چگونه روستای «چارک» دهکده قرآنی نام گرفت + عکس
کد خبر: 3785729
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
در ادامه سفر کاروان قرآنی انقلاب/

چگونه روستای «چارک» دهکده قرآنی نام گرفت + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی – کاروان قرآنی انقلاب در ادامه سفر خود با ورود به روستای چارک، از توابع شهرستان دشتی، برنامه‌های قرآنی خود را در این روستا برگزار کردند، اما استقبال روستاییان چارک که همگی از شیفتگان قرآن کریم هستند با دیگر استقبال‌ها کاملاً متفاوت بود.

دهکده قرآنی چارک؛ نگین فرهنگی استان بوشهربه گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ روستای قرآنی چارک در 75 کیلومتری مسیر بوشهر به عسلویه و در شهرستان دشتی در شامگاه، سه‌شنبه، نهم بهمن‌ماه، میزبان کاروان قرآنی انقلاب بود. این روستا قاریانی همچون سیدطه حسینی را در دل خود پرورانده است.

فعالیت‌های قرآنی در روستای چارک قدمتی دیرینه دارد که از بدو تولد این روستا در قالب مکتب‌خانه‌های آموزش قرآن آغاز شده است، به‌ طوری که سواد قرآنی ملاک بسیار مهمی در بین افراد روستا بوده است. در مکتب‌‌خانه‌های قدیم روستا علاوه بر آموزش قرآن، که خود شیوه‌ای خاص و سنتی داشته است، آموزش حافظ‌ خوانی نیز یکی از مهم‌ترین آموزش‌های مکتب‌خانه‌ها محسوب می‌شد.

پایه‌گذاران آموزش قرآن در این روستا از جمله کسانی بوده‌اند که برای یادگیری علوم دینی و حوزوی سختی راه نجف اشرف را متحمل می‌شدند و پس از برگشت، تعلیم و تربیت افراد زیادی را برعهده می‌گرفتند که از جمله آن‌ها می‌توان به مرحومین آیت‌الله سیدموسی ابطحی، حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی، حجت‌الاسلام سیداحمد ابطحی، حجت‌الاسلام سیدعبدالهادی ابطحی، سیدنعمت‌الله حسینی و سیداحمد حسینی اشاره کرد.

شاگردان و فرزندان این استادان، که غالبشان سادات جلیل‌القدر هستند، همین شیوه آموزش را در این روستا و روستاهای اطراف تا بخش ساحلی ادامه داده‌اند.

استقبال چارکی‌ها از کاروان قرآنی انقلاب

با رسیدن اتوبوس کاروان قرآنی انقلاب به روستای چارک، تمامی مردم این روستا، که همگی از علاقه‌مندان به قرآن هستند، با شاخه‌های گل و دود کردن اسپند و هم‌خوانی قطعه معروف «طلع البدر علینا» از این کاروان استقبال کردند. همچنین حجت‌الاسلام حسینی، امام جماعت این روستا، ضمن خیر مقدم به کاروان قرآنی انقلاب، حرکت این کاروان را ستود.

دهکده قرآنی چارک؛ نگین فرهنگی استان بوشهر

سپس با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، محفل انس با قرآن باشکوهی در حسینیه سیدالشهدای روستای چارک برگزار شد.

در ابتدای این محفل که با اجرای محمدرضا پورمعین، مجری و کارشناس شبکه قرآن و معارف سیما، همراه بود، سیدمحمدحسین حسینی، قاری ممتاز اهل روستای چارک، به تلاوت آیاتی از سوره زخرف پرداخت و این تلاوت مورد توجه حاضرانی قرار گرفت که  فعالان تلاوت قرآن هستند.

دهکده قرآنی چارک؛ نگین فرهنگی استان بوشهر

سپس در اقدامی کم‌سابقه تمامی حاضران، که از اهالی روستای چارک بودند، به اجرای تواشیح معروف «اسماءالحسنی» پرداختند که بر معنویت فضا افزود.

