اعلام زمان برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار «قرآن، معنای زندگی»
کد خبر: 3787330
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

اعلام زمان برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار «قرآن، معنای زندگی»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه قرآن روز ششم ماه مبارک رمضان مصادف با بیست و یکم اردیبهشت ماه 98 را زمان آغاز به کار نمایشگاه اعلام کرد و از دایر بودن دو هفته‌ای آن خبر داد.

اعلام زمان برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآنبه گزارش ایکنا‌؛ نخستین نشست خبری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز، 15 بهمن‌ماه، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه قرآن، برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری عبدالهادی فقهی‌زاده به بیان جزئیاتی از نمایشگاه بیست و هفتم پرداخت و گفت: نمایشگاه با برخورداری از سابقه‌های ملی و بین‌المللی مانند سال 97 در روزهای پایانی هفته اول ماه مبارک رمضان، احتمالاً 21 اردیبهشت‌ماه 98 آغاز به کار خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه حدود دو هفته به طول خواهد انجامید، افزود: به دلیل تقارن ایامی از نمایشگاه قرآن با شب‌های قدر ناچار هستیم زودتر کار را به اتمام برسانیم.
فقهی‌زاده تصریح کرد: معاونت قرآن و عترت علاقه‌مند بود چند روزی از نمایشگاه قرآن را در پایان ماه شعبان برپا کند تا امکان استفاده مخاطبان شهرستانی برای بازدید فراهم شود، اما به دلیل اینکه نمایشگاه کتاب در چند روز قبل از آن زمان دایر است. لذا چنین امکانی وجود ندارد، کما اینکه سال گذشته نیز شاهد چنین مشکلی بودیم.
رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: بنابراین بلافاصله پس از جمع شدن نمایشگاه کتاب مشغول کار خواهیم شد. بر همین اساس نمایشگاه حدود روز ششم ماه رمضان آغاز می‌شود. تاریخ روز پایانی نمایشگاه نیز در نشست دیگری گفته می‌شود.

قرآن؛ معنای زندگی
وی در ادامه به شعار نمایشگاه نیز اشاره و بیان کرد: سال قبل شعار نمایشگاه «قرآن؛ چلچراغ هدایت» بود. امسال با برگزاری زودهنگام شورای سیاست‌گذاری و صدور احکام اعضا از سوی وزیر ارشاد، نهایتاً شعار نمایشگاه، «قرآن؛ معنای زندگی» انتخاب شد. برخی دوستان پیشنهاداتی مطرح کردند که چرخه‌ای از شعارها را داشته باشیم. بنابر این شعارهای دیگری گرداگرد این شعار اصلی در نظر گرفته خواهد شد. این نگاه ناشی از این است که می‌خواهیم شعار حضور جدی‌تری در نمایشگاه داشته باشد.
فقهی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش به بیان برخی اهداف، سیاست‌ها و راهبردها پرداخت و گفت: شورای سیاست‌گذاری تمامی اهداف و سیاست‌های کلان را بازنگری کرده و با نگرش عمل‌گرایانه و آرمانی، تجمیعی در اهداف و راهبردها انجام می‌شود. یکی از اهداف کلان و اساسی، تلاش در راه توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآن و عترت و انس آن در سطح جامعه است. طبیعتاً سیاست‌ها و راهبردهای کلان دیگری طراحی شده است که در کنار این سیاست به آن پرداخته خواهد شد. ضمن اینکه تمامی سیاست‌ها از طریق سایت نمایشگاه اعلام خواهد شد. 

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با بیان اینکه اولین بار بعد از نمایشگاه بیست‌وششم، دبیرخانه دائمی نمایشگاه بلافاصله شروع به کار کرد، گفت: با کار مستمر و متراکم در حال انجام وظایف محوله است و اقدامات شایان توجهی نیز تا کنون صورت گرفته است. بسیاری از آنچه که قبلاً به صورت پراکنده بوده درحال حاضر تجمیع و به صورت یک بایگانی قابل توجه درآمده است.
وی بیان کرد: بخش مهمی از اسناد نمایشگاه، سال گذشته در سایت بارگذاری شده است که این از جمله خدمات دبیرخانه دائمی بوده است. کار دیگری که بعد از نمایشگاه بیست‌وششم صورت گرفت، آسیب‌شناسی جدی و سخت‌گیرانه از حوزه‌های گوناگون نمایشگاه بود. در یکی از جلسات شورای سیاست‌گذاری و در جلسه جمع‌بندی نهایی برگزاری نمایشگاه بیست‌وششم به تفصیل در حوزه‌های گوناگون و بخش‌های شش‌گانه به جوانب متفاوت این آسیب‌شناسی‌ها و ارزیابی‌ها توجه شد.

