توصیه نماینده آمریکا به منتقدان مذاکرات صلح افغانستان
کد خبر: 3786337
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱

توصیه نماینده آمریکا به منتقدان مذاکرات صلح افغانستان

گروه بین‌الملل ــ نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، منتقدان گفت‌وگوهای اخیر با گروه تروریستی طالبان را به خویشتن‌داری فرا خوانده و گفته که هنوز برای قضاوت کردن درباره نتایج این مذاکرات زود است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «جمهور» افغانستان؛ زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان گفته است که در مذاکرات اخیر وی با نمایندگان طالبان در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته، ولی هیچ موضوعی تاکنون نهایی نشده است.

با این حال، خلیل‌زاد در توئیتر خود نوشته که تلاش‌های صلح افغانستان تاکنون در مسیر درستی حرکت کرده است. ​نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان همچنین گفته که کارهای بسیاری درباره موضوعاتی مانند مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان و آتش‌بس کامل باقی‌ مانده است.

خلیل‌زاد در توئیتر خود نوشته که ما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم؛ فیل را در یک لقمه نمی‌توان بلعید و جنگ 40 ساله در یک نشست حل نخواهد شد، حتی اگر این نشست یک هفته هم تداوم پیدا کند. راه صلح ناهموار است و وضعیت افغانستان نیز مانند هر گفت‌وگوی حساس دیگر، به دلیل حضور بازیگران بسیار و موضوعات متعدد، پیچیدگی‌های خود را دارد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پس از پایان دور چهارم مذاکرات مقام‌های آمریکایی و نمایندگان طالبان در قطر که بدون حضور نمایندگان دولت افغانستان برگزار شد، رهبری حکومت وحدت ملی از روند فعلی به شدت انتقاد کرده‌ است. محمداشرف غنی (رئیس‌جمهور افغانستان) با اشاره به روند فعلی گفت‌وگوهای صلح تأکید کرده که نباید صلح به یک فاجعه دیگر منجر شود. وی همچنین تأکید کرده است که امکان انجام صلح، پشت درهای بسته و از طریق یک اقلیت کوچک شدنی نیست.

غنی اظهار کرده است که ما صلح با تدبیر می‌خواهیم و نباید تجربه‌های قبلی دوباره تکرار شود؛ ما بر صلح با تدبیر تأکید می‌کنیم.

پیش از این خلیل‌زاد گفته بود که کلید صلح در افغانستان است، ولی غنی تأکید کرده است که کلید جنگ در اسلام‌آباد، کویته و راولپندی است نه در افغانستان و نهاد‌های بين‌المللی در بخش صلح تجربه موفقی ندارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha