انقلاب حقیقی نه در تغییر ساختار سیاسی بلکه در اصلاح فردی است
کد خبر: 3786216
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
در دومین نشست «بررسی مبانی قرآنی انقلاب اسلامی» مطرح شد؛

انقلاب حقیقی نه در تغییر ساختار سیاسی بلکه در اصلاح فردی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ جواد مظاهری با بیان اینکه انقلاب به مفهوم واقعی با تغییر ساختار سیاسی رخ نمی‌دهد، بلکه به دنبال اصلاح فرد است، اظهار کرد: در حال حاضر انقلاب به تغییر ساختار سیاسی تعبیر می‎شود، اما از دید امام(ره) انقلاب به معنای واقعی زمانی رخ می‌دهد که در رفتار، عمل و منش فرد اتفاقی رخ دهد.

 بازخوانی آرمان‌های انقلاب در 40 سالگی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین نشست «بررسی و بازخوانی مبانی قرآنی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» امروز، 11 بهمن ماه، با حضور اساتید و صاحب‌نظران این عرصه و با سخنرانی محمد خواجوی و جواد مظاهری در سالن هدی فرهنگسرای قرآن برگزار شد.

این جلسه که با اجرای حسین اخوان‌اقدم، پیشکسوت قرآنی کشورمان همراه بود، با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در ادامه تلاوت هادی موحد امین، دارنده رتبه بین‌المللی از آیاتی از سوره مبارکه حدید و نصر در فضای سالن طنین‌انداز شد.

سپس سخنرانی کارشناسان این برنامه با موضوع وحدت، ولایت، اخلاق، امنیت و منافع ملی از نگاه قرآن، امام(ره) و رهبری انجام شد. محمد خواجوی، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان، گفت: در بخش نخست باید دید به طور اساسی نگاه امام(ره) و مقام معظم رهبری به کلیت قرآن چه نگاهی است. در بخش دوم به مبانی قرآنی و انقلاب اسلامی در اندیشه‌های این دو بزرگواران بپردازیم.

این مدرس قرآن با اشاره به اینکه در آیه «وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْءٍ» خداوند به این موضوع اشاره دارد که همه چیز در قرآن است، گفت: تبیان معنای وسیع‌تر و جامع‌تری نسبت به بیان دارد، اما ریشه این کلمه از همان بیان است.

وی افزود: در این قرآن خیر دنیا و آخرت رضوان الهی است اگر نگاهی به سخنان قرآن‌های ناطق یعنی پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بیاندازیم که در کنار قرآن قرار دارند، باز می‌بینیم که این مطلب بیان می‌‌شود.

مؤلف کتاب «قرآن در بیان» اظهار کرد: درباره اینکه قرآن چه میزان می‌تواند در جامعه نقش داشته باشد، باید گفت قرآن همه چیز است و همان «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْءٍ» است. قرآن کتاب انسان‌سازی است و این انسان محور جهان هستی و شریف‌ترین جز این عالم است، به طوری که فرشتگان نیز در مقام آن سجده کردند.

وی گفت: بنابراین انسان از جایگاه والایی برخوردار است، اساساً هدف غائی از ایجاد این همه تشکیلات در دنیا برای انسان است که او راه‌های است کمال را طی کند و به کمال برسد.

خواجوی اضافه کرد: لام در آیه «وَ سخَّرَ لَکم مَّا فی السمَوَتِ وَ مَا فی الاَرْضِ جَمِیعاً مِّنْهُ» می‌تواند لام مالکیت باشد، یا تعلیل غایی اینجا علامه طباطبایی(ره) می‌گوید که این لام مالکیت نیست، بلکه تعلیل غایی است؛ چنین که نهایت و غایت آفرینش آسمان و زمین برای انسان است و تسخیر یعنی فعل فاعل از اختیار فاعل خارج باشد و اگر در اختیار فاعل باشد تسخیر نمی‌شود، بنابراین جهان هستی به اراده خدا مسخر انسان است.

این پیشکسوت قرآنی بیان کرد: هدف قرآن از آفرینش جهان، تربیت انسان و رسیدن به کمال است؛ بنابراین می‌شود فهمید که مفهوم و مراد سخن امام خمینی(ره) که «قرآن همه چیز است، قرآن کتاب انسان‌سازی است» و یا مقام معظم رهبری فرمودند که آنچه که برای عزت، هدایت، پیشرفت، مسائل فردی و اجتماعی، مادی و معنوی اساس و زیربنا محسوب می‌شود در قرآن است و به وضوح در اختیار مسلمانان قرار داده شده است. منظور این است که تمام این موارد در قرآن آمده است.

خواجوی

وی اضافه کرد: فلسفه تشکیل حکومت فقط تدبیر امور مادی و معنوی نبوده است، چنانکه در آیه «أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم» می فرماید که شما از خداوند اطاعت کنید و سپس از رسول اکرم(ص) اطاعت کنید و در ادامه از اولی الامر. آنجا که خداوند فرموده «اطیعوا الله» چون او حاکم و مسبب همه چیز است و آنچه که پیامبر(ص) می‌گوید و سنت باید منطبق به گفته خدا باشد.

وی با تأکید بر اینکه بنابر گفته امام(ره) پرچم انقلاب اسلامی همان قرآن است، اضافه کرد: «اولی الامر» فردی غیر از پیامبر(ص) است که باید نظراتش مبتنی بر گفته خدا و پیامبر(ص) باشد.

