نگاهی به دستاوردهای حوزه قرآن، عترت و نماز ارتش
کد خبر: 3787131
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی/

نگاهی به دستاوردهای حوزه قرآن، عترت و نماز ارتش

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ارتش جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر دفاع از مرزها و سرحدات کشور اسلامی‌مان، مباحث قرآن، عترت و نماز را به عنوان یک اقدام راهبردی بین کارکنان، سربازان و خانواده‌های کارکنان در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایکنا؛ انقلاب اسلامی ایران در سال1357 به رهبری یک عالم دینی در حالی به پیروزی رسید که اجرای کامل دستورات الهی و تحقق بخشیدن به آن انگیزه اصلی معمار کبیر انقلاب و خواسته مردم انقلابی ایران بوده است.
قرآن در دیدگاه امام خمینی(ره) صرفاً کتاب اخلاق، تربیت و معرفت فردی نیست، بلکه ایشان قرآن را در بردارنده آموزه‌های اجتماعی و سیاسی در امور مدیریت و حاکمیت جامعه بر مبنای استقلال، آزادی، استکبارستیزی و ظلم‌ناپذیری می‌داند.
از همین روی در باور ایشان، قیام‌های اسلامی در طول تاریخ از جمله قیام عاشورا، برای تجدید حیات قرآن بوده که ملت شریف ایران نیز با تأسی از آن نهضت اسلامی خویش را برای حاکمیت قرآن و تشکیل حکومت قرآنی بر پا کرده است و با اتکا و اعتصام به قرآن و استمداد از رمز قرآنی شهادت‌طلبی، پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت طاغوت را فراهم آورده است.
فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) نیز در خصوص قرآن می‌فرمایند «انس با قرآن لازم است و برای رسیدن به این هدف باید جلسات قرآن و مسابقات قرآن و فراگیری آن به عنوان یک ارزش به حساب آید».
ارتش جمهوری اسلامی ایران از این رو و با توجه به این مهم و اهمیت حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم از آغازین روزهای انقلاب اسلامی با اقتدا به امام و مقتدای خود با دستی سلاح و با دست دیگر قرآن در صحنه کارزار حضور یافته است.
ارتش انقلابی علاوه بر دفاع از مرزها و سرحدات کشور اسلامی‌مان، مباحث قرآنی، عترت و نماز را به عنوان یک اقدام راهبردی در بین کارکنان، سربازان و خانواده‌های کارکنان خود در دستور کار خود قرداده و هرساله بر کمیت و کیفیت آن افزود به نحوی که در این رهگذر امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران جزو برترین سازمان‌های قرآنی در کشور به حساب می‌آید.
38 سال پیش اولین دوره مسابقات قرآنی کارکنان پایور و وظیفه با حضور 30 نفر از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که همین امر سند روشنی بر پیشگامی آجا در مقوله قرآن و فعالیت‌های قرآنی بوده است به نحوی که سه دوره مسابقات قرآن ارتش‌های کشورهای اسلامی را در سال‌های 72، 77 و 79 برگزار کرده که ارتش جمهوری اسلامی ایران در همه مسابقات جزو برترین‌ها بوده است و در حال حاضر بیش از 30 هزار فعال قرآنی در رشته‌های تخصصی حفظ، قرائت و مفاهیم در ارتش به فعالیت تخصصی مشغول هستند و تمامی کارکنان پایور و وظیفه در طول هفته در همه یکان‌های آجا آموزش‌های مقدماتی قرآن را در رشته‌های روخوانی و روانخوانی فرا می‌گیرند.
امروز فرهنگ قرآنی در حالی در تمام سطوح ارتش گسترش یافته که دشمنان انقلاب اسلامی کمر به حذف و کمرنگ‌کردن اعتقادات مذهبی مردم با تهاجم فرهنگی داشته‌ و در این راستا هژمونی رسانه‌ای خود را نیز فعال کرده‌اند، بنابر این برنامه‌ریزی طرح‌های قرآنی توسط «مرکز قرآن، عترت و امور اقامه نماز» در سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش به همین منظور بود.
در سال 1380 اولین دوره مسابقات خانواده‌ها و بانوان ارتش برگزار شد که سبب الگو قرار گرفتن دیگر سازمان‌های نیروهای مسلح قرار گرفت.
همچنین شورای توسعه فرهنگ قرآن در سال 94 ارتش جمهوری اسلامی را به عنوان نهاد برتر در این زمینه معرفی کرد و در سال 1396نیز بین 105 سازمان و نهاد قرآنی به عنوان یکی از پنج نهاد قرآنی کشور، در برنامه‌ریزی و برگزاری منسجم مسابقات قرآنی از سوی ستاد عالی مسابقات اوقاف و امور خیریه بود.
تعامل سازنده با تمامی سازمان‌ها و نهادهای قرآنی کشور همچون شورای عالی قرآن، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای توسعه فرهنگ قرآن سازمان دارالقرآن کریم، دانشگاه علوم قرآنی مؤسسه دارالحدیث قم، صدا و سیما، رادیو و شبکه قرآن و ارتباط تنگاتنگ و همدلانه با مجموعه‌های قرآنی نیروهای مسلح یکی از افتخارات ارتش به شمار می‌آید به گونه‌ای که کمتر برنامه‌ای تاکنون برگزار شده که ارتش در آن نقشی نداشته باشد.

