زندگی با لذت دینداری یا طعم تلخ شقاوت‌
کد خبر: 3785810
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

زندگی با لذت دینداری یا طعم تلخ شقاوت‌

گروه اجتماعی ــ براساس آیات و روایات اسلامی کسب روزی حلال یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تقویت دینداری به‌شمار می‌آید و پاکی و ناپاکی لقمه بر فکر، اندیشه، ایمان و باور‌های قلبی انسان تأثیر مستقیمی به جا می‌گذارد. چنانکه امام حسین(ع) خاستگاه شقاوت مردم کوفه را لقمه‌های حرام می‌داند.

زندگی با لذت دینداری یا طعم تلخ شقاوت؟در نگاه اسلام، اقتصاد موضوع بسیار مهمی است و به آن بسیار توجه شده است؛ چرا‌که نیاز‌های بدن و جسم انسانی از این راه تأمین می‌شود و پاکی و ناپاکی لقمه بر فکر و اندیشه و ایمان و باور‌های قلبی او تاثیر مستقیمی به جا می‌گذارد؛ چنانکه امام حسین(ع) خاستگاه شقاوت مردم کوفه را لقمه‌های حرام می‌داند.
براساس آیات و روایات اسلامی کسب روزی حلال یکی از مهمترین زمینه‌های تقویت دینداری شمرده شده است به گونه‌ای که امام صادق(ع) به یکی از یارانش فرمود: «کسب روزی حلال را رها مکن، چراکه تو را در دینت کمک می‌کند».
پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرماید: «جبرئیل نزد من نیامد مگر این‌که مرا به دو چیز سفارش کرد اول این‌که همیشه از خداوند بخواهم روزی پاکیزه و حلال به من عطا کند و دوم این‌که از خداوند بخواهم مرا در انجام عمل صالح موفق گرداند».
همه ما آدم‌های موفق بسیاری را می‌شناسیم که تنها با تلاش و همت خود و توکل بر خدا به این جایگاه رسیده‌اند، از زنانی که سرپرست خانواده‌اند و حاضر نیستند لقمه حلال به فرزندان خود دهند تا مردانی از جنس غرور و باور که با تمام وجود حتی به قیمت از دست دادن سلامتی خود لب به لقمه حرام نمی‌زنند.

عوامل گسترش روزی
حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، با اشاره به اینکه عقل، اندیشه، دانش و سلامت از مهم‌ترین روزی‌ها و الطاف خداوند است، اظهار کرد: در فرهنگ دینی و شیعی عواملی چون تقوا، یاد و ذکر خدا، اخلاق نیکو، انفاق، دوری از گناه، دعا و نیکی به والدین باعث گسترش روزی می‌شوند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: هر چند نعمت‌ها و مواهب الهی همواره در اختیار انسان‌ها است و از آن به عنوان رزق و روزی استفاده می‌کنند اما انسان ‌برابر این مواهب مسئول است.
سیدی بیان کرد: حضرت علی(ع) در حدیثی می‌فرماید: «خداوند متعال روزی همه را تضمین کرده و آن را مقدر و اندازه‌گیری و به طور عادلانه تقسیم کرده است و به واسطه آنها انسان‌ها را امتحان می‌نماید».
وی بیان کرد: در آیه ۲۶ سوره رعد بیان شده «اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ خدا روزى را براى هر كه بخواهد گشاده يا تنگ مى‌‌گرداند» که البته این گسترش یا تنگ شدن روزی توسط انسان‌ها بسته به تلاش و کوشش خود او دارد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: همچنین خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه هود آیه ۶ می‌فرماید: «‌وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست، مگر اینکه روزی‌اش بر عهده خداوند است» که این آیه به واسطه تضمین روزی به انسان‌ها امید می‌دهد.
سیدی ادامه داد: به طور کلی سه نوع روزی وجود دارد که یک نوع روزی، روزی مضمون است که خداوند ضمانت کرده آن را به هر کس به اندازه بدهد.
وی افزود: روزی دیگر، روزی موعود است که باید زمان آن فراهم شود که این به واسطه موقعیت و تلاش انسان‌ها است و روزی مکسوب نیز آن نوع روزی است که انسان باید برای به دست آوردن آن تلاش و کوشش کند.

‌بزرگ‌ترین دلیل افتادن انسان در جاده رزق حرام
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: باید توجه داشت که کسب روزی دنیا و تلاش زیاد برای آن تأمین‌کننده سعادت انسان نیست و بهترین رزق برای سعادت انسان آن است که انسان را بی‌نیاز از دیگران کند، همانطور که در حدیثی پیامبر(ص) می‌فرمایند: «‌خدایا پرهیزگاری و بی نیازی را روزی محمد  و آل محمد و دوستداران آنان قرار ده».
سیدی یادآور شد: شتاب در کسب روزی، حرص به دنیا، بی‌اعتمادی به خداوند و ظلم و ستم در حق دیگران باعث افتادن انسان در جاده رزق حرام می‌شود که یک گمراهی بزرگ است.

شاید انسان‌هایی که برای لقمه حلال بسیار ارزش قائل هستند و نمی‌توانند به هیچ وجه کسب حرامی داشته باشند، نسل گمشده امروز باشند اما باید باور داشت هنوز ایمان نمرده است و تا ایمان هست، تقوا، امید، توکل و تلاش برای کسب رزق حلال هست.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha