تربیت پلیس اخلاق‌مدار؛ یکی از دستاورد‌های انقلاب/ با شرایط مطلوب فاصله داریم
کد خبر: 3785957
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
فراز چهلم/۷

تربیت پلیس اخلاق‌مدار؛ یکی از دستاورد‌های انقلاب/ با شرایط مطلوب فاصله داریم

گروه اجتماعی ـ فرمانده انتظامی استان همدان با اشاره به اینکه ‌تربیت پلیس اخلاق‌مدار یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: متأسفانه در حوزه آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی، با شرایط مطلوب فاصله داریم و باید آگاهی‌بخشی به عموم مردم افزایش یابد، به طوری که بسیاری از افراد پس از آسیب به پلیس فتا مراجعه کرده که گاهی برای جبران خسارت بسیار دیر است.

پلیس «فتا» و «110»؛ یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه امنیت عمومیانقلاب اسلامی ایران دستاوردهای فراوانی داشته است؛ یکی از این دستاوردها در حوزه اجتماعی و ایجاد امنیت در جامعه بوده است. در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به منظور بررسی وضعیت امنیت در جامعه گفت‌وگویی با فرمانده انتظامی استان همدان صورت گرفت.

سردار بخشعلی کامرانی‌صالح، فرمانده انتظامی استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نیروی انتظامی بیشترین تغییر و تحولات را از آن خود کرده که با دیدگاه جامعه‌محور، به سوی ایجاد تشکل انتظامی هوشمند، جامعه‌محور، فنی همراه و همگام با مردم بوده و در همه شاخصه‌های تولید و ایجاد امنیت نقش بسزایی داشته است.
وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در ارزش‌ها و اصول خود به‌دنبال تجاوز به حقوق کسی نیست، بیان کرد: دیدگاه پلیس ‌«جامعه‌محور» است، یعنی در تمام شاخصه‌های ایجاد امنیت از ظرفیت و پتانسیل ‌مردم استفاده شود.
کامرانی‌صالح با بیان اینکه منافقان پس از انقلاب در تمام زمینه‌ها به‌دنبال ضربه زدن و مهار جمهوری اسلامی بوده‌اند، یادآور شد: در این زمینه از تحریک قومیت‌های مختلف گرفته تا 8 سال دفاع مقدس از هیچ اقدامی فروگذار نکرده‌اند.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی تحولات بسیاری را در حوزه‌های مختلف داشته است مانند فعالیت پلیس 110 که قبل از راه اندازی این سامانه شهروندان باید برای اعلام شکایت خود به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کرده و خواستار رسیدگی به شکایت خود می‌شدند که گاهی اوقات اعلام شکایت آنان مربوط به آن حوزه و یا کلانتری نمی‌شد که این عامل، موجب طولانی شدن زمان شکایت و رسیدگی به آن می‌شد.
سردار کامرانی صالح افزود: با توجه به فعالیت این سامانه، تمام تماس‌هایی که برقرار می‌شود در این سیستم ثبت شده و پلیس وظیفه دارد ظرف 2 دقیقه خواسته تماس گیرنده را ثبت کرده و به واحدهای عملیاتی و اجرایی ارجاع دهد که این واحدها باید ظرف 20 دقیقه به خواسته تماس گیرنده رسیدگی کنند و پیگر باشند.

