«خیرالله مؤمنی»؛ اولین شهید انقلاب در کردستان
کد خبر: 3786523
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
یادنامه شهدا/۶

«خیرالله مؤمنی»؛ اولین شهید انقلاب در کردستان

گروه سیاست و اقتصاد ــ شهید خیرالله مومنی، از مجاهدان انقلاب اسلامی در شهر سریش‌آباد از توابع شهرستان قروه به دنیا آمد و در جریان انقلاب، خدمات شایانی در این خطه از سرزمین مجاهدت‌های خاموش داشت.

«خیرالله مؤمنی»؛ اولین شهید انقلاب اسلامی در کردستانبه گزارش ایکنا از کردستان، در کردستان هم همچون دیگر نقاط ایران، آزادی‌خواهانی که از ظلم و ستم رژیم ستمشاهی به ستوه آمده بودند، پا به پای پیر خمین به حرکت در آمدند و در سیل خروشان انقلاب به راه افتادند تا بنیان 2 هزار و 500 ساله رژیم شاهنشاهی را از بیخ و بن بر کنند.
در این میان یکی از نقاطی که آن سال‌ها مجاهدان بسیاری را در دامان خود به بار آورده بود، شهر سریش‌آباد بود که به خاطر تدین واخلاص مردمان این سرزمین عنوان قم کردستان را با خود همراه داشت.
یکی از مجاهدانی که آن روزها، جدیدترین اعلامیه‌های امام روح‌الله را به سریش‌آباد می‌آورد، شهید خیرالله مؤمنی بود که در این راه از جان خود گذشته بود تا بیانات مقتدایش را به گوش مردم برساند.
او در روزهای خون و قیام بارها و بارها برای آوردن اعلامیه‌های امام روح‌الله به قم رفت و آمد داشت و چند باری نزدیک بود که توسط عوامل خود فروخته ساواک دستگیر شود.
بعد از بازگشت خیرالله از قم، خانه کوچکش در انتهای یکی از خیابان‌های شهر محل تجمع انقلابی‌های سریش‌آباد می‌شد، آن‌هایی که سواد داشتند، اعلامیه‌های امام را می‌خواندند و بعد شروع می‌کردند به نوشتن اعلامیه‌ها تا بین مردم پخش شود.
سال 57 بود و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، مسجد جامع شهر سریش‌آباد، آن روزها به رغم اینکه مأموران ستمشاهی هرگونه عزاداری برای سیدالشهدا(ع) را ممنوع کرده بودند، سریش‌آباد سرشار بود از جوشش و خروش حسینی.
در همین ایام، سخنرانی از قم به سریش‌آباد آمده بود و در خطابه‌های خود از انقلابی می‌گفت که عن‌قریب اتفاق خواهد افتاد، از آیت‌الله خمینی و دستور ایشان برای قیام علیه ظلم و ستم سخن‌های فراوانی ذکر می‌کرد.
روحانی در منبر از حسین(ع) می‌گفت و از اینکه عاشورا و کربلا در هر زمان و مکانی جاری است و یزیدیان امروز هم در صددند که اسلامی غیر از اسلام ناب محمدی را به مردم تحمیل کنند.
شب دوم محرم سال 57 بود و مردم مهیای برگزاری عزاداری امام حسین(ع) و ماموران در صدد اهانت به مجلس عزای سرور و سالار شهیدان و دستگیری روحانی مسجد بودند، مردم وقتی متوجه نقشه پلید مأموران شدند، روحانی را از مسجد تا مکانی امن انتقال همراهی کردند، که در این گیر و دار، صدای شلیک گلوله‌ها در میدان شهر، بلند شد و اولین گلوله بر قلب مجاهد شهید، خیرالله مومنی نشست.
آن شب، شبی بود که شهید خیرالله در عروجی از محرم تا آستان شفاعت حسینی پر کشید و به دیدار یار شتافت تا ثمره خون او و صدها شهید انقلاب، دو ماه بعد با آمدن امام به میهن و پیروزی انقلاب اسلامی، در نهضتی به بلندای اسلام، به بار بنشیند.
انتهای پیام

captcha