دچار «تضاد و مغایرت میان عقیده و عمل» نشویم/ از افتخارات قرآنی با درایت صیانت شود
کد خبر: 3786799
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
عباس سلیمی:

دچار «تضاد و مغایرت میان عقیده و عمل» نشویم/ از افتخارات قرآنی با درایت صیانت شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو هیات امنای سازمان دارالقرآن الکریم گفت: افتخارات قرآنی زمانی پابرجا و مستمر می‌ماند که ما گرفتار آفت بزرگی با عنوان «تضاد و مغایرت میان عقیده و عمل» نباشیم. اگر ما از قرآن دم بزنیم و جامعه ما را به عنوان یک عنصر قرآنی بشناسد اما سبک زندگی ما قرآنی نباشد و با اعمال و رفتاری که از ما سر بزند، سوژه به دست دشمنان قرآن داده شود، نام آن دیگر افتخارآفرینی نخواهد بود.

دچار «تضاد و مغایرت میان عقیده و عمل» نشویم/ از افتخارات قرآنی با درایت صیانت شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عباس سلیمی، امروز، ۱۳ بهمن‌ماه در همایش سراسری «با افتخارآفرینان قرآنی در چهل سال گذشته» که با حضور جمعی از قاریان و حافظان بین‌المللی قرآن کریم در مجتمع آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: اگر چنین تجمعی در کنار تنها امام مدفون در این سرزمین برگزار می‌شود باید دارای پیام باشد. شرط لازم برای بقای افتخارات قرآنی باقی ماندن در مسیر، باور و عملکرد قرآنی و همچنین پاسداری از حرمت و آبروی قران کریم است چرا که امروز دشمنان، شمشیر را در رابطه با قرآن از رو بسته‌اند و با صراحت خود را قرآن‌ستیز و ناخداباور معرفی می‌کنند.

باید پیوند افتخار آفرینان قرآنی با مدرسه علمیه عمیق‌تر شود
وی بیان کرد: برخی از شبهه افکن‌ها کتاب‌های فراوانی را در این راستا نوشته‌اند و باید افرادی که دست به اینگونه اقدامات می‌زنند جوابگو باشند. هر روز باید پیوند عمیق و مستحکم افتخار آفرینان قرآنی با مدرسه علمیه و با علما ارتقا یابد. در این راستا نیز ما باید اقداماتی مانند مسابقات قرآنی، نمایشگاه قرآنی، روخوانی، روان‌خوانی، صوت و لحن، ترتیل و... برای ابلاغ پیام قرآن انجام دهیم.
عضو هیات امنای سازمان دارالقران کریم عنوان کرد: از افتخار آفرزینان قرآنی انتظار می‌رود که مایه کسب آبروی قرآن باشند و این بدان معنا نیست که قرآن نیازمند آبرو از جانب ما است. در این خصوص در هنگام رویارویی با تاریخ به نخستین عبارات از امام صادق(ع) برمی‌خوریم که می‌فرمایند: «برای ما مایه زینت و سر افرازی باشید و مایه سرزنش دشمنان نباشید».
سلیمی حاضرین همایش را مورد خطاب قرار داد و عنوان کرد: اگر شما بر خلاف انقلاب اسلامی اقدامی کنید، کار بسیار ناپسندی خواهد بود و آثار نامطلوبی را در جامعه به دنبال خواهد داشت. در واقع بحث قرآن تنها بحث حفظ و قرائت نیست، چرا که باید از آبروی قرآن دفاع کنیم، اما منظور ما این نیست که از قرآن دفاع کنیم، بلکه باید آبروی خود را در تمام زمینه‌ها حفظ کنیم و امید است همه فعالان و افتخار آفرینان قرآنی، الگوهای عملی قرآنی برای جامعه باشند.
دبیر کارگروه قران ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: به موازات انجام همه فعالیت‌های قرآنی و آموزشی که در گذشته بوده و اکنون نیز وجود دارد، باید با قوت بیشتر در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی گام جدیدی برای این راه برداشته شود و این گام در جهت تربیت قرآنی و ترویج سبک زندگی قرآنی در بین آحاد مردم این سرزمین باشد. باید گفت حاکمیت فرهنگ قرآنی در تمام شئون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از وظایف و رسالت‌های حافظان، قاریان، همچنین فعالان قرآنی و افتخار آفرینان این سرزمین به شمار می‌رود.
عضو هیات امنای سازمان دارالقران کریم گفت: مگر ما نمی‌گوییم که قرآن توانایی اداره جامعه را دارد و یک کتاب جهانی است، پس این همه مشکلات از کجا نشات می‌گیرد بر همین اساس این وظیفه قهرمانان و نام آوران جامعه قرآنی است که راه‌های برون رفت از این مشکلات را با استفاده از قرآن طراحی کنند و به عنوان یک تشکل قرآنی به دولت، مجلس و سایر مدیران ارشد نظام ابلاغ کنند، راهکار نشان دهند و بگویند که به تعبیر مقام معظم رهبری «اسلام بن بست ندارد». پس نباید اینگونه باشد که پس از این همه خون و شهادت، مسائل اقتصادی موجب بدبینی مردم شود.
دبیر کارگروه قران ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: برای اهتزاز پرچم قرآن، هزینه‌های زیادی صرف شده و این وظیفه ما است که راهکارهایی را ارائه دهیم و برای تحقق امت قرآنی و افتخار آفرینان قرآنی تلاش کنیم. در این راه می‌توان اقدام به برگزاری کلاس، میز گرد، همایش و طرح‌ریزی عملیاتی کرد.