مشاوره پلیس در مساجد و مدارس
وی با اشاره به آمار تماس‌ها با این سامانه گقت: از ابتدای سال تاکنون 800 هزار تماس با پلیس 110 برقرار شده است که تمامی آنها در سیستم ثبت و عوامل پلیس پیگیر خواسته‌های شهروندان بوده‌اند.
فرمانده انتظامی استان همدان ادامه داد: در حوزه مشارکت مردمی نیز معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به خوبی عمل کرده است از جمله ارتباطات با صدا و سیما، اصحاب رسانه و راه‌اندازی مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها که از ابتدای سال تاکنون 5000 پرونده در کلانتری‌ها ثبت و بیش از 85 درصد از آنها به مصالحه و سازش ختم شد.
سردار کامرانی صالح اظهار کرد: اقدامات پلیس در حوزه اطلاع‌رسانی در بسیاری از اماکن از جمله مساجد، آموزش و پرورش و دیگر مکان‌ها در راستای آگاه‌سازی قابل توجه بوده که برای این طرح بیش از 10 هزار دقیقه وقت صرف شده است و در سال گذشته 450 هزار نفر مورد تعلیم و تربیت نیروی انتظامی قرار گرفته‌اند.
وی با اشاره به تحولات عظیم در فضای مجازی عنوان کرد: پلیس فتا در حوزه فضای مجازی اقدامات قابل توجهی را از جمله شناسایی بیش از 85 درصد از کلاهبرداری‌ها و جرائم اینترنتی که با وجود پیشرفت و پیچیده شدن روزافزون این جرائم انجام داده است.
سردار کامرانی صالح خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی، با شرایط مطلوب فاصله داریم و باید آگاهی‌بخشی به عموم مردم افزایش یابد، به طوری که بسیاری از افراد پس از آسیب به پلیس فتا مراجعه کرده که گاهی برای جبران خسارت بسیار دیر است.
وی اضافه کرد: نیروی انتظامی برای ارتباط هر‌چه بیشتر و صمیمی با مردم سیستم 197 را راه‌اندازی کرده که شهروندان می‌توانند پیشنهاد، انتقاد و نظرات خود را در این سیستم بیان کنند ضمن اینکه از ابتدای سال تا کنون 23 هزار تماس با این سیستم برقرار شده است و خوشبختانه رضایتمندی مردم را به‌دنبال داشته است.
فرمانده انتظامی استان همدان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بیان کرد: اگر ساختار و امور مراکز عالی و دانشگاه در راستای پیشرفت قدم بردارد بسیاری از مشکلات و مسائل جامعه حل و رفع می‌شود که برای رسیدن به این هدف باید به رشته علوم انسانی در میان رشته‌های دیگر توجه خاصی داشت.
وی با بیان اینکه با وجود اقدامات و پیشرفت‎های حوزه نیروی انتظامی پس از انقلاب هنوز باید برای پیشرفت تلاش کرد، ابراز کرد: برای رسیدن به تراز پلیس انقلاب اسلامی فاصله داریم، بعنوان ام‌القری جهان اسلام باید تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام شود.

پلیس اخلاق‌مدار ایران با هیچ پلیسی در دنیا قابل مقایسه نیست
وی پلیس اخلاق‌‌مدار را یکی از امتیازهای جمهوری اسلامی دانست و گفت: قرارگاه جهادی آموزش برای تربیت پلیس علمی و حرفه‌ای و قرارگاه صیانتی برای تربیت پلیس اخلاق مدار در این حوزه باعث شده تا پلیس ایران در این زمینه با هیچ کشوری قابل مقایسه نباشد. اما در زمینه علمی، فنی و ابزارهای الکترونیکی برای رسیدن به کشورهای پیشرفته بسیار جای تلاش دارد.
سردار کامرانی صالح ادامه داد: انتخاب و ادامه راه علوم انسانی تعهدآور است که اگر در این حوزه هر چه بیشتر به صورت علمی، حرفه‌ای و فنی به موضوعات جامعه بنگریم موفقیت بیشتری را به دست خواهیم آورد.
وی ریشه‌کن کردن اعتیاد و مصرف مواد مخدر را نیازمند فرهنگ و آگاهی‌سازی مردم به خصوص قشر جوان دانست و گفت: یکی از اهداف مهم پلیس، مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر است که در این راستا، مردم نیز می‌توانند نقش مؤثری در یاری کارشناسان مبارزه با مواد مخدر داشته باشند.
به گفته سردار کامرانی صالح، نقش اصحاب رسانه با هنرمندی خود در آگاهی و فرهنگ‌سازی مضرات و اثرات مخرب مواد مخدر به خصوص ماده توهم‌زای گُل(ماری جوانا) در قشر جوان و دانشجویان بسیار مؤثر است به طوری که اطلاع رسانی در این زمینه را می‌توان یکی از رسالت‌های خبرگزاری و اصحاب رسانه دانست.
وی افزود: از ابتدای سال تا کنون، بیش از 5 تن مواد مخدر کشف و 6000 هزار نفر از فروشندگان و مصرف‌کنندگان نیز دستگیر شده‌اند اگر چه فرهنگ‌سازی مهم‌ترین اقدام در این زمینه بوده است.
انتهای پیام

captcha