاز‌هایی در درجه علمی برگزیدگان اعمال شود و با بنیاد ملی نخبگان نیز رایزنی‌هایی شده تا این مزیت‌سازی را در حوزه‌های مختلف انجام دهیم.
وی در پایان درباره میزان جایزه اهدایی به برگزیدگان و تقدیری‌ها نیز گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، جایزه کتاب سال را به جای اعطای سکه، نقدی می‌کنیم که میزان آن مصوب شده و در روز اختتامیه اعلام می‌شود، زیرا در کشورمان بهای سکه نوسان بالایی دارد و به همین دلیل اصلاحاتی در آیین‌نامه داده می‌شود و تصویب خواهد شد.

گزارش از سمیه قربانی
انتهای پیام

 

captcha