تجلیل از 40 بانوی انقلابی در دهه فجر/ افتتاح فرهنگسرای انقلاب در جوار حرم امام(ره)
کد خبر: 3785498
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
اوحدی خبر داد؛

تجلیل از 40 بانوی انقلابی در دهه فجر/ افتتاح فرهنگسرای انقلاب در جوار حرم امام(ره)

گروه جامعه - رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در چهلمین سال پیروزی انقلاب از 40 چهره انقلابی زن تجلیل به عمل می‌آید، گفت: فرهنگسرای انقلاب نیز 12 بهمن‌ماه، که در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) و قطعه شهداست، افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، به مناسبت اعلام ویژه‌برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امروز، سه‌شنبه، ۹ بهمن‌ماه، در محل این سازمان برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در آغاز این نشست با بیان اینکه امسال برگزاری مناسبت‌های بزرگداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ویژگی‌های خاصی دارد، اظهار کرد: عدد چهل و‌ رسیدن انقلاب به این قله به معنای بالندگی است. این ویژگی باعث شده که بزرگداشت انقلاب در سال جاری متمایز با سال‌های دیگر باشد. در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رویکرد خاصی به این رویداد وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایام دهه فجر امسال با سالروز‌ شهادت حضرت زهرا(س) تقارن دارد، ادامه داد: رویکردی که در تدوین سیاست‌ها و تنظیم برنامه‌های امسال داشته‌ایم رویکردی انقلابی و براساس ارزش‌ها و نقش حضرت فاطمه(س) در مقام زن کامل انقلابی و الگویی برای همه زنان در جوامع با نگاه به مقاومت بوده است.

اوحدی افزود: ویژگی دیگر چهلمین سال پیروزی انقلاب، که کمتر به آن توجه شده، اتفاق بزرگی است که امسال در منطقه رخ داده و آن پیروزی عظیمی است که در محور مقاومت اتفاق افتاد و فروپاشی کامل داعش در چهلمین سال پیروزی انقلاب را شاهد بودیم. سناریو و لشکرکشی‌های مدنظر سردمداران داعش در دنیای اسلام فراتر از این‌ها بود و شمشیر برنده‌ای برای تضعیف انقلاب اسلامی کشیدند، اما انقلاب از پیروزی عظیمی برخوردار شد که جای تجلیل دارد. این عزت جامعه ما بود که مقابل استکباری بایستد که در کاخ سفید و ‌تلاویو می‌نشستند و نظام‌های منطقه را تغییر می‌دانند و بیش از ۸۰ هزار کشته در منطقه بر اثر حضور داعش حاصل این حضور بود. امسال در چهلمین سال پیروزی انقلاب باید این پیروزی را نیز جشن بگیریم.

ایران ما؛ انقلاب ما

وی در ادامه با اشاره به اهم برنامه‌های این سازمان در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ستادی در شهرداری تهران با چهار هدف تعریف سیاست‌ها، رویکردها و مخاطب‌ها و طراحی نشان و تدوین برنامه‌ها راه‌اندازی شد. تلاش شده است برنامه‌هایی ویژه نسل سوم در نظر گرفته شود. به طور کلی برنامه‌های این ستاد ویژه کودک و نوجوان، دانشجویان و خانواده‌ها خواهد بود. همچنین نشانی برای این ایام طراحی و هشتگ آن با عنوان «ایران ما؛ انقلاب ما» منتشر شده است.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه اظهار کرد: بعد از نشست‌های متعدد که ۲۱ جلسه و هزار و 200 نفر ساعت بود، چند گروه محتوایی با عناوینی از جمله کودک و نوجوان انقلابی و فصل رویش از دل آن بیرون آمد و نهایتاً در ۹ سرفصل برنامه‌ها به تصویب رسید که بیش از دو هزار اجرا در شهر تهران خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه به دلیل تراکم و تعدد برنامه‌ها، ویژه‌برنامه‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب در شهر تهران از ششم بهمن‌ماه کلید خورده و امروز بخشی از برنامه‌ها اجرا شده و در حال اجراست، ادامه داد: محور فعالیت‌ها و برنامه‌های امسال حول آفرینش‌های هنری، آفرینش‌های ادبی، قرآن و معنویت، جشنواره‌ها و تجلیل از مفاخر، فصل رویش، فضای مجازی، مراسم‌های ویژه و ایستگاه انقلاب مربوط به روزهای ۱۲ و ۲۲ بهمن است و نهایتاً تور گردشگری انقلاب برگزار خواهد شد.

اجرای پنج تئاتر میدانی

اوحدی گفت: در محور آفرینش‌های هنری امسال رکوردی را به ثبت خواهیم رساند و پنج نمایش و تئاتر گسترده خیابانی طراحی و اجرا می‌شود. کمتر مجموعه‌ای است که در این حوزه پنج تئاتر میدانی سنگین را اجرا کند. یکی از این نمایش‌ها «کوچه‌های بنی‌هاشم» است که از ششم بهمن‌ماه با مشارکت حدود ۳۰ هنرمند اجرا شده و تماشای این نمایش برای عموم رایگان است و هر روز از ساعت ۱۷ در انتهای بلوار کشاورز اجرا می‌شود. تئاتر «نامیرا» دیگر نمایش خیابانی در این ایام است که با محور مقاومت در ضلع شمال پارک دانشجو از ۱۲ بهمن‌ماه به مدت ۱۰ شب برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه ما حضور مردم در این نمایش‌هاست، ادامه داد: نمایش دیگری با همکاری اداره‌کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان خزان ارغوان و با هنرمندی ۱۷ هنرمند در شهرک غرب، انتهای بلوار دادمان اجرا می‌شود. پیش‌بینی کرده‌ایم هر شب بیش از ۵۰۰ نفر برای تماشای این نمایش ‌میدانی حضور یابند.