تلاش در جهت منویات قرآنی
سلیمی اظهار کرد: اندیشه، باور، رفتار، معنویت، وجدان، ایمان، سبک زندگی، خانواده، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و در نهایت نیز جامعه قرآنی و در یک کلام از نام‌آوران قرآنی انتظار می‌رود که ضمن رعایت حرمت قرآن‌کریم در مسیر خون شهیدان گام برداشته و تمام توان خود را برای تحقق منویات قرآنی به کار ببندیم و ضمن ایفای نقش در فعالیت‌های اجتماعی خدمت صادقانه به این مردم فداکار در راه خدا و سبک زندگی قرآنی به کار بسته و همواره پاسدار قرآن و ولایت باشیم.
وی ادامه داد: همه این امور در سایه سار وحدت، همدلی و دوری از اختلاف شکل خواهد گرفت، برای اینکه عظمت جامعه قرآنی پا برجا بماند لازم است که بدون رفتن هرگونه اختلاف تکبر با وحدت و همدلی ان شاالله دهه پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی را در سایه سار ولایت آغاز کنیم.
سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود به مرحوم معینی اشاره کرد و گفت: مرحوم معینی شاید به خاطر عشق و ارادتی که به بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) داشت، در این ایام توفیق ملاقات با خدا نصیب او شد. استادی که با خدمات بسیار ارزشمند او آشنا هستیم و با اخلاص، تلاش و مجاهدت بی‌نظیر خود، خود را وقف قرآن کریم کرده بود.

