سرخط علم/ از اظهارات وزیر علوم درباره دانشگاه معارف تا منشورات جدید المصطفی(ص)
کد خبر: 3786284
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

سرخط علم/ از اظهارات وزیر علوم درباره دانشگاه معارف تا منشورات جدید المصطفی(ص)

گروه اندیشه ــ در هفته‌ای که گذشت حوزه و دانشگاه شاهد رخدادهای مختلفی اعم از برگزاری نشست‌های علمی و ... بود اما در این بین اظهارات وزیر علوم درباره جذب دانشجو در دانشگاه معارف، انتصاب رئيس جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رونمایی از منشورات جدید پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:

اظهارات وزیر علوم درباره جذب دانشجو در دانشگاه معارف

وزیر علوم در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره فارابی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایکنا با بیان اینکه جذب دانشجو در دستگاه‌های اجرایی غیر از وزارت علوم تنها برای رفع نیاز نیروی انسانی آن نهاد باید صورت گیرد، گفت: دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها از جمله علوم و معارف قرآن اگر برای خود نیرو نمی‌خواهد و قصد دارد فارغ‌التحصیل به سطح جامعه بفرستد تا برای خود شغلی دست و پا کند، اجازه جذب دانشجو ندارد.

البته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دوشنبه، هشتم بهمن‌ماه، با حضور در خبرگزاری ایکنا؛ به تشریح اقدامات و راهکارهای قانونی برای حل این مشکل پرداخت.

