ضرورت بازنگری جدی فعالیت‌های قرآنی در دهه پنجم انقلاب اسلامی
کد خبر: 3786761
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن تأکید کرد:

ضرورت بازنگری جدی فعالیت‌های قرآنی در دهه پنجم انقلاب اسلامی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن بر ضرورت بازنگری جدی فعالیت‌های قرآنی در دهه پنجم انقلاب اسلامی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق رادیو قرآن که به صورت زنده روی آنتن شبکه رادیویی قرآن می‌رود، امروز شنبه، 13 بهمن‌ماه به موضوع بررسی و تحلیل فعالیت‌های مؤسسات قرآنی پس از انقلاب پرداخت. این برنامه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و سیدمحمود چاوشی، مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن تولید و پخش شد.
در ابتدای این برنامه، حجت‌الاسلام شاهسونی در مورد کارکرد و اثرات مختلف مؤسسات قرآنی در کشور با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب که فرمودند «کارها را تشکیلاتی انجام دهید»، اظهار کرد: برخی جلسات قرآن از قدیم وجود داشته و دارد، ولی این جلسات به صورت تشکیلاتی اداره نمی‌شوند؛ چراکه اگر برنامه‌ریزی داشته و دارای تشکیلات محکمی بودند، توسعه و تکثیر پیدا می‌کردند، اما مؤسسات قرآنی کارها را تشکیلاتی اداره کرده و از متکی شدن به فرد خارج می‌کنند.
وی ادامه داد: البته همه مؤسسات نیز به صورت تشکیلاتی کار نمی‌کنند و از ظرفیت‌های خود به صورت کامل بهره نمی‌برند. اگر واقعا مؤسسات و تشکیلات به هم پیوسته داشته باشیم و بتوانیم کارهای فراملی و بزرگ انجام دهیم، قطعا تأثیرات بیشتری خواهد داشت.
حجت‌الاسلام شاهسونی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا از ظرفیت مؤسسات قرآنی درکشور استفاده می‌شود؟ گفت: بسیاری از مؤسسات ما تنها نام مؤسسه را یدک می‌کشند، اما انسجام ندارند. باید تلاش کنیم که مؤسسات را به هویت اصلی خود برسانیم. از دید دیگر نیز تعداد زیادی از مؤسسات وجود دارند که دارای الگو و برنامه هستند، اما در این چهل سال حمایت ضعیفی از آن ها شده است که این امر باعث می‌شود که برنامه‌ها به خوبی پیش نروند.
وی افزود: مؤسسات قرآنی کشور، مردمی هستند و به دلیل اینکه بحث‌های قرآنی درآمدزا نیست، باید از جایی تغذیه شوند و یا اینکه کمک‌های مردمی یا دولتی و یا هر دو در اختیار ایشان قرار گیرد که البته این کمک‌ها و حمایت‌ها امروز اندک است. برای مثال تنها پنج درصد از هزینه‌های مؤسسه بیت‌الاحزان از کمک‌های دولتی است و مؤسسه باید بقیه را از منابع خود و خیّرین تأمین کند. امروز بسیاری از مؤسسات قرآنی نیز به خاطر وضعیت اقتصادی کشور با مشکلات زیادی مواجه هستند و فعالیت‌های خود را محدود کرده‌اند.
مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در پاسخ به این سؤال که آیا درست که مؤسسات قرآنی کشور تنها وابسته به دولت باشند؟ بیان کرد: وظیفه حکومت اسلامی این است که به چنین مباحثی رسیدگی کند. همانطور که دولت در زمینه‌های مختلف برای ورزش خود را موظف می‌کند که مردم را نسبت به ورزش آشنا کرده و ورزشکار تربیت کند،‌ چرا به بحث قرآن که می‌رسیم دولت به نحوی شانه خالی می‌کند. البته مردم نیز باید ادای وظیفه کنند؛ چراکه هر کسی نسبت به قرآن وظیفه‌ای دارد و باید آن را انجام دهد. در بحث بهداشت هر چه دولت بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کند، مردم بیشتر کمک می‌کنند مردم و دولت اگر دست به دست هم دهند، بسیاری از مشکلات حل شده و کارهای فراوانی نیز انجام می‌شود.
