تخصیص سهمیه بیشتر به کشورهایی با قاریان و حافظان قوی‌تر/ مصلی از 21 فروردین میزبان فینال خواهد بود
کد خبر: 3786715
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
آخرین تغییرات مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اعلام شد؛

تخصیص سهمیه بیشتر به کشورهایی با قاریان و حافظان قوی‌تر/ مصلی از 21 فروردین میزبان فینال خواهد بود

گروه مسابقات ــ از جدید‌ترین ضوابط و تغییرات سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران می‌توان به تخصیص سهمیه بیشتر به کشورهایی با قاریان و حافظان قوی‌تر و برگزاری مرحله مقدماتی به صورت غیرحضوری، مرحله نیمه نهایی در محل اسکان و فینال در مصلای امام خمینی(ره) اشاره کرد.

حضور چندین شرکت کننده از یک کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران / / اجرای فینالیست‌ها در مصلی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، مسئول بنیاد مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد آخرین وضعیت سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران(فروردین 97)، به برخی تغییرات این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: برخلاف سال‌های گذشته که از هر کشور یک قاری و حافظ قرآن برای حضور در رقابت‌ها دعوت می‌شد، امسال این روش تغییر کرد و براساس سهمیه‌ای که برای کشورها در نظر گرفته شده است، از آنها خواسته‌ایم تا چندین نفر را برای حضور در مسابقات معرفی کنند. به این ترتیب از هر کشور شاهد حضور چندین شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی مسابقات خواهیم بود.
وی در مورد دلایل رسیدن به چنین روشی به تحلیل نتایج کشورهای شرکت‌کننده در مسابقات طی پنج سال اخیر اشاره کرد و گفت: پس از این تحلیل، برای حضور شرکت‌کنندگانی با سطح فنی بالا و حضور تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان به تمامی کشورها سهمیه داده شده است. این سهمیه براساس عملکردی است که در گذشته داشته‌اند. برای مثال از کشورهایی همچون افغانستان، اردن، عراق، مالزی، اندونزی و ...، که طی پنج سال اخیر رتبه‌دار بوده‌اند، خواسته شده است تا چندین نفر را به مسابقات معرفی کنند. بنابراین دیگر از یک کشور یک نفر در هر رشته پذیرش نخواهد شد.

سهمیه بیشتر به کشورهای برتر
مقنی با اشاره به اینکه برداشتن محدودیت یک سهمیه از هر کشور برای ارتقای سطح فنی مسابقات، همچنین شمول بیشتر این مسابقات است، بیان کرد: سال قبل یک قدم برای ارتقای فنی مسابقات برداشته شد. در دوره قبل براساس توانمندی کشورها نمایندگان آنها را دعوت می‌کردیم، یعنی کشوری که در قرائت قوی بود و در حفظ ضعیف تنها در رشته قرائت نماینده داشت یا بالعکس؛ بر همان اساس هم از طریق وزارت امور خارجه یا نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کشورها نامه ارسال می‌شد که یک حافظ و قاری قرآن را برای حضور در مسابقات معرفی کنند.
مسئول بنیاد مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف تصریح کرد: در این روش از یک کشور که قاریان و حافظان سطح بالایی دارد، تعداد زیادی از آنها با برگزاری مسابقات قرآن در ایران آشنا می‌شوند و از بین آنها مثلاً 10 نفر برای حضور در مسابقات معرفی می‌شوند. این 10 نفر در مرحله ابتدایی اقدام به ارسال فایل می‌کنند و پس از داوری هیئت داوران و کمیته فنی، یک نفر از آنها که بالاترین امتیاز را داشته است، برای حضور در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات و اعزام به ایران دعوت خواهد شد.

