جهاددانشگاهی؛ نهاد واسط تحقیقات توسعه‌ای برای حل معضلات جامعه
کد خبر: 3785930
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
معاون پژوهش جهاد دانشگاهی:

جهاددانشگاهی؛ نهاد واسط تحقیقات توسعه‌ای برای حل معضلات جامعه

گروه دانشگاه - معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی معتقد است که این نهاد بزرگترین نهاد تحقیقاتی و کاربردی توسعه‌ای است و‌ وظیفه آن به عنوان نهاد واسط استفاده از تحقیقات توسعه‌ای برای حل معضلات جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ امروز، 10 بهمن‌ماه، در روز نخست و مراسم افتتاحیه چهل و نهمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، سید سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن خیرمقدم با بیان اینکه دانشگاه علم و فرهنگ بزرگ‌ترین دانشگاه غیردولتی و وابسته به جهاد دانشگاهی است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم از افتخارات جهاد بهره کافی را ببریم. دانشگاه علم و فرهنگ دارای بیش از هشت هزار دانشجو در سراسر کشور است، ۱۳۰ عضو هیئت علمی دارد و در طول سال حدود ۶۰۰ نفر عضو هیئت علمی مدعو به این دانشگاه می‌آیند. دانشجویان در این دانشگاه در ۸۰ کدرشته تحصیل می‌کنند که حدود ۶۰ کدرشته از این تعداد در این دانشگاه تا مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش دانشجو دارد.

وی با تأکید بر اینکه تلاش ما حرکت به سمت پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، ادامه داد: با رویکرد جدید در حوزه معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی قصد داریم فعالیت‌های این حوزه را به صورت همکاری مشترک با مجموعه‌های پژوهشی جهاد دنبال کنیم. اولین اقدام هم همکاری معاونت آموزشی با مجموعه رویان بود و البته این کار از سال ۸۶ مطرح شده بود. امیدواریم این ارتباط با سایر پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی هم برقرار شود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با ابراز امیدواری از اینکه مجموعه جهاد به عنوان نهاد مسئله‌محور همواره در کشور حرف برای گفتن دارد، افزود: وجه تمایز دانشگاه علم و فرهنگ با سایر دانشگاه‌ها توانایی استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی است. با توجه به نیازهای شدید جامعه به دانشگاه کارآفرین این موضوع را که کمتر دانشگاهی به آن پرداخته مدنظر قرار داده‌ایم. به همین منظور بنیاد توسعه کسب و کار را راه‌اندازی کردیم و اهتمام به ارتباط بیشتر با پژوهشکده‌ها و حوزه‌های پژوهشی داریم. امیدواریم هم‌افزایی خوبی در دانشگاه علم و فرهنگ بین نهادهای آموزشی و پژوهشی در این راستا شکل بگیرد.

در ادامه این مراسم محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و‌ فناوری جهاد دانشگاهی هم طی سخنانی بیان کرد: جهاد دانشگاهی دارای ۱۴۶ گروه پژوهشی در حوزه‌های مختلف و ۱۲۵ مرکز تخصصی در سراسر کشور است. این نهاد بزرگترین نهاد تحقیقاتی و کاربردی توسعه‌ای است و‌ وظیفه آن به عنوان نهاد واسط استفاده از تحقیقات توسعه‌ای برای حل معضلات جامعه است. البته فعالیت‌های تحقیقاتی در مرز دانش را هم دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهشی در طول سال حدود یک‌هزار و ۸۰۰ طرح پژوهش و فناوری در دست اجرا دارد که ارزش مالی آن‌ها چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار است. ۶۳ درصد طرح‌های پژوهشی کارفرمایی و ۳۳ درصد با منابع داخلی و بودجه دولتی پیگیری می‌شود که این میزان بیشتر برای انجام فاز صفر پژوهش‌ها است و بعد از این مرحله به صورت حرفه‌ای ذیل یک قرارداد کارفرمایی کار دنبال می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی افزود: اگرچه از نظر ارزش ریالی ۸۵ درصد تأمین منابع فعالیت‌ها به صورت کافرمایی است و تنها ۱۵ درصد از منابع جاری دولت در اختیار ما قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به حوزه‌های فعالیتی معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: موضوعات فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، پزشکی، علوم انسانی، اجتماعی و هنر حوزه‌های فعالیتی ما است و سه حوزه برق، مخابرات و پزشکی حوزه‌های اصلی فعالیت‌های جهاد است. برای نمونه ۹۵ درصد صدای جمهوری اسلامی از فرستنده‌های ساخت جهاد تأمین می‌شود.

پورعابدی گفت: در حوزه مکانیک کارهای خوبی انجام شده؛ دکل‌های حفاری نفت، گلوگاه‌ها و بازوهای بارگیری نفت برای انتقال از خشکی به دریا و بالعکس و بحث عملیاتی و‌ تکمیلی چاه‌های نفت، محیط زیست و بحث آلاینده‌ها کارهای خوبی در جهاد انجام شده و سال‌هاست این دانش بومی شده و بیش از ۵۰ کارخانه سیمان از دستاوردهای زیست محیطی جهاد استفاده می‌کنند. همچنین در حوزه مدیریت پسماند جهاد از گذشته صاحب حرف و ایده بوده، اما هنوز موفق نشده‌ایم طرح پایلوت موفقی را در کشور در این زمینه اجرا کنیم.

وی گفت: در‌ حوزه پزشکی زمینه‌های فعالیت جهاد به اندازه فنی مهندسی گسترده نیست، اما به خوبی پژوهشگران ما در زمینه سلول‌های‌بنیادی یک ‌پارادایم جدید را مطرح کردند و طی دو سال گذشته نیز با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام کارهای نهایی ارزیابی‌های بالینی انجام در حال پیگیری است و امروز جهاد با بیش از ۱۰ مرکز ناباروری، ۱۰ هزار سیکل ناباروری را در سال دنبال می‌کند.

پورعابدی افزود: در حوزه علوم انسانی و اجتماعی در بحث‌های مطالعات فرهنگی و رسانه‌ها، مدیریت فرهنگی، اوقات فراغت و گردشگری فعالیت‌های خوبی انجام داده‌ایم.

انتهای پیام

captcha