رمز موفقیت قاریان افغانستانی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + عکس
کد خبر: 3786177
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴

رمز موفقیت قاریان افغانستانی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + عکس

گروه مسابقات ــ حضور چشمگیر و قدرتمند نمایندگان افغانستان به ویژه از سال 95 به بعد زمانی بیشتر از همیشه شد که آنها اقدام به برگزاری دوره‌های آمادگی با حضور اساتید ایرانی کردند. اردوهایی که به نظر رمز اصلی موفقیت افغانستانی‌ها در مسابقات قرآن ایران است، این روزها در شهر مشهد در حال برگزاری است.

رمز موفقیت قاریان افغانستانی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + عکس

به گزارش ایکنا، طی سال‌های اخیر نمایندگان کشور افغانستان در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران حضور چشمگیری داشته و بعضاً رتبه‌های برتر برخی رشته‌ها را نیز به دست آورده‌اند.
حضور چشمگیر و قدرتمند نمایندگان افغانستان به خصوص از سال 95 به بعد که از استان هرات اعزام می شدند، زمانی بیشتر از همیشه شد که آنها اقدام به برگزاری دوره های آمادگی با حضور اساتید ایرانی کردند. دوره ها و اردوهایی که به نظر می رسد به رمز اصلی موفقیت افغانستانی ها در مسابقات قرآن ایران تبدیل شده است.
دوره هایی که در آن نمایندگان احتمالی کشور افغانستان در مسابقات ایران حضور داشته و در آن آخرین اطلاعات فنی از اساتید ایرانی و افغانستانی به متسابقان منتقل می شود.
حالا و به فاصله حدود دو ماه تا برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران، اردوی آمادگی نمایندگان افغانستان در این مسابقات آن هم با حضور اساتید ایرانی در شهر مشهد برپا شده است. این دوره ها عمدتاً به همت دارالقرآن عالی صادقیه استان هرات افغانستان برگزار می شود. در ادامه برای اطلاع از کم و کیف این دوره با مسئول ارتباطات دارالقرآن عالی صادقیه هرات صورت گرفته است.
مصطفی بختیاری، مسئول ارتباطات دارالقرآن عالی صادقیه هرات در گفت وگو با خبرنگار اینکا با اشاره به برگزاری اردوی آمادگی قاریان و حافظان قرآن کریم افغانستانی در شهر مشهد، گفت: این دوره به خاطر آمادگی بیشتر قاریان و حافظان برگزار می شود تا این افراد در مسابقات بین المللی قرآن ایران که اوایل سال آینده برگزار می شود حضور قوی تری داشته باشند. این دوره به مدت سه روز از دهم تا دوازدهم بهمن ماه برگزار می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه سه سال است نمایندگان کشور افغانستان در مسابقات بین المللی قرآن ایران از استان هرات انتخاب می شوند، برای حضور پررنگ تر، هر ساله دو تا سه دوره آمادگی برگزار می کنیم که این دوره ها اغلب در استان هرات برگزار شده است. این اولین دوره ای است که در مشهد مقدس برگزار می شود.