امام(ره) سیاست مدار، اما سیاست‌باز نبود
عضو هیات امنای سازمان دارالقران کریم عنوان کرد: اکنون نیز ایام‌الله دهه فجر و جشن پیروزی چهلمین سال پیروزی انقلاب است. این ایام یادآور شهیدان و امامی است که پیروزمند جماران و فریادگر بزرگ تکبیر و توحید بود، امامی که هم پدر شهید و خود فرزند شهید بود، سیاست‌مدار اما سیاست باز نبود، با شهامت مثال‌زدنی در آن واحد در دو جبهه مبارزه می‌کرد؛ مبارزه‌ای که علیه استبداد داخلی طاغوت و هم مبارزه علیه استعمار خارج، بینش قرآنی و الهی داشت.
سلیمی اظهار کرد: امام خمینی(ره) سال‌ها قبل از فروپاشی اردوگاه الحاد و کفر، فروپاشی کمونیست را پیش‌بینی کرد و با نامه‌ای کوتاه اما حاوی دریایی مطلب، خطاب به صدر هیات رئیسه اتحادیه جماهیر شوروی سوسیالیستی را مرقوم کرد ئ با صراحت اعلام داشت از این پس باید کمونیست را در انزوای تاریخ جست‌وجو کرد.
دبیر کارگروه قران ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه امام(ره) در عین فقاهت عارف بود اما عرفان او متن شریعت مقدس اسلام و عرفان طاهر بود، بیان کرد: امام(ره) سیاست مداران فاسد جهان را رسوا کرد، پایه کاخ‌های ستم را در دنیا به لرزه درآورد تا آخرین لحظات عمر خود لحظه‌ای از قرآن جدا نشد. به همه ما سفارش می فرمود: «با یک دست قرآن و با دست دیگر سلاح بگیرید» و بر دشمنان دین و مکتب بتازید. امام(ره) می‌فرمود: «منطق ما، منطق ملت ما و منطق امت ما و منطق همه مومنین، منطق قرآن است.»
وی خاطرنشان کرد: در این میان شهیدان، فجر آفرینانی بودند که از نفس افتادند تا ما از نفس نیافتیم، شهیدانی که به خاک و خون غلتیدند تا ما در برابر دشمنان به خاک نیافتیم، سر در راه خدا دادند تا ما سر تعظیم در برابر استکبار فرود نیاوریم و همه توفیقات امروز انقلاب اسلامی، مرهون فداکاری این مجاهدین فی سبیل الله و یاوران راستین و با اخلاص قرآن کریم است.
عضو هیات امنای سازمان دارالقران کریم خاطرنشان کرد: همه ما وامدار و مدیون شهیدان هستیم. همه به خوبی به یاد می‎آرویم چهل سال قبل و قبل از آن، ما در حسرت شنیدن یک تلاوت فاخر و کامل ساعت‌ها و نیمه شب در انتظار بودیم تا بتوانیم یک تلاوت کوتاه از اساتید را ضبط کرده تا به یکدیگر هدیه کنیم. امروز به برکت خون همان شهیدان است که رسانه‌های قرآنی ما شکل گرفتند. وای بر ما که قدر این دستاوردهای شهیدان را ندانیم. رادیو تلاوت، رادیو معارف، شبکه قرآن و معارف سیما و... شبانه روز سعی دارند در این راه حرکت موثری برداشته و ما نیز باید در مقابل، شاکر این دستاورد قرآنی باشیم.
سلیمی عنوان کرد: در طول همه ساله‌های قبل از پیروزی ملت ما دریافت کننده دو افتخار حضور در صحنه بین‌المللی از سوی حافظان و قاریان بودیم و امروز در شرایطی هستیم که 200 رتبه بین‌المللی توسط قرآنیان این امت قرآنی تقدیم به ملت ما شده است.
وی تصریح کرد: امروز د‌ه‌ها هزار جلسه و پایگاه قرآنی مشغول تدریس و آموزش قرآن به فرزندان این سرزمین هستند. جلسات تفسیر، پژوهش‌‌های قرآنی، مجاهدت‌های خوشنویسان، ناشران قرآنی، مدیران و خادمان قرآنی همگی از برکات انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند، انقلابی که قانون اساسی آن به تعبیر امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، قرآن کریم؛ منشور بی‌بدیل وحی و کتاب زندگی است.
دبیر کارگروه قران ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با توجه به اینکه این همایش در کنار مضجع شریف امام‌ رضا(ع) برگزار شد، آن حضرت در خصوص قرآن می‌فرماید: «قرآن سخن خدا است، از آن تجاوز نکنید، از حدود آن فراتر نروید و هدایت را جز در سایه‌سار احکام قرآن نجویید که گمراه خواهید شد.»
وی افزود: همچنین خداوند می‌فرماید: «در روز قیامت، کرسی‌هایی از نور برپا می‌شود، در حالیکه در کنار هریک از این جایگاه‎ها، مرکب‌های راهوار بهشتی در انتظار ایستاده است، سپس یک منادی از جناب عرش الهی ندا در می‌دهد که حاملان کتاب الهی و عاشقان راستین قرآن کجا هستید؟ بیایید بر این کرسی‌های الهی جلوس کنید. هیچ غم و اندوه نگرانی نداشته باشید تا زمایکه خداوند از رسیدگی به حساب خلایق فارغ شود. سپس بر این مرکب‌ها سوار شوید تا آن‌ها به بهشت خدا درآورند».
سلیمی در ادامه خاطرنشان کرد: در فرهنگ نظامی هرگاه ما می‌خواهیم در برابر دشمن ابراز وجود و اعلام قدرت کنیم به برگزاری مانور و رزمایش می‌پردازیم. این رزمایش قرآنی است که باید در تقویم برنامه‌های مصوب سازمان‌های قرآنی کشور و نه تنها در سطح قاریان و حافظان قرار گیرد که از این میان می‎‌توان این همایش را در خصوص مفسرانی که پیام قرآن را به جامعه منتقل می‌کنند و همچنین برای همه افرادی که در زمینه قرآنی خادم هستند، برگزار شود.
عضو هیات امنای سازمان دارالقران کریم اظهار کرد: در واقع باید حدیث نفس کنیم و در این گونه محافل از آسیب‌شناسی غافل نشویم، چرا که ممکن است موضوعاتی حیثیت جامعه قرآنی را تهدید کند.باید به این نکته اشاره شود که کار تنها به افتخار آفرینی ختم نمی‌شود، اگر این افتخارات قرآن با درایت، صیانت نشود، همه ما پشیمان خواهیم شد.
وی تاکید کرد: افتخارات قرآنی زمانی پابرجا و مستمر می‌ماند که ما گرفتار آفت بزرگی تحت عنوان «تضاد و مغایرت میان عقیده و عمل» نباشیم. اگر ما از قرآن دم بزنیم و جامعه ما را به عنوان یک عنصر قرانی بشناسد اما سبک زندگی ما قرآنی نباشد و با اعمال و رفتاری که از ما سر بزند، سوژه به دست دشمنان قرآن داده شود، نام آن دیگر افتخار آفرینی نخواهد بود.
دبیر کارگروه قران ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: اگر چنین تجمعی در کنار تنها امام مدفون در این سرزمین برگزار می‌شود باید دارای پیام باشد. شرط لازم برای بقای افتخارات قرآنی باقی ماندن در مسیر، باور و عملکرد قرآنی و همچنین پاسداری از حرمت و آبروی قران کریم است چرا که امروز دشمنان، شمشیر را در رابطه با قرآن از رو بسته‌اند و با صراحت خود را قرآن‌ستیز و ناخداباور معرفی می‌کنند.
انتهای پیام

captcha