ملاک انتخاب همسر از نظر امیرالمؤمنین(ع)/ عبارت بی‌نظیر مولا در توصیف حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3786872
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
حجت‌الاسلام صابری‌اراکی تبیین کرد؛

ملاک انتخاب همسر از نظر امیرالمؤمنین(ع)/ عبارت بی‌نظیر مولا در توصیف حضرت زهرا(س)

گروه معارف ــ عضو جامعه مبلغان کشور گفت: اگر همسر، انسان را در مسیر بندگی خدا یاری کند، ثمره این زندگی خوشبختی و رستگاری است ولی اگر خدای ناکرده خلاف این بود، پس این ازدواج، موفق نبوده و انسان را از مسیر تعالی و سعادت منحرف کرده است؛ لذا شاخص و ملاک انتخاب همسر از نظر مولاعلی(ع) این است که باید کسی را برای زندگی مشترک انتخاب کرد که در مسیر بندگی خدا یاور انسان باشد.

حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری‌اراکی، عضو جامعه مبلغان کشور در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، درباره ابعاد شخصیت حضرت صدیقه کبری(س) تصریح کرد: وقتی که امیرالمؤمنین(ع) با زهرای مرضیه(س) ازدواج کردند بعد از مدتی پیامبر اکرم(ص) از علی(ع) سؤال کردند که یا علی! دخترم فاطمه در خانه، چطور همسری است؟ این سؤال را ممکن است غالب پدرها از دامادشان بپرسند و در پاسخ هم داماد مواردی را در خوبی یا خدای ناکرده بدی همسر بگوید.

عبارت بی‌نظیر مولا در توصیف حضرت زهرا(س)
وی افزود: باید دقت کنیم که این سؤال را چه کسی پرسیده؟ سؤال را وجود نازنین رسول اکرم مطرح کرده است، از چه کسی؟ از امیرالمومنین(ع)، ناگفته نماند که هر فضیلتی از مولا علی(ع) نقل می‌شود، این فضائل در درجه اول مختص به وجود مبارک رسول‌الله(ص) است؛ لذا در عالم هستی هیچ‌کس از نظر مقام، فضائل و درجات به پیامبر اکرم(ص) نمی‌رسد.
عضو جامعه مبلغان کشور ادامه داد: حال ببینید امیرالمؤمنین(ع) در پاسخ به سؤال نبی اکرم(ص) از چه عباراتی برای معرفی حضرت زهرا(س) استفاده می‌کند؛ مولا علی(ع) عرض کرد: یا رسول‌الله! دختر شما فاطمه(س) «نعم العون علی طاعةالله» است؛ بهترین یاور من در راه اطاعت از خداست. این کلام خیلی معنا دارد، یعنی ای جامعه مسلمین، اگر می‌خواهید راندمان انتخاب همسر را بسنجید، باید ببینید همسر شما تا چه میزان در راه اطاعت و بندگی ذات مقدس پروردگار کمک‌حال و یاور شماست.

ملاک انتخاب همسر از نظر امیرالمومنین(ع)
صابری‌اراکی بیان کرد: اگر همسر انسان چه آقا و چه خانم وی را در مسیر بندگی خدا یاری کند، ثمره این زندگی خوشبختی و رستگاری است ولی اگر خدای ناکرده خلاف این بود، پس این ازدواج، موفق نبوده و انسان را از مسیر تعالی و سعادت منحرف کرده است، لذا شاخص و ملاک انتخاب همسر از نظر مولاعلی(ع) این است که باید کسی را برای زندگی مشترک انتخاب کرد که در مسیر بندگی خدا یاور انسان باشد.

نقل داستانی از سلمان فارسی(ره)
خطیب دربار حسینی(ع) به بیان نقلی تاریخی پرداخت و افزود: سلمان فارسی از اصحاب جلیل‌القدر رسول اکرم و امیرالمومنین(ع) می‌گوید از درب خانه حضرت زهرا(س) می‌گذشتم و ملاحظه کردم که فاطمه(س) پشت در ایستاده است؛ خدمت بی‌بی رسیدم، سلام کردم و علت ایستادن ایشان پشت در را جویا شدم، حضرت زهرا(س) فرمود: منتظرم که امیرالمومنین(ع) به خانه بازگردد، عرض کردم خانم‌جان مولا وقتی تشریف بیاورند وارد منزل می‌شوند شما چرا اینجا ایستاده‌اید؟ حضرت فرمود: سلمان! هم‌اکنون که علی(ع) به خانه برگردد هرچه که داشته در راه خدا انفاق کرده و دستش خالی است لذا به درب خانه آمده‌ام که به ایشان بگویم علی جان! فاطمه همسرت تو را با همین دست‌های خالی دوست دارد.
صابری اراکی در پایان گفت: این داستان نمونه‌ای از «نعم العون علی طاعةالله» است، در نقل دیگر است که مدت 3 روز در بیت امیرالمومنین(ع) غذا نبود، اما حضرت زهرا(س) چیزی بیان نمی‌کند که مبادا علی(ع) خجل شود. این‌ها معیارهایی است که اگر در زندگی شخصی و اجتماعی مسلمانان و شیعیان به کار بسته شود، موجبات تعالی و سعادت آن جامعه را فراهم می‌کند و به آن مدینه فاضله‌ای که آرزوی همه ماست خواهیم رسید.
انتهای پیام

captcha