در ادامه سیدمحمدامین ابطحی، ریاست شورای اسلامی روستای چارک، که خود نیز از فعالان قرآنی است، با تقدیر از حرکت کاروان قرآنی انقلاب، گفت: مسروریم که در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی میزبان حاملان وحی و مبلغان نور هستیم.

دهکده قرآنی چارک؛ نگین فرهنگی استان بوشهر

وی افزود: روستای قرآنی چارک تمامی پیشرفت‌های مادی و معنوی خود را از برکت قرآن دارد و تاریخچه 350 ساله این منطقه مشحون تلاش عالمان و عارفانی است که با پایه‌گذاری معارف قرآنی و دینی، بذر محبت اهل‌ بیت و قرآن را در دل اهالی چارک کاشته‌اند و این روستا را به دهکده‌ای قرآنی تبدیل کرده‌‌اند.

ابطحی در پایان با تشکر از حضور مسئولان شهرستان دشتی و روستای چارک، مقدم امام جمعه شهرستان دشتی، فرماندار، بخشدار و سایر مدیران استان و شهرستان را به این محفل قرآنی گرامی داشت و حضور آنان را نشانه‌ای از اهمیت به قرآن برشمرد.

گروه تواشیح روستا

بعد از سخنان ابطحی، قاری ممتاز دیگری از اهالی چارک به‌نام «محمد جماله» که در کارنامه قرآنی خود کسب عناوین برتر مسابقات قرآنی و اعزام خارج از کشور برای تبلیغ را دارد، به تلاوت آیاتی از سوره فتح پرداخت.

سپس گروهی 35 نفره از سادات این روستای قرآنی، که با یکدیگر خویشاوند هستند، به اجرای همخوانی سوره نساء و شمس به سبک استاد شحات انور پرداختند که تحسین مجری برنامه را برانگیخت.

در بخش دیگری از برنامه «علیرضا نسّاری» پنج‌ساله که توانسته بود در این سن شش جزء از قرآن را حفظ کند، برای تلاوت آیاتی از قرآن با کمک پدرش به جایگاه محل تلاوت رفت، اما بازی‌گوشی علیرضا مانع از آن شد که پورمعین بتواند در آنتن زنده رادیو قرآن از کودک خردسال، سؤال و جواب قرآنی بپرسد و علیرضا به خواندن آیات ابتدایی سوره ملک بسنده کرد. در همین حین، مدیر اداره تبلیغات شهرستان اعلام کرد که این اداره کمک‌هزینه سفر علیرضا و پدر و مادرش را به عتبات تقبل خواهد کرد.

دهکده قرآنی چارک؛ نگین فرهنگی استان بوشهر

در ادامه، گروه تواشیح بین‌المللی معراج، که در کارنامه خود اجرا در محضر رهبر معظم انقلاب و سفرهای متعدد تبلیغی را دارد، به اجرای قطعه‌ای زیبا پرداخت.

سپس حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی کشورمان، در تلاوتی پرشور، آیاتی از سوره انبیاء را تلاوت کرد که تشویق و تحسین مخاطبان قرآنی چارک را در پی داشت.

بعد از تلاوت شاکرنژاد، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و مدیر شبکه قرآن، دقایق کوتاهی آیات انتهایی سوره کهف را تلاوت کرد که تحسین علاقه‌مندان به قرآن را برانگیخت.

حسن ختام این محفل پرشور قرآنی تلاوت سیدمحمدجواد حسینی، قاری بین‌المللی مشهدی، بود که چند روزی است این کاروان را همراهی می‌کند.

یادآور می‌شود کاروان قرآنی انقلاب که سفر خود را در روز اول بهمن‌ماه از حرم امام خمینی(ره) آغاز کرده و تاکنون از شهرها و روستاهای مختلفی عبور کرده است، امروز صبح برای اجرای برنامه‌های قرآنی به شهر صنعتی عسلویه خواهد رفت.

برای شنیدن تمامی صوت‌های این برنامه اینجا کلیک شود.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

گزارش از محمدرضا رجبی

انتهای پیام

captcha