تخصیص سهمیه بیشتر به کشورهایی با قاریان و حافظان قوی‌تر/ مصلای تهران از 21 فروردین فقط میزبان فینال
مقنی گفت: در مرحله مقدماتی که غیرحضوری است، شرکت‌کنندگان در رشته قرائت فایل‌های صوتی خود را ارسال می‌کنند تا مورد ارزیابی کمیته فنی و داوران این مرحله قرار بگیرد. در این بخش قرعه‌ها و مقاطعی که هر قاری باید تلاوت کند نیز مشخص شده است. در رشته حفظ قرآن نیز شرکت‌کنندگان در مرحله مقدماتی از طریق تماس تصویری مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت تا در نهایت چهره افراد برگزیده برای حضور در ایران مشخص شود. دریافت آثار در رشته قرائت تا روز 20 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

مرحله مقدماتی به صورت غیرحضوری
وی در ادامه گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اینکه مرحله اول یا مقدماتی مسابقات، مرحله ارزیابی و ارسال فایل خواهد بود و ممکن است 500 نفر در این مرحله حضور داشته باشند، گفت: از هم‌اکنون تعداد افرادی که باید در مرحله نیمه‌نهایی یا مرحله حضوری حاضر باشند نیز مشخص شده است که در گروه آقایان بزرگسال، 25 نفر در رشته قرائت و 25 نفر در رشته حفظ کل قرآن، در گروه پسران دانش‌آموز، 20 قاری و 20 حافظ، در گروه دختران دانش‌آموز، 15 قاری و 15 حافظ، در گروه نابینایان 12 قاری و 12 یا 15 حافظ و در بخش طلاب نیز سهمیه خاصی در نظر گرفته شده است.

نیمه‌نهایی در محل اسکان
مسئول بنیاد مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف اظهار کرد: مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات طی روزهای 20 و 21 فروردین‌ماه و قبل از برگزاری مراسم افتتاحیه در هتل محل اسکان متسابقان برگزار می‌شود. برگزاری این مرحله با حضور مخاطبان و رسانه‌ها و نیز پخش زنده تلویزیونی همراه خواهد بود. همچنین مسابقات این بخش در سه سالن مجزا برگزار می‌شود که شامل سالن رشته قرائت، سالن رشته حفظ کل و سالن بانوان خواهد بود.

افتتاحیه رسمی برای رقابت فینالیست‌ها
وی در ادامه با اشاره به اینکه در هر رشته‌گروه، بسته به نوع رشته، بین پنج تا هفت نفر برای حضور در مرحله نهایی انتخاب می‌شوند، گفت: مرحله نهایی این مسابقات بعد از مراسم افتتاحیه، که روز 21 فروردین‌ماه خواهد بود، رسماً آغاز خواهد شد. این مرحله در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. یعنی تا قبل از افتتاحیه و فینال مسابقات، هیچ رقابتی در مصلی برگزار نخواهد شد، بلکه در هتل محل اسکان است.
مقنی در ادامه اظهار کرد: مسابقات امسال در یک سالن و یک زمان برگزار خواهد شد. 21 فروردین‌ماه بعد از برگزاری افتتاحیه و از ساعت 18 تا 20 مسابقات در مرحله نهایی آغاز می‌شود. پس از آن نیز رقابت‌ها تا روز 24 فروردین‌ماه ادامه دارد. فینال بخش بانوان و دختران دانش‌آموز نیز صبح همان روزها در مصلی برگزار می‌شود.

دیدار با رهبر انقلاب در 26 فروردین
مسئول بنیاد مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه با این روش، مسابقات چابک‌تر و جذاب‌تر برگزار خواهد شد، گفت: روز 25 فروردین‌ماه اختتامیه مسابقات برگزار می‌شود و روز 26 فروردین‌ماه دیدار متسابقان با مقام معظم رهبری را خواهیم داشت.
وی در مورد میزان جوایز این دوره از مسابقات نیز بیان کرد: در شرایط فعلی همه چیز تابع وضعیت اقتصادی است و با توجه به این ضوابط، تعداد مسابقات در مقایسه با سال قبل کمتر شده است. لذا مسابقات ضوابط اقتصادی خاصی دارد و با توجه به این ضوابط، جوایز رشد ندارد و همانند سال قبل خواهد بود.

مصاحبه از تیمور کاکایی

انتهای پیام

captcha