ویژگی ممتاز انقلاب ایران/ اعتمادسازی؛ لازمه طی مسیر
کد خبر: 3787081
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
حجت‌الاسلام خطاط:

ویژگی ممتاز انقلاب ایران/ اعتمادسازی؛ لازمه طی مسیر

کانون خبرنگاران نبأ ــ کارشناس احکام دفتر آیت‌الله العظمی فیاض گفت: انقلاب ایران چون از ابتدا توسط یک مرجع استکبارستیز و ظلم‌ستیز پایه‌گذاری شد و حمایت‌کنندگان آن مراجع، مجتهدین، فقها و سیاست‌مداران بزرگ و عالی‌مقام بودند، ماندگار شد.

رمز ماتندگاری انل /

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین خطاط، کارشناس احکام دفتر آیت‌الله‌العظمی فیاض، مرجع تقلید شیعیان، در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، با گرامیداشت ایام‌‌الله دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ایام فجر، دهه‌ای با برکت بود؛ ورود امام خمینی(ره) در 12 بهمن 57 و سخنرانی ایشان در بهشت زهرا(س) با استقبال بیش از حد مردمی همراه بود. مردم در آن زمان انسجام و وحدت خاصی داشتند و در همه عرصه‌ها علی‌رغم وجود مشکلات به‌ویژه مشکلات اقتصادی، همدیگر را درک می‌کردند؛ پس از ورود امام(ره) سرانجام در 22 بهمن 57، انقلاب اسلامی بر حکومت دیکتاتوری شاه، پیروز شد.

استاد حوزه علمیه با بیان خاطراتی از زمان پیروزی انقلاب افزود: در روز 21 بهمن، ساعت 4 بعد از ظهر اعلام حکومت نظامی شد، من به‌خوبی به یاد دارم و شاهد این صحنه بودم که سربازان پهلوی، هر کس را که در آن ساعت بیرون می‌آمد، دستگیر کرده و یا به او تیراندازی می‌شد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: زمانی که مرحوم آیت‌الله طالقانی، مفسر بزرگ قرآن، خبر حکومت نظامی را به امام خمینی(ره) رساند، ایشان فرمودند که به مردم بگویید که بیرون بیایند؛ آیت‌الله طالقانی در حال تعجب به امام(ره) گفت اعلام حکومت نظامی شده است و توپ و تانک و مسلسل است، مردم چه‌طور بیرون بیایند! امام خمینی(ره) به اتاق رفتند و بعد برگشتند و مجدد به آقای طالقانی گفتند که به مردم بگویید، بیرون بیایند و حکومت نظامی را بشکنند. آیت‌الله طالقانی پیام امام راحل را به مردم رساند و مردم به خیابان‌ها آمدند و سنگرها را یکی پس از دیگری فتح کردند و کنترل کلانتری‌ها، صدا و سیما و میدان ارگ را به‌دست گرفتند، در این میان نیروهای ارتش نیز به مردم پیوستند و به مردم اسلحه دادند و سرانجام انقلاب پیروز شد و مردم 22 بهمن را جشن گرفتند.

کارشناس احکام دفتر آیت‌الله‌العظمی فیاض اضافه کرد: امام خمینی(ره) پس از ورود به ایران طی این 10 روز(12 تا 22 بهمن) قبل از اینکه انقلاب به ثمر برسد، تشکیل حکومت موقت داد و مهندس بازرگان را به‌عنوان نخست‌وزیر منصوب کرد؛ تمامی کارها از سوی بازرگان اداره می‌شد که در این مدت تمامی مقاومت‌های شاپور بختیار و دولت شاه هم به نتیجه نرسید.

حجت‌الاسلام خطاط با اشاره به آیه 81 سوره اسراء «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛ و بگو حق آمد و باطل نابود شد، آرى باطل همواره نابودشدنى است»، گفت: قدرت الهی همیشه ثابت و پایدار می‌ماند و خداوند متعال، فتح و پیروزی را شامل حال مردم می‌کند و باطل به‌زودی نابود می‌شود.

این خطیب حوزوی با اشاره به آیه «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا»، گفت: براساس همین آیه بود که مردم دسته دسته به انقلاب پیوستند و دشمنان و رژیم پهلوی هم از این همت مردم ترسیدند و پا به فرار گذاشتند.

ثمرات چهل سالگی انقلاب اسلامی 

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران به تعبیر امام خمینی(ره) انفجار نور بود و این تعریف دقیق‌ترین، بهترین و کامل‌ترین تعبیر است چون مردم ایران در دنیا شناخته نشده بودند؛ مخصوصاً عقاید، مذهب و مسلک آن‌ها شناخته شده نبود، با این انقلاب هم مردم ایران شناخته شدند و همه مذهب آنها به رسمیت شناخته شد.

حجت‌الاسلام خطاط ادامه داد: به واسطه‌‌ امام خمینی(ره)، این شخصیت و مرجع بزرگ که همه مراجع تابع او بودند، انقلاب شناخته شد و ثمرات و برکات انقلاب به کشورهای دنیا انتقال پیدا کرد. اگر الان عراق، سوریه، افغانستان حریت و استقلالی پیدا کرده به برکت انقلاب اسلامی است که به جهانیان عرضه شد. در حال حاضر در تمام نقاط دنیا، ایران به‌عنوان یک کشور انقلابی با مردمی آزادی‌خواه که دین کامل‌ دارند، شناخته  شده است.