رمز موفقیت قاریان افغانستانی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + عکس
بختیاری با اشاره به اینکه در این دوره قاریان مهاجر افغانستانی که در ایران سکونت دارند نیز حضور دارند، تصریح کرد: برگزاری این دوره ها تا کنون در ارتقاء سطح کیفی قاریان و حافظان تأثیرات بسیار زیادی داشته است.
مسئول ارتباطات دارالقرآن عالی صادقیه هرات افغانستان از حضور 30 قاری و حافظ کل قرآن در این اردو خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از 20 نفر از استان هرات حضور یافته و سایر افراد نیز از قاریان افغانستانی مقیم مشهد، تهران و قم هستند.
بختیاری در مورد اساتید این دوره و دوره‌ها قبل، بر تلاش برای حضور بهترین اساتید ایرانی و افغانستانی تأکید کرد و گفت: اولین استادی که در هرات دعوت کردیم، استاد «کاظم حسن‌زاده» بود که یک ماه رمضان را به صورت کامل در هرات بودند تا آموزش‌هایی را ارائه دهند. در ادامه استاد «جواد پناهی»، «حمید شاکرنژاد»، «سیدجواد حسینی» و ... نیز برای آموزش به هرات آمدند.
وی افزود: طی سال‌های اخیر نیز برای استفاده از تجربیات استاد «غلامرضا شاه میوه» یک کارگاه آموزشی در هرات و یک دوره نیز در اصفهان با حضور ایشان برگزار شد. در حال حاضر نیز در این دوره علاوه بر استاد شاه میوه از استاد «عباس امام جمعه» برای تدریس نیز دعوت به عمل آمده است.
مسئول ارتباطات دارالقرآن عالی صادقیه هرات در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود اظهار کرد: طی سه سال اخیر که نمایندگان کشور افغانستان در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران حضور یافته و اغلب از استان هرات بوده‌اند، شاهد درخشش آنها بوده‌ایم. در سال 1395 «محمدجاوید اکبری» نفر دوم مسابقات بین‌المللی ایران از دارالقرآن عالی صادقیه استان هرات بود. این رتبه بعد از 15 سال توسط یک افغانستانی به دست آمد.
بختیاری با بیان اینکه کسب رتبه دوم بعد از 15 سال انگیزه‌ای شد تا فعالیت‌ها و تلاش‌ها را برای کسب رتبه‌های برتر بیشتر کنیم، تأکید کرد: در سال 96 تیم بسیار قوی‌تری در مسابقات بین‌المللی ایران حضور یافت و نتایج بسیار خوبی را به دست آورد. در این سال در بخش دانش آموزی نماینده کشور افغانستان در رشته حفظ کل رتبه اول را کسب کرد. قاری بزرگسال نیز رتبه چهارم را به دست آورد و در مجموع تمامی شرکت کنندگان اعم از نابینایان، دانش اموزان، بزرگسالان و ... بعد از ایران بیشترین و بهترین نتایج را افغانستان به دست آورد. این یک افتخار بسیار بزرگ بود که تا آن زمان به دست نیامده بود.
مسئول ارتباطات دارالقرآن عالی صادقیه هرات افغانستان اظهار کرد: در مسابقات سال 97 نیز نمایندگان افغانستان پرفروغ ظاهر شدند و عالی‌ترین رتبه‌ای که به دست آمد، رتبه اول بخش قرائت بزرگسالان بود که توسط «علیرضا رضایی» کسب شد.

رمز موفقیت قاریان افغانستانی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + عکس
وی بیان کرد: بر همین اساس و برای تداوم این موفیت‌ها امسال نیز تلاش خود را آغاز کرده‌ایم و این دوره برای بالا بردن اطلاعات فنی قاریان و حافظانی که در مسابقات ایران حضور می‌یابند، است تا در دوره جدید مسابقات نیز حضور پرفروغی داشته باشیم. افرادی که در این اردو حضور دارند افراد برتری هستند که به مسابقات ایران معرفی خواهند شد تا از بین آنها تعدادی برای حضور انتخاب شوند.
مسئول ارتباطات دارالقرآن عالی صادقیه هرات با اشاره به اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران یکی از برجسته‌ترین مسابقات قرآن در دنیا هست، گفت: از اینکه طی سه سال گذشته نمایندگان افغانستان در بهترین رقابت قرآنی دنیا عناوین برتر را به دست آورده‌اند، افتخار می‌کنیم و از برگزار کنندگان مسابقات و اساتیدی که در دوره‌های آمادگی از ما حمایت داشته‌اند، قدردانی می‌کنیم.
بختیاری در ادامه ضمن ابراز امیداری برای برگزای مسابقات سراسری قرآن در افغانستان طی سال‌های آینده، گفت: جا دارد از زحمت استاد «برکت الله سلیم» رئیس قراء افغانستان تشکر داشته باشم که قول داده‌اند از سال آینده مسابقات کشوری در شأن بالایی برگزار شود تا افراد نخبه به مسابقات بین‌المللی اعزام شوند.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود از «علی‌احمد محمدی»، مسئول دارالقرآن عالی صادقیه هرات، «فرقانی و فلاح» دو مدرس قرآن و «سادات کیایی» رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استان هرات به خاطر زحماتی که برای معرفی نمایندگان افغانستان به رقابت‌های بین‌المللی ایران متحمل می‌شوند قدردانی کرد.

انتهای پیام 

captcha