دروس تفسیر و خارج فقه مراجع

آیت‌الله جوادی آملی: تقابل دائمی عقل و شهوت در درون انسان

آیت‌الله جوادی آملی، ششم بهمن در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم قم گفت: برخی کفار و مشرکان به مؤمنان می‌گفتند قیامتی در کار نیست، ولی اگر در کار هم باشد، در آنجا بهتر از دنیا به ما خواهند داد، زیرا این افراد خیال می‌کردند عالم تصادفی خلق شده است و حساب و کتاب ندارد.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تقابل درونی عقل و شهوت در انسان بیان کرد: اگر شهوت بر عقل پیروزشود، عقل را بی‌رحمانه اسیر کرده و به بردگی می‌کشاند و میدان‌داری می‌کند، لذا امام علی(ع) فرمود اگر کسی نتواند شهوت و غضب را رام کند، این دو عقل را سر می‌برند و به اسارت می‌گیرند.
آیت‌الله مکارم: فرهنگ دینی در کشور مظلوم است
آیت‌الله مکارم شیرازی، دهم بهمن ماه، در درس خارج فقه و اصول خود در مسجد اعظم با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) گفت: ایشان فرمودند که دینت را خالص کن در این صورت کم بودن عمل هم قبول است؛ این نشان می‌دهد که کیفیت عمل و خلوص آن مهم است؛ یعنی گاهی انسان کار کوچکی می‌کند، اما، چون خالصانه است مقبول درگاه حضرت احدیت می‌شود.
این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مسائل فرهنگی در کشور مظلوم است، تصریح کرد: وقتی فرهنگ دینی زنده باشد مسائل اقتصادی هم بهتر خواهد شد؛ بار‌ها افراد به ما نامه می‌نویسند که ما از پشت کنتور آب و برق گرفته‌ایم و می‌خواهیم جبران کنیم؛ بنابراین اگر حلال و حرام رعایت شود و بی‌بند و باری نباشد و فرهنگ دینی حاکم شود فرد حاضر است قصور خود را جبران کند و بسیاری از مشکلات دادسرا‌ها و دادگستری‌ها هم حل خواهد شد.
آیت‌الله سبحانی: شخصیت انسان در گرو میزان تفکر اوست
آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان، دهم بهمن ماه، در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم در سخنانی با اشاره به روایت «تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعینَ سَنَةً» تأکید کرد: همه شخصیت انسان در گرو میزان تفکر او است.
وی در توصیه به طلاب افزود: خواندن دروس باید از روی تفکر و تعقل باشد تا مطلب برای طلبه هضم شود؛ مرحوم بروجردی می‌فرمود که بارها دروس را می‌نوشتم و پاک می‌کردم؛ ایشان از سر شب تا نماز صبح در اندیشه مسئله ترتب، وقت سپری کرده بود؛ بزرگان ما این طور درس می‌خواندند و تفکر می‌کردند.
همایش‌ها و نشست‌های علمی
نشست «نسبت قاعده فقهی اهم و مهم با نظریه ماکیاولیسم» برگزار شد
نشست علمی«نسبت قاعده فقهی اهم و مهم با نظریه ماکیاولیسم» شنبه، ششم بهمن ماه در قم برگزار شد و آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه در این نشست بیان کرد: در فقه وقتی بحث تزاحم دو مصلحت یا واجب و یا مفسده(حرام)، یا تزاحم مصلحت و مفسده رخ می‌دهد قاعده اهم و مهم مطرح می‌شود لذا این قاعده در باب تعارض نیست بلکه از باب تزاحم است.
علیدوست با اشاره به تفاوت میان فقه و شرع با بیان اینکه فقه در اینجا چیزی در برابر شرع نیست به مفهوم ماکیاولیسم پرداخت و گفت: نیکولو ماکیاولی، سیاستمدار و نویسنده ایتالیایی است که در ۱۵۲۷ میلادی مرده است؛ وی به این تعبیر مشهور است که هدف، وسیله را توجیه می‌کند؛ وی اصولی را برای سیاستمداران ترسیم کرده که برایند آن همین جمله است ولو اینکه این جمله را نگفته باشد.
نشست «پیام انقلاب برای انسان معاصر» برگزار شد
نشست علمی «پیام انقلاب برای انسان معاصر» ۹ بهمن در قم برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، در این نشست بیان کرد: وقتی از پیام سخن می‌گوییم گاهی پیام بینشی و معرفتی است؛ گاهی نگرشی است؛ یعنی در زاویه دید انسان معاصر چه تحولی ایجاد کرده است؛ گاهی انگیزشی، گاهی منشی و گاهی کنشی است.
خسروپناه با بیان اینکه حوزه که در دوره‌ای چیزی جز فقه و اصول نداشت، امروز در تاریخ، تفسیر و کلام و فلسفه و... رشد کرده است، ادامه داد: دانشگاه‌های جمهوری اسلامی هم در این چهار دهه رشد کرده است؛ ایران پس از انقلاب، ایران هسته‌ای و تکنولوژیک است؛ همچنین ایرانی که از ابتدا گرفتار تحریم‌های شدید بود در برخی رشته‌های علم و فناوری جزء چند کشور اول دنیاست؛ امروزه مقوله علوم‌شناختی مانند اقتصاد شناختی و روان شناسی شناختی، پیشرفت در سلول‌های بنیادی و... خیره‌کننده است ولی مهمترین پیام انقلاب این رشدها نیست، بلکه من آن را پیام دین در نظام اجتماعی می‌دانم؛ یعنی دین در نظام اجتماعی در ساحت بینشی، نگرشی، انگیزشی، منشی و کنشی حضور یافته است.