وی گفت: نمایش «صورت‌های تاریک» عنوان نمایش دیگری است که از ۱۲ بهمن‌ماه، در پردیس محله خاوران، به مدت ۱۰ شب تقدیم مردم می‌شود. همچنین نمایش «رستم و سهراب عنوان» نمایشی با اجرای معلولان و ناتوانان است که در فرهنگسرای بهمن برگزار شد. در این نمایش، که شهردار هم حضور داشت، دستور داد بعد از ایام دهه فجر این نمایش در برج میلاد اجرا شود.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همچنین برنامه‌های شهرداری در زمینه فعالیت هنرهای تجسمی را تشریح کرد و یادآور شد: سه فعالیت در این حیطه انجام شده؛ نخستین کار رونمایی از نمایشگاه پلاک 40 است که دیروز در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. همچنین آثاری از گالری‌های مختلف جمع‌آوری شده و در باغ‌موزه قصر به نمایش درمی‌آید. در موزه امام علی(ع) هم کارهای تجسمی از ۱۲ بهمن‌ماه به نمایش درمی‌آید.

اوحدی افزود: در حوزه کودک و نوجوان با همکاری معاون پژوهشی وزارت آموزش و ‌پرورش در ۴۰۰ مدرسه تهران باشگاه نوجوان پلاس راه‌اندازی شده که با همکاری شبکه امید و شبکه مستند صداوسیما کلیپ‌هایی از برنامه‌های این باشگاه تهیه شده و پخش می‌شود. این ویدئوها شامل پاسخ به شبهات و ‌سوالات نسل سوم نسبت به انقلاب بوده که در این مورد افراد و ‌چهره‌های مشهور انقلاب در مدارس حاضر می‌شوند و تریبون آزادی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. پیش‌بینی شده بیش از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در این برنامه‌ها مشارکت کنند.

وی گفت: حاصل این برنامه‌ها و مسابقات مدارس  اجرای اردوی انقلابی خواهد بود که بعد از ۲۲ بهمن‌ماه برای ۲۵۰ دانش‌آموز نخبه در شهر تهران به منظور بازدید از مکان‌های فرهنگی و‌ هنری شهر برگزار می‌شود.

اوحدی ادامه داد: در حوزه کودک انقلاب هم ۷۰ اجرا در مهدهای کودک برگزار می‌شود و بیش از ۱۵ هزار کودک در این مراسم‌ شرکت می‌کنند. در نهایت نتیجه کار، که آلبوم «سرودهای کودکانه» است، منتشر و این سرودها از شبکه پویا پخش می‌شود.

وی گفت: برپایی مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) در منطقه ۱۸، سیری در ادبیات انقلاب و شعر نهال انقلاب در منطقه ۱۹ و برپایی عصر شعر انقلاب در فرهنگسراهای مناطق ۲۲ گانه شهر تهران از دیگر برنامه‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود.

حرکت اتوبوس‌های کتاب‌گرد در شهر

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه کتاب از ۱۲ بهمن‌ماه، چهار اتوبوس با عنوان کتاب‌گرد در سطح شهر حرکت می‌کنند و بعد از ایام پیروزی انقلاب هم در مناسبت‌های مختلف در سطح شهر حضور خواهند داشت. همچنین دو آلبوم موسیقی با عنوان ایران از سالار عقیلی و انقلاب از وحید تاج در این ایام رونمایی می‌شود.

اوحدی توجه به نقش زن در فعالیت‌های اجتماعی را محور مهم دیگر در این دهه خواند و گفت: برنامه چله‌نگاران بانوی آفتاب نیز برگزار و طی این برنامه از 40 چهره انقلابی زن تجلیل می‌شود. تجلیل از مرضیه هاشمی را نیز در همایش دختران انقلاب در میدان امام حسین(ع) خواهیم داشت.

وی افزود: در باغ کتاب از ۷۰ نویسنده انقلابی با ۹۱ اثر در قالب رونمایی از کتاب، «کتاب‌شناسی توصیفی انقلاب اسلامی» تجلیل می‌شود. فصل رویش دیگر برنامه شهرداری در این ایام است که از چهل چهره ویژه انقلاب با رویکرد جوانان در حوزه‌های فیلم، سینما، شعر، ادبیات، ایثار، علم و فناوری، تئاتر و ‌موسیقی تجلیل به عمل می‌آید.

اوحدی همچنین برنامه‌های این سازمان در حوزه فضای مجازی را این‌گونه تشریح کرد: ۴۰۰ برنامه با موضوعات پویش انقلابی، ایران ما؛ انقلاب ما و‌ مسابقه‌ای با موضوع چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در فضای مجازی برگزار می‌شود.

وی افزود: برپایی محفل انس با قرآن و نقش و رویکرد قرآن در اندیشه‌های حضرت امام(ره) عنوان برنامه دیگری است که در فرهنگسرای قرآن برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همچنین یادآور شد: تجلیل از شهدای جهاد سازندگی عنوان برنامه‌ای است که امسال برای نخستین بار اجرا می‌شود. همچنین برنامه‌ای برای اجرای 40 موسیقی گروه‌های دانش‌آموزی با عنوان نوای انقلاب در ایستگاه‌های مترو خواهیم داشت.

وی در پایان با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر بسیار پیچیده و مهم است و رویکرد جدی در این برنامه‌ها بهره‌مندی از آنها به منظور ارتقای فرهنگی جامعه است، افزود: در روز ۱۲ بهمن‌ماه، افتتاح فرهنگسرایی در جوار مرقد مطهر امام راحل(ره) را خواهیم داشت. این فرهنگسرا با نام انقلاب نام‌گذاری می‌شود.

انتهای پیام

captcha