خواجوی تأکید کرد: امام(ره) اساساً تشکیل حکومت را لازم می‌دانست و بارها تأکید می‌کرد افرادی که جامعه را اداره می‌کنند، مسئول هستند و باید در عمل به قرآن، عدالت، امانتداری و ... پیشرو باشند تا الگویی برای سایر مردم باشند تا فرهنگ قرآنی در جامعه جاری و ساری شود.

وی در بخش دیگر با اشاره به معنای ولایت فقیه اضافه کرد: از اندیشه امام خمینی(ره) می‌توان برداشت کرد که ایشان در ارتباط با ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی دو نظر داشتند؛ یکی اینکه با انقلاب حکومت طاغوت را برچیدند و دوم اینکه حکومت اسلامی برپا کند. ایشان از ابتدا نیز با تأسی از آیات قرآن با شاه با زبان نرم و از باب نصیحت صحبت کرد.

خواجویی با تأکید بر اینکه اندیشه امام مطابق با قرآن بود و خارج از آن چیزی مطرح نمی‌کرد، گفت: ایشان از ابتدای کار با زبان نرم مطالبی را با شاه بیان می‌کرد که از این طریق می‌خواست حجت را بر شاه تمام کند و سپس در مقابل طاغوت ایستاد.

این مدرس قرآن با اشاره به ادله تشکیل حکومت دینی، اضافه کرد: پیمودن سیره پیامبر(ص)، ضرورت استمرار احکام الهی و محقق شدن ماهیت و کیفیت قوانین اسلامی بدون کمک حکومت دینی محقق نمی‌شود و ولی فقیه باید با استناد به فرمایش قرآن و تبعیت از سنت و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مشکلات مردم را حل کند.

انقلاب حقیقی نه در تغییر ساختار سیاسی بلکه در اصلاح فردی است

وی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) شرایط فقیه را متمسک بر آیه قرآن بیان کردند، اظهار کرد: چنانکه در بخشی از آیه‌ای در قرآن می‌خوانیم «...لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ...» چرا عده‌ای در دین تفقه نمی‌کنند تا بر آن آگاهی پیدا کنند. فقیه زمانی که زعام امور را به دست می‌گیرد، بجز شرایط عام که عقل و تدبیر است باید به قانون آشنا باشد، عدالت داشته باشد، مقتضیات زمان را بشناسد و به مسائل سیاسی و اجتماعی آگاهی داشته باشد. تا جامعه اسلامی نباشد افراد و مردم آن جامعه به سعادت نخواهند رسید.

بنابر این گزارش، در ادامه جواد مظاهری، مدرس دانشگاه، در سخنانی بیان کرد: در اینکه انقلاب اسلامی واقعاً خاص بوده، شکی نیست. اینکه در آن زمان فردی پیدا شود که از اندیشه خدایی و تشکیل حکومت دینی صحبت کند به شخصیت تمامیت‌یافته امام خمینی(ره) و همچنین پیشینه تربیت ایشان باز می‌گردد. شخصیت امام(ره) به چنان بالندگی رسیده بود که این انقلاب را برای مردم به ارمغان آورد.

وی با تأکید بر اینکه آنچه از اندیشه امام(ره) و سخنرانی‌هایش برمی‌آید گلایه از نادیده گرفته شدن عزت و کرامت دیگران است، ادامه داد: از مبانی جدی در اندیشه و دغدغه‌های ایشان در تشکیل حکومت تربیت انسان بود. عزت و کرامتی که خود امام(ره) از آن برخوردار بود و حس برانگیختگی را در ایشان ایجاد می‌کرد و باعث تحریک دیگران شد.

مظاهری اضافه کرد: انقلاب به مفهوم واقعی با تغییر ساختار سیاسی رخ نمی‌دهد، بلکه به دنبال اصلاح است آن هم اصلاح فرد و در حال حاضر اتفاقی به اسم انقلاب به ساختار سیاسی تغییر یافته است، اما از نگرش امام خمینی(ره) انقلاب به معنای واقعی زمانی رخ می‌دهد که در ساختار رفتار، عمل و منش فرد اتفاقی رخ دهد.

جواد مظاهری

وی با تأکید بر اینکه در موضوع این نشست باید به سه رویکرد اقدامات و عملکردها؛ آرمان‌ها و اهداف انقلاب و برنامه‌‎ها و اولویت‌ها را مدنظر داشت، افزود: مجوز اخلاقی نداریم تا با مسئولیت شخصی از حقیقت عدول کنیم؛ 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی را به گونه‌ای تعریف کنیم که به دلیل کار شخصی و یا فعل فردی آن را زیر سؤال ببریم. باید این سه رویکرد از هم خلط شود.

مظاهری درباره ضرورت بررسی و بازخوانی مبانی قرآنی انقلاب اسلامی در استانه چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی اضافه کرد: واقعاً ضروری است که بدانیم از انقلاب اسلامی چه می‌خواستیم. اکنون و در حال حاضر در چه وضعیتی هستیم و چه کمبودهایی وجود داریم. بازخوانی این مبانی و تکرار آرمان‌های انقلاب در این گعده‌ها موجب می‌شود؛ بدانیم قرار است با این انقلاب به کجا برسیم و به تحلیل محتوای شعارهای انقلاب اسلامی بپردازیم.

معرفی فصل‌های مختلف کتاب «قرآن در بیان» تألیف محمد خواجوی، پخش کلیپی از دوستان و همرزمان شهید شاهرخ ضرغام معروف به حر انقلاب، پخش کلیپی از سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با موضوع قرآن از دیگر بخش‌های میان‌برنامه این نشست دوساعته بود. در ادامه نیز به سؤالات حاضران در این جلسه پاسخ داده شد.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید!

گزارش از سمیرا انصاری

انتهای پیام

captcha