همایش نکوداشت مقام علمی امام خمینی(ره) برگزار شد
همایش نکوداشت مقام علمی امام خمینی(ره) با موضوع دیدگاه امام(ره) در نقش عرف در تعیین مصداق و مفاهیم فقهی، 11 بهمن، در قم برگزار شد و آیت‌الله شیخ جواد فاضل لنکرانی در این همایش بیان کرد: علمای نجف، مرحوم خوئی، نائینی و تلامذه ایشان معتقدند که در مفاهیم عرفیه که عرف مفهوم آن الفاظ را بیان می‌کند و نه شارع، مصادیق را عرف تعیین نمی‌کند؛ لذا اعلام مکتب نجف معتقدند که عرف وظیفه‌‎اش در همین محدوده تمام است؛ یعنی عرف باید بگوید آب چیست، ولی مصداق آن یعنی اینکه این مایع در خارج ماء است یا نیست ربطی به عرف ندارد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه اگر حوزه علمیه بخواهد انقلابی بماند باید مبانی اصیل امام(ره) در فقه و اصول را استخراج کند، تأکید کرد: واقعاً حق علمی امام(ره) در حوزه علمیه مغفول است؛ امروز برای ما درد و عقده است که امامی که این همه مبانی قویم و قوی فقهی و اصولی دارد آن طور که باید مورد توجه نیست.
همایش «مهدویت و انقلاب» برگزار شد
همایش «مهدویت و انقلاب» 11 بهمن ماه، در قم برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ملائی، نویسنده آثار مهدوی در این همایش بیان کرد: شرمنده می‌شوم مسئولی در حکومت اسلامی یا از امام زمان (عج) حرف نمی‌زند و اگر حرف هم می‌زند از نقد امام سخن می‌گوید. مقام معظم رهبری مهدویت را آرمانی می‌دانند که همه مردم و مسئولان باید در راه تحقق این آرمان، تلاش جهادی و در نهایت توان انجام دهند.
ملائی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز سندهای چشم‌انداز نوشته می‌شود ولی در سند چشم‌انداز خبری از امام زمان(عج) نیست. وقتی اعتراض کنیم می‌گویند بیایید بحث علمی کنیم؛ آیا بحث از امام زمان(عج) علمی نیست؟
همچنین آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این همایش با اشاره به روایات متعدد شیعه و سنی در مورد مهدویت گفت: ۷۴۰ حدیث که بیش از صد عنوان و وصف مشترک در مورد امام زمان است در منابع شیعه و سنی بیان شده است و ما هم بنا داریم تمامی احادیث شیعه و سنی در مورد امام زمان را جمع‌آوری کنیم.
نشست علمی «انقلاب اسلامی، آزادی حقیقی» برگزار شد
نشست علمی «انقلاب اسلامی، آزادی حقیقی»، چهارشنبه 11 بهمن، در قم برگزار شد و حجت‌الاسلام فصیح، پژوهشگر دینی در این نشست بیان کرد: انقلاب اسلامی منحصر در سرزمین ایران نبوده، سرآغازی برای حکومت صاحب‌الزمان(عج) است.
وی با اشاره به این که «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، مهم‌ترین شعار مردم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود، ضمن ارائه تعاریفی از آزادی، با بیان این که برطرف‌سازی موانع رسیدن به امیال درونی و خاستگاه‌های نفسانی، نازل‌ترین تعریف آزادی است که نگاه غربی پمپاژ می‌کند، بیان کرد: آزادی از تسلط و احاطه دشمن، از اصلی‌ترین تعاریف آزادی به شمار می‌رود که مردم ایران به دنبال رسیدن به این نوع آزادی بودند.
گفت‌وگو با حوزویان و اندیشمندان
حجت‌الاسلام بحرالعلوم: جنجال فقه‌نظام دعوای لفظی است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی بحرالعلوم، رئیس پژوهشکده فقه اجتماعی، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه این مطلب که حوزه علمیه کاری به مباحث جدید نداشته و ندارد حرف نادرستی است، گفت: حوزه در مسائل مختلف از زاویه فقهی وارد شده است؛ از جمله اینکه بنده چهار سال است که به مباحثی مانند فقه معلولان، فقه گردشگری و ... می‌پردازم و در این باره کتاب نوشته‌ام.
رئیس پژوهشکده فقه اجتماعی با بیان اینکه فقه شیعه پویاست و نگاه اجتماعی لازمه نشان‌ دادن این پویایی است، تأکید کرد: جنجال علمی که اخیراً درباره نظام‌سازی فقه شکل گرفته عمدتاً لفظی است، زیرا روشن است که اسلام نظام و قواعدی در زمینه‌های مختلف دارد.
زهره اخوان‌مقدم: ارتقای علمی برخی استادان دانشگاه نامشروع است