در ادامه، سیدمحمود چاوشی، مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن نیز طی سخنانی در رابطه با فعالیت‌های مؤسسات قرآنی اظهار کرد: مؤسسات قرآنی همواره در کشور به نوعی به وظایفی که دولت در زمینه‌های مختلف دارد، کمک می‌کنند و از حمایت‌های دولتی و مردمی نیز برخوردار می‌شوند و با توجه به اینکه مردمی هستند، می‌توانند بهتر عمل کنند. در سال‌های اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، شاهد این هستیم که هم حمایت‌های دولتی و هم حمایت‌های مردمی از مؤسسات قرآنی کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: به نظر می‌آید که دولت نگاه راهبردی به فعالیت‌های قرآنی ندارد. تا زمانی که فعالیت‌های قرآنی را در حد خواندن و قرائت و ... می‌بینیم، همین وضعیت خواهد بود، اما وقتی به این بحث به صورت ریشه‌ای بپردازیم و به دنبال اثرات فعالیت‌های قرآنی در جامعه باشیم، این باعث می‌شود تا نگاه راهبردی داشته باشیم. به فرموده امام(ره) «قرآن، کتاب انقلاب است» و به همین دلیل همه چیز در کشور اسلامی ما مانند قانون‌گذاری و ... باید قرآنی باشد. دهه‌های اول انقلاب شرایط خیلی بهتر از شرایط بعدی بود. اگر در زمینه فعالیت‌های قرآنی، سرمایه‌گذاری داشته باشیم، اوضاع فرهنگی کشور بهبود یافته و بزه در جامعه کاهش پیدا می‌کند.
چاوشی تصریح کرد: مؤسسات قرآنی کشور در حال فعالیت در صف مقدم این کار هستند که اگر کوچکترین حمایتی شوند، خروجی این مؤسسات چند برابر خواهد شد؛ چراکه فعالیت‌های قرآنی کاری مبتنی بر علاقه و عشق است. لذا بحث حمایت، موضوع اساسی است که نیاز دارد تا دولتمردان نگاه خود را تغییر دهند.
حجت‌الاسلام شاهسونی در این رابطه بیان کرد: البته همه چیز به حمایت‌های مادی برنمی‌گردد و حمایت‌های معنوی که دولت می‌‌تواند داشته باشد، تأثیرات بیشتری خواهد داشت. برای مثال هفت سال است از دستور مقام معظم رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ کل می‌گذرد. اگر ما عملکرد همه نهادها را در این هفت سال در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که کار زیادی انجام نشده است. دولت و مجلس می‌توانند با در نظر گرفتن قانون‌های حمایتی مانند کاهش دوره خدمت سربازی برای حافظان کل قرآن کریم و ... از فعالان قرآنی حمایت کنند.
در ادامه، سیدمحمود چاوشی در رابطه با افق پیش روی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی در دهه پنجم انقلاب اسلامی اظهار کرد: ما در دهه پنجم انقلاب اسلامی باید بازنگری جدی در فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم. وقتی صحبت از فعالیت قرآنی در کشور می‌شود، ناخودآگاه اذهان به سمت مسابقات و آموزش‌های مختلف قرآنی می‌رود. امروز خیلی از بودجه‌های قرآنی که نانوشته است و در دستگاه‌های مختلف هزینه می‌شود، صرف مسابقات قرآن با کمترین نتیجه می‌شود. اگر همین بودجه را صرف آموزش کنیم، بهره‌های بسیار فراوانی به دست خواهیم آورد. باید بازنگری جدی در تعریف ما از فعالیت‌های قرآنی در کشور وجود داشته باشد که بودجه‌ها را بر روی آموزش قرار دهیم. قطعا مؤسسات قرآنی نقش فراوانی در زمینه آموزش‌های قرآنی دارند و می‌توانند تأثیرات بسزایی در سطح جامعه داشته باشند.
وی تصریح کرد: در نهایت به دنبال تربیت قرآنی در جامعه هستیم. آن چیزی که امروز از آموزش قرآنی در سطح کشور وجود دارد، یک سری آموزش‌های جزیره‌ای است. پس از گذشت چهل سال از انقلاب شاهد این هستیم که این روش جواب نداده است. امروز نیاز داریم که روش آموزشی ما تغییر کند و با استفاده از روش آموزش جامع قرآنی که از آن در مراکزی مانند مهد قرآن بهره برده می‌شود، از شیوه‌های نوین آموزشی برای تربیت قرآنی افراد استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام شاهسونی نیز در این رابطه بیان کرد: البته به نظر بنده نواقصی نیز در خود مؤسسات قرآنی وجود دارد که باید در دهه پنجم انقلاب اسلامی اصلاح شود. بسیاری از مؤسسات متد آموزشی خاصی ندارند. یکی از کارهایی که باید در دهه پنجم انقلاب انجام شود، این است که مؤسسات قرآنی باید توانمند شوند. مؤسسات باید در روش‌های آموزشی و نیروهایی که دارند تجدید نظر کنند و برای بحث‌های مالی نیز برنامه‌ریزی داشته باشند و تنها به کمک‌های دولتی دل خوش نکنند.
انتهای پیام

captcha