حج کانون معارف الهی است
کد خبر: 3786339
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
چهل قدم تاصبح / ۳۷

حج کانون معارف الهی است

گروه معارف ــ امام خمینی(ره) درباره حج فرموده‌اند: «حج کانون معارف الهی است که از آن محتوای سیاست اسلام را در تمامی زوایای زندگی باید جستجو نمود».

ویژگیهای حج ابراهیمی

صحیفه امام(ره) حاوی سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و شرح دیدارهای امام با مسئولان و اقشار مختلف مردم بوده که دارای محورهای سیاسی، فکری، اجتماعی و فرهنگی است. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، برخی از مطالب این کتاب به صورت روزانه منتشر می‌شود.
«حج برای نزدیك شدن و اتصال انسان به صاحب خانه است. و حج تنها حركات و اعمال و لفظ‌ها نیست و با كلام و لفظ و حركت خشك، انسان به خدا نمی‌رسد.
حج كانون معارف الهی است كه از آن محتوای سیاست اسلام را در تمامی زوایای زندگی باید جستجو نمود.
حج پیام‌آور و ایجاد و بنای جامعه‌ای به دور از رذایل مادی و معنوی است.
حج تجلی و تكرار همه صحنه‌های عشق آفرین زندگی یك انسان و یك جامعه متكامل در دنیاست.
و مناسك حج مناسك زندگی است. و از آنجا كه جامعه امت اسلامی، از هر نژاد و ملیتی، باید ابراهیمی شود تا به خیل امت محمد - صلی الله علیه و آله و سلم - پیوند خورد و یكی گردد و ید واحده شود، حج تنظیم و تمرین و تشكل این زندگی توحیدی است.
حج عرصه نمایش و آیینه سنجش استعدادها و توان مادی و معنوی مسلمانان است.
حج به سان قرآن است كه همه از آن بهره مند می‌شوند، ولی اندیشمندان و غواصان و درد آشنایان امت اسلامی اگر دل به دریای معارف آن بزنند و ازنزدیك شدن و فرو رفتن در احكام و سیاست‌های اجتماعی آن نترسند، از صدف این دریا گوهرهای هدایت و رشد و حكمت و آزادگی را بیشتر صید خواهند نمود و از زلال حكمت و معرفت آن تا ابد سیراب خواهند گشت».  
منبع: صحیفه امام جلد 21 صفحه 77
انتهای پیام

captcha