نگاهی به دستاوردهای حوزه قرآن، عترت و نماز  ارتش 40 سال پس از پیروزی انقلاب
طرح‌های ابتکاری ارتش همچون «تدبر» و «ضیافت نور» و «رهپویان وحی» برنامه‌های نو در برگزاری محافل قرآنی در کشور محسوب می‌شوند که به عنوان مثال در طرح رهپویان وحی که در راستای منویات فرمانده معظم کل قوا در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی و سهم 65 هزار نفری ارتش از این تعداد یکی دیگر از افتخاراتی است که ارتش جمهوری اسلامی ایران در کارنامه قرانی خود ثبت و ضبط کرده است.
ارتش در راستای فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا در خصوص تربیت 10 میلیونی حافظان قرآنی کشور در گام نخست اقدام به ترسیم وضع موجود و تعیین وضعیت مطلوب کرده و با تأسیس بیش از 60 دارالتحفیظ در سطح یکان‌های خود موفق شده تا در یک اقدام برنامه‌ریزی شده و هدفمند طی دو سال گذشته 8 هزار نفر را به حافظان یک جزء تا کل قرآن کریم بیفزاید.
در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تعداد حفاظ قرآنی در ارتش جمهوری اسلامی از حدود 3 هزار نفر در سال 1394 به بیش از 11 هزار نفر تا انتهای 6 ماهه نخست سال 1397 افزایش داشته است.
طرح ترجمه و مفاهیم قرآن کریم در دانشگاه‌های آجا به صورت یک کار محوری و زیر بنایی از یک دهه گذشته در دستور کار ارتش بوده و سازمان عقیدتی ـ سیاسی نیز از حدود 8 سال قبل با توجه به نیاز زمانی و همچنین کارکنان و خانواده‌های آنان و جوانان سرباز اقدام به چاپ کتب چهل حدیث و برگزاری جشنواره حدیث به صورت مجزا در کنار فعالیت‌های قرآنی کرده و سال جاری نیز با هماهنگی و همکاری مؤسسه دارالحدیث قم اقدام به چاپ شد، سه جلد کتاب حدیث با عنوان آبشار معرفت در بخش‌های کارکنان پایور، بانوان(بانوان شاغل و همسر و فرزندان) و جوانان شامل سربازان، دانشجویان و فرزندان ذکور کرده و قرار است چهارم و پنجم اسفندماه امسال هم هشتمین جشنواره حدیث به میزبانی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش برگزار شود.
در کنار فعالیت‌های قرآنی مرکز عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران موضوع مهم نماز و مسجد را در دستور کار خود قرار داده و ضمن بهره‌مندی از روحانیون شاغل، در برخی یکان‌ها از روحانیت فاضل و مبلّغ به عنوان مدعو استفاده کرده است.
ساخت، مفروش و تجهیز مساجد در یگان‌های ارتش و برگزاری نماز جماعت به همراه بیان احادیث در طول شبانه‌روز از دیگر خدمات ارتش در حوزه معرفتی بوده است و تعداد مساجد ساخته شده از ابتدای انقلاب 230 باب و نمازخانه‌های سربازی هزار و 174 باب (999 نمازخانه سربازی و 175 نمازخانه پادگانی برای کارکنان پایور) و همچنین 170 حسینیه و مهدیه در کوی‌های سازمانی تجهیز و راه‌اندازی شده است.
با همکاری سامانه فرهنگی و فرماندهان ولایی ارتش در طول چهار دهه گذشته بیش از 95 درصد از نیازها در خصوص مساجد، نمازخانه‌ها و حسینیه‌ها و همچنین نمازخانه‌های سربازان مرتفع شده و قرار است به زودی کمبودها به صورت صد در دصدی در یکان‌های ارتش برطرف می‌شود.
ارتش جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صدها حافظ و قاری برتر به جامعه قرآنی کشور تحویل داده که بسیاری از آنان حتی تدریس و تربیت شاگرد در مؤسسات داخل آجا و خارج از آن را عهده‌دار بودند و تعدادی از آنها در مسابقات اوقاف و امور خیریه در داخل کشور و حتی مسابقات بین‌المللی هم حائز کسب رتبه‌های نخست شده‌اند.
انتهای پیام

captcha