ایران همواره مهد هم‌زیستی و مسالمت ادیان مختلف بوده است
کد خبر: 3786173
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
دبیر جشنواره ملی عکس امام رضا(ع) و گفت‌و‌گوی ادیان:

ایران همواره مهد هم‌زیستی و مسالمت ادیان مختلف بوده است

گروه فرهنگی - دبیر جشنواره ملی عکس امام رضا(ع) و گفت‌و‌گو ادیان گفت: ادیان مختلف همواره در ایران فرصت تعامل و هم‌زیستی با یکدیگر را داشته اند.

ایران همواره مهد هم‌زیستی و مسالمت ادیان مختلف بوده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حمید سبحانی عصر دیروز، 10 بهمن، در نمایشگاه اولین جشنواره ملی عکس امام رضا (ع) و گفت‌و‌گوی ادیان در موزه مرکزی حرم مطهر امام رضا(ع) در خصوص جایگاه ادیان مختلف در ایران گفت: ایران کشوری است که هزاران سال در آن اقوام و پیروان مذاهب مختلف در تعامل و مسالمت کنار یکدیگر زندگی می‌کردند.
 
وی ادامه داد: این مساله واقعیتی است که در برهه های حساس و تاریخی این کشور همچون 8 سال دفاع مقدس شفاف تر و پررنگ تر دیده می‌شود. عکاسی صریح ترین و سریع ترین رسانه ای است که می‌تواند این گوناگونی را در قالب هنر به مخاطبین بی‌شمار عرضه کند و همزمان نور بر زوایای مختلف این تعامل و همزیستی بتاباند.
 
دبیر این جشنواره عنوان کرد: با اعلام فراخوان جشنواره ملی عکس امام رضا (ع) و گفت‌و‌گو ادیان و با توجه به فرصت کم برای ارسال آثار و همچنین خاص بودن موضوع جشنواره تصور می‌کردیم که آثار از لحاظ کیفی و کمی در خور توجه نباشند اما با استقبال قابل توجهی از سوی عکاسان رو‌به‌رو شدیم. ۲۶۳۳ اثر از سوی ۲۹۸ عکاس، تمام خستگی این مدت را از ما گرفت.
 
سبحانی افزود: عکس‌های این جشنواره که بعضی به تنهایی برای رساندن مفهوم گفت‌و‌گوی ادیان یک مقاله هستند. از این رو می توان به نقش فرهنگی عکاسی و تاثیر هنرمند و عکاس در ایجاد تلنگر، تامل و توجه به مسائل عالی انسانی توجه کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: از بین آثار رسیده که هر کدام همانند کتابی کامل از مفهوم مورد نظر جشنواره بودند، انتخاب آثار نهایی نمایشگاه کار آسانی نبود. به همین جهت هیات داوران با سخت‌گیری تمام در زمانی حدودا ۱۰ ساعته، آثاری را به لحاظ محتوا و زیبایی شناسی برای نمایشگاه و کتاب برگزیدند.
 
دبیر این جشنواره تصریح کرد: پس از داوری های صورت گرفته حدودا ۴۰ اثر انتخاب شده که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند. در اختتامیه این مراسم هم کتاب این آثار در اختیار شرکت کنندگان این جشنواره قرار خواهد گرفت و همچنین جوایز عکاسان برتر هم اهدا خواهد شد.
 
سبحانی اظهار کرد: تاریخچه اصلی این جشنواره با داستان مامون و امام رضا (ع) باز‌می‌گردد که مامون از ادیان مختلف بزرگانی را دعوت می‌کند تا امام رضا(ع) را از پاسخ دادن به آنان ناتوان جلوه دهد که با درایت امام رضا(ع) مواجه می‌شود.
 
وی ادامه داد: محور‌های مورد نظر در این جشنواره شامل گفت‌و‌گوی ادیان مختلف در ایران، هم‌زیستی ادیان الهی مختلف در کنار هم و همچنین به تصویر کشیدن مکان‌های عبادی ادیان مختلف در ایران بود.
 
انتهای پیام
captcha