وی افزود: انقلاب ایران از همه جهت از انقلاب‌های دیگر کشورها برتر است و ثمرات بسیار درخشانی هم برای مردم ایران و مردم جهان داشته است. قانون اساسی ایران که برگرفته شده از قوانین آیات الهی است، کامل‌ترین قانون اساسی، نسبت به قانون اساسی دیگر کشورهای دنیا است که توسط خبرگان، مجتهدین و بسیاری از مراجع فعلی که آن زمان در شورای نگهبان و مجلس خبرگان بودند، تهیه و تنظیم و زیر نظر فقیهی بزرگ به تصویب رسید.

رمز ماتندگاری انل /

ویژگی ممتاز انقلاب ایران

کارشناس احکام دفتر آیت‌الله‌العظمی فیاض اظهار کرد: انقلاب دیگر کشورها چون انقلابی الهی نبوده است و زیر نظر یک مرجع بزرگ و یک انسان متفکر و بلند همت نبوده ثمرات و درخشش‌هایی نداشته است و زود هم ساقط شدند؛ ولی ‌انقلاب ایران چون از ابتدا توسط یک مرجع استکبارستیز و ظلم‌ستیز پایه‌گذاری شد و حمایت‌کنندگان آن مراجع، مجتهدین، فقها و سیاست‌مداران بزرگ و عالی‌مقام بودند، ماندگار شد.

 نقش روحانیون و حوزه‌های علمیه در به ثمره رسیدن انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام خطاط بیان کرد: ریشه انقلاب اسلامی از علما گرفته شده است؛ ما می‌بینیم که سال 42 وقتی امام خمینی(ره) احساس مسئولیت می‌کند و در برابر قانون کاپیتولاسیون، قانونی تحمیل شده از سوی سران آمریکایی‌ که به تصویب مجلس می‌رسد، سخنرانی می‌کند؛ امام خمینی(ره) اولین شخصیتی است که به‌عنوان یک عالم مجاهد قیام می‌کند و مجتهدین، علما، طلاب، فضلا و مردم به حمایت از این مجتهد سیاست‌مدار فقیه، انقلاب را هدایت می‌کنند و به رهبری امام(ره) ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: روحانیت و حوزه‌های علمیه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش بسیار پررنگی داشتند؛ طلاب و روحانیون با اعلامیه‌های که از امام خمینی(ره) به دست‌شان می‌رسید و با سخنرانی‌هایی که در مساجد داشتند، مردم را آگاه و با افکار امام راحل آشنا می‌کردند. مساجد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های انقلاب، جنگ، نشر افکار، اهداف و آرمان‌های امام خمینی(ره) بوده و خواهد بود. در هر شهرستان چند تا مسجد محوریت و قطب برنامه‌های انقلابی بودند که از مهم‌ترین آن‌ها مسجد هدایت با سخنرانی‌های آیت‌الله طالقانی و مسجد لرزاده با سخنرانی‌های آیت‌الله عمید زنجانی بود.

 درسی که نسل جوان و مسئولان باید از امام خمینی(ره) بگیرند

خطاط گفت: امام خمینی(ره) چند ویژگی منحصر به فرد داشتند؛ بسیار ساده‌زیست و در علم، ممتاز و مجتهد مسلم و در تواضع و اخلاص سرآمد بود؛ شخصیتی بود که به غیر از خدا هیچ هدف دیگری نداشت، چون الهی بود و برای خدا کار کرد؛ خداوند تبارک تعالی هم، ایشان را به عظمت و رستگاری رساند و در تاریخ ماندگار شد.

اعتمادسازی؛ لازمه طی مسیر

وی اظهار کرد: جوانان و مردم باید به اخلاص و اهداف عالی مقام امام راحل دقت کنند و با توکل به خدا در کارشان هدف داشته باشند و بر اساس هدفی که دارند، مسیر را ادامه بدهند و مسئولان هم اعتماد مردم را جلب کنند. آن‌چیزی که باعث پیروزی انقلاب و اهداف امام راحل شد، اعتماد دو طرفه مردم به امام و امام به مردم بود. برای ادامه راه انقلاب، مردم باید به مسئولان اعتماد کنند و مسئولان نیز اعتماد مردم را جلب کنند و از طریق صداقت، اخلاص و برنامه‌ریزی درست، به وظایف خود عمل کنند.

کارشناس احکام دفتر آیت‌الله‌العظمی فیاض ادامه داد: مسئولان باید در هر پست و مقامی که هستند از گذشته طاغوتیان عبرت بگیرند و به خواسته‌های مردم توجه کنند. ما مردمان مطیع، با ایمان، صبور و انقلابی داریم؛ مردمی که براساس آرمان‌های‌شان شهید دادند و دوست دارند این انقلاب همچنان سرافراز بماند.

کارشناس احکام دفتر آیت‌الله‌العظمی فیاض با تأکید بر اینکه بهترین راهکار برای شناخت بیشتر نسل جوان از انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام خمینی(ره) این است که جوانان ما تمامی مبانی و اصول امام راحل را مطالعه کنند، گفت: کتاب صحیفه نور در 22 جلد به رشته تحریر در آمده؛ لازم است جوانان برای شناخت بیشتر این کتاب را که شامل تمام افکار، اهداف، سخنرانی‌ها و پیام‌های امام خمینی(ره) است را مطالعه کنند. آرمان‌ها و پیام‌های امام(ره) باعث بیداری مردم دنیا و تحول در همه کشورها شد؛ همان‌طور که حزب کمونیست اتحاد شوروی بعد از 70 سال با یک پیام امام خمینی(ره) مضمحل و دگرگون و از حالت استبداد و استکبار خارج می‌شود.

علیرضا برومند
انتهای پیام

captcha