زهره اخوان‌مقدم، استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به آسیب‌شناسی وضعیت پژوهش‌های قرآنی طی سال‌های اخیر پرداخت. وی در پاسخ این سؤال که وضعیت پژوهش در این رشته را چگونه می‌بینید؟ و در ابتدا با فاجعه‌‌بار خواندن پژوهش‌ها بیان کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت باید در این زمینه گفت که پژوهش‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیستند. به این دلیل که اگر قابل قبول بودند، باید نتایج آن را به صورت ملموس در جامعه می‌دیدیم. فرض کنید شخصی می‌گوید که از صبح تا شب در منزل بوده و امورات خانه را انجام ‌داده است، اما این ادعا هیچ نتیجه قابل قبولی نداشته باشد! معلوم است که آن ادعا بیجا بوده است.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: واقعاً درد است که برخی استادان غالباً توان نوشتن مقاله ندارند و این موضوع از رزومه‌های آنها به وضوح پیداست، اما دانشجوی بیچاره برای دفاع دکتری ملزم است که یک مقاله علمی ـ پژوهشی چاپ کند. اسم چه کسی در مقاله می‌آید؟ راهنما و مشاور و دانشجو. حالا فهمیدید چرا اصرار دارند بدون هیچ علم و تخصصی راهنما و مشاور رساله دکتری شوند؟ بعد هم آقا یا خانم ترفیع می‌گیرند و دانشیار و استاد تمام می‌شوند. به نظر من که اصلاً این گونه ترفیع‌ها و اضافه حقوق‌ها شرعاً مشکل دارد و ضایع کردن بیت المال است. استادیاری را می‌شناسم که حتی یک مقاله ندارد، ولی هم‌اکنون که با شما صحبت می‌کنم، با اجبار مشاور ۹ رساله دکتری است! خوب! تا سال بعد ۹ مقاله در پرونده ایشان ثبت می‌شود، اما چه فایده؟
سایر رویدادها
رئيس جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منصوب شد
وزير علوم، تحقيقات و فناوري، نهم بهمن، باصدور حكمي حجت‌الاسلام و المسلمين علي‌محمد حكيميان را به سمت رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منصوب كرد. وی در بخشی از این حکم آورده استبا عنایت به مراتب تعهد، تخصص و تجارب مدیریتی جنابعالی در حوزه علوم انسانی و اسلامی و بنا به پیشنهاد معاون محترم پژوهشی و فناوری به مدت ۴ سال به سمت «رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» منصوب می‌شوید.
آیین رونمایی از منشورات جدید پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد
آیین رونمایی از منشورات جدید پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با موضوع انقلاب اسلامی و تمبر یادمان انقلاب اسلامی، یکشنبه، هفت بهمن در قم برگزار شد و حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسین متقی در این نشست بیان کرد: این مرکز علمی با بهره‌مندی از طلاب مستعد فراگیری علوم و معارف اسلامی توانسته است آثار و برکات علمی ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی به ویژه انقلاب شکوه‌مند اسلامی رقم بزند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۸ پایان نامه با موضوع انقلاب اسلامی به صورت اختیاری توسط طلاب خارجی این مرکز نگاشته شده است، افزود: با همین موضوع ۱۴ طرح در حوزه‌های مختلف گفتمان انقلاب اسلامی در دست اقدام است که در آینده رونمایی می‌شود.
دیدار آیت‌الله اعرافی با طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه
آیت‎الله علیرضا اعرافی، مدری حوزه‌های علمیه، ۱۰ بهمن ماه، در دیدار صمیمی با طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه با اشاره به طرح‎های گسترده حوزه در عرصه مدیریتی گفت: مدعی نیستیم که در دو سال و نیم گذشته همه کار‌ها را کرده‎ایم، بلکه مدعی هستیم که در مسیر عمل به مطالبات رهبر معظم انقلاب، مراجع و علما و پی‎ریزی زیرساخت‎های لازم حرکت کرده‌ایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در همین راستا بر این باوریم که هرگونه تحول در حوزه باید بر پایه‌های درست و عمیق و صحیح سنت‌های عمیق حوزه بنا شود و با حکمت و البته شجاعت پیگیری شود. این درحالی است که در سال‌های اخیر با سخت‎ترین مشکلات مالی و امکاناتی مواجه بودیم که در ۲۰ ساله گذشته نظیر آن مشاهده نشده است.
نرم‌افزار «پاسخ ویژه ولایت فقیه ۲» در قم رونمایی شد
مراسم رونمایی از نرم‌افزار پاسخ ویژه «ولایت فقیه۲» و نرم‌افزارهای مناسبتی «انقلاب ماندگار و کوثر۲» و تازه‌ترین آثار مکتوب «حکومت امام علی(ع)، هدف آفرینش انسان(پرسش‌ها و پاسخ‌ها)، مصاحف قرآنی، نقد مبانی تاریخ‌مندی قرآن و بررسی باستان گرایی و نو زرتشتی‌گری» امروز ۱۰ بهمن در قم رونمایی شد.
در این مراسم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی مهر، رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم و سایر اساتید، طلاب و شخصیت‌های حوزوی حضور داشتند.
انتهای پیام

captcha