بهره‌گیری از تعالیم قرآن در حل چالش‌های پزشکی/ دستاوردهای انقلاب اسلامی در سلامت
کد خبر: 3786154
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸

بهره‌گیری از تعالیم قرآن در حل چالش‌های پزشکی/ دستاوردهای انقلاب اسلامی در سلامت

گروه سلامت: در همایش قرآن، عترت و سلامت ضمن تأکید بر بهره‌گیری از تعالیم قرآن برای حل چالش‌های جدید پزشکی بیان شد: در سه دهه اخیر به رکن چهارم سلامت، یعنی سلامت معنوی در جهان توجه شده است؛ در حالی که در هزار و چهارصد سال قبل قرآن کریم و عترت به آن توجه کردند.

علیرضا مرندی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی، در آیین افتتاحیه ششمین همایش قرآن، عترت و سلامت که صبح امروز، یازدهم بهمن ماه، در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره تقارن این همایش با ایام با دهه فجر اظهار کرد: دهه فجر نعمت بزرگی است که خداوند از طریق امام خمینی(ره) نصیب ایران و دنیا کرد. خدا را باید سپاس بگوییم برای چهار دهه عمر ما که زیر سایه این نظام داشته‌ایم.

وی افزود: در زمینه سلامت و معنویت تحولات زیادی پس از انقلاب داشتیم که از جمله می‌توان به تشکیل شبکه بهداشتی و تأسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی و جامع‌نگری به سیستم سلامت اشاره کرد.

مرندی با بیان اینکه بسیاری از پیشرفت‌های ما در دوران جنگ حاصل شد، تصریح کرد: این را نه ما که رؤسای فدراسیون‌های بین‌المللی پزشکی و بهداشت جهانی می‌گفتند؛ در جنگ‌ها معمولاً علاوه بر کشته و زخمی شدن مردم و نظامی‌ها، بیماری‌های همه‌گیر زیاد می‌شوند، اما در ایران این بیماری‌ها نه تنها اضافه نشد که حتی کمتر هم شد.

وی بیان کرد: جامعه پزشکی در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی خدمات بی‌شماری را ارائه دادند و پس از آن هم پیشرفت‌های زیادی داشتیم که همه از برکات انقلاب بود. باید در پناه قرآن و عترت مراقب این نعمت‌ها باشیم، همچنانکه سلامتی هم نعمت بزرگی است که باید قدردان آن باشیم.

محمد آقاجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این همایش با اشاره به پیشرفت‌های پزشکی بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: در بیان پیشرفت ایران در این حوزه همین یک نکته بس که تا پیش از انقلاب بسیاری از بیماران برای درمان به خارج از کشور سفر می‌کردند، اما الان بسیاری از بیماران از خارج کشور به ایران می‌آیند و این افتخار بسیار بزرگی است.

محمد آقاجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

آقاجانی یادآور شد: در وزارت بهداشت شاهد بودم که تعداد بسیار کمی الان به خارج اعزام می‌شوند، آن‌هم به اصرار خانواده بیمار و این تحول معنی خودکفایی در زمینه عرصه سلامت را می‌دهد.

وی با تأکید بر لزوم توسعه سلامت معنوی اظهار کرد: دو سه دهه اخیر در جهان به رکن چهارم سلامت توجه شده در حالی که در هزار و چهارصد سال قبل قرآن و عترت به آن توجه کرده‌اند. نیاز است بهره بیشتری از این منابع برای توسعه سلامت معنوی داشته باشیم.

آقاجانی ادامه داد: نکته بعد موضوع اخلاق پزشکی است که گمشده امروز ماست؛ در جای‌جای قرآن کریم آیات بسیاری در رابطه با تعالیم اخلاقی وجود دارد. امیدوارم بتوانیم از این تعالیم برای گسترش اخلاق استفاده کنیم.

وی یادآور شد: پیشرفت‌های علمی و مسائل جدیدی در دنیای پزشکی مسائلی مانند درمان نازایی و اتانازی وجود دارد و با توجه به پویایی فقه شیعه امیدواریم بتوانیم راهکارهایی برای این موضوع های جدید پیدا کنیم.

انتهای پیام

captcha