تبعیت از وحی لازمه اخلاق حرفه ای
کد خبر: 3786233
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹

تبعیت از وحی لازمه اخلاق حرفه ای

گروه سلامت _ فریدون عزیزی، عضو‌ پیوسته فرهنگستان علوم‌ پزشکی تبعیت از وحی را لازمه اخلاق پزشکی دانست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، فریدون عزیزی، عضو‌ پیوسته فرهنگستان علوم‌ پزشکی، در همایش «قرآن، عترت و سلامت» درباره تعاریف اخلاق پزشکی از جمله تعریف بین‌المللی اخلاق و همچنین اخلاق اسلامی اظهار کرد: اخلاق جمع خلق به معنی سیرت و باطن افراد است و اخلاق حرفه‌ای شاخه‌ای است که بر‌ ریشه اخلاق روییده است.

عضو‌ پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی افزود: اهمیت علم بر همه شناخته‌شده است و دین اسلام نیز به آموزش و تحصیل علم به طور فوق العاده‌ای تاکید دارد.

وی علم پزشکی را جز علوم شریف دانست و گفت: در حوزه سلامت معنوی، از دیدگاه اسلام علم پزشکی به ارتقای انسان پاسخ می‌دهد، در واقع در جهان‌بینی اسلام زندگی آدم پوچ و بی‌هدف نیست و اخلاق پزشکی باید در حفظ جان انسان‌ها رعایت شود.

عزیزی به مکاتب مختلف اخلاقی اشاره کرد و گفت: در گذشته هر کسی که عالم بود را بااخلاق می‌نامیدند؛ امروزه مبانی اخلاقی از دو جهت بررسی می‌شود؛ بر مبنای اخلاق و مباحث دینی و دوم بر اساس باورهای مادی و مارکسیستی.

وی افزود: باورهای مادی از اخلاق با عنوان یک ارزش متعالی و مقدس یاد نمی‌کند در صورتی که از دیدگاه اسلام بسیار دارای قداست است.

عضو‌ پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به مطالعه انجام شده در رابطه با اینکه افراد ۵۰ سال آینده به چه چیزی اعتقاد دارند گفت: در سال ۲۰۵۰ پیروان دین اسلام بر طبق این پژوهش رو به افزایش خواهند بود.

وی افزود: از جمله ارزش‌های اخلاقی اسلامی کمال حقیقی نفس در قرب به خداوند است؛ از دیدگاه اسلام تبعیت از وحی در تبیین ارزش‌های اخلاقی اجتناب‌ناپذیر است.

عزیزی همچنین در رابطه به اعتقاد به حیات پس از مرگ و جاودانگی و بقای روح انسان، توجه به چهار بعد سلامت که شامل معنوی، جسمی، روانی و اجتماعی است و به توجه به morals علاوه بر ethics تأکید کرد.

انتهای پیام

captcha