انتشار اسناد دوره‌های قبل نمایشگاه
فقهی‌زاده با اشاره به اینکه تلاش داریم تا در برگزاری بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه از نتایج آن آسیب‌شناسی‌ها استفاده کافی ببریم، گفت: مدیران نمایشگاه جدید در پرتو فعالیت‌هایی که صورت گرفته است به راحتی می‌توانند به نتایج آسیب‌شناسی‌ها، همچنین اسناد و مدارک نمایشگاه بیست و ششم دسترسی داشته باشند و در حال ایجاد شرایطی برای ایجاد امکان دسترسی به سوابق تا یک یا دو دوره آینده هستیم.
رئیس بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن به بیان نمودار سازمانی نمایشگاه بیست‌وهفتم پرداخت و افزود: نسبت به سال گذشته و برخی سال‌های پیشین، تغییرات قابل توجهی پیدا شده که امیدواریم مثبت و روبه جلو باشد. تعداد کمیته‌ها که از این پس به نام مدیریت شناخته می‌شوند، کاهش محسوسی داشته است. این کاهش در راستای اعمال مدیریت سریع در بازه زمانی اندک است. برخی کمیته‌ها تجمیع شده و با یک عنوان مشترک نامگذاری شده‌اند. برخی دیگر در چند کمیته و مدیریت پخش شده‌اند و استقلال خود را حتی به عنوان یک جزء اساسی از دو یا سه جزء کمیته‌های تجمیعی از دست داده‌اند.
وی در ادامه با بیان اینکه گرایش‌های خاصی که به عنوان اقدامات نوآورانه در نمایشگاه بیست و ششم انجام شده بود در دوره جدید هم پیگیری می‌شود، گفت: مانند اتفاقی که در تشکیل کمیته فضای مجازی و رسانه‌های دیجتال شکل گرفت، امسال نیز شکل خواهد گرفت. تشکیل کمیته‌ای به عنوان عترت نیز خواهیم داشت.
فقهی‌زاده در پایان بخش اول صحبت‌هایش در این نشست خبری تأکید کرد: فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده برای نمایشگاه بیست و هفتم از اول آبان‌ماه سال 97 آغاز شده و تا پایان خردادماه سال 98 در ابعاد گوناگون با کمک مدیران ارشد و عوامل اجرایی ادامه خواهد داشت.

اعلام زمان برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن
به گزارش ایکنا؛ در بخش دیگری از این نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، قائم مقام بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه امیدواریم نمایشگاه قرآن باشکوه و جذابیت‌ بیشتر برگزار شود، گفت: در نمایشگاه قرآن گذشته از تحولاتی که در عرصه ساختارها و فرایندها و سازماندهی نمایشگاه ایجاد کرده‌ایم و سرعت عملی که به همت مدیران معاونت قرآن و عترت به عمل آمد و مقدمات نمایشگاه زودتر از سال‌های گذشته فراهم شد، رویکردهای تازه‌ای هم در پیش گرفته شد تا این نمایشگاه بتواند با تحولات و گام‌های متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار و قدم‌های جدیدی در این عرصه برداشته شود.

ویژگی‌های یک نمایشگاه سالانه
حسینی در ادامه به بیان ویژگی‌هایی که یک نمایشگاه مستمر سالانه در کشور به عنوان نمایشگاه قرآن داشته باشد، اشاره کرد و افزود: ویژگی مهمی که یک نمایشگاه باید داشته باشد این است که بازدیدکنندگان در هر سال، احساس تازگی و فایده جدید از مراجعه به نمایشگاه داشته باشند و از مشاهده برنامه‌ها، محصولات، شرکت‌کنندگان و غرفه‌دارانی که شاید هر سال بوده‌اند، کمی دور شویم. بنابر این تلاش این است که در نمایشگاه بیست‌وهفتم به سمتی حرکت کنیم نمایشگاه به محل عرضه تازه‌ترین دستاوردها و محصولات قرآنی در عرصه‌های گوناگون تبدیل شود.
قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که مدیریت‌های گوناگون نمایشگاه طی ماه‌های آینده بتوانند این تازه‌ها را شناسایی کرده و زمینه‌ای فراهم کنند تا بازدیدکنندگان نمایشگاه ببینند در سال 97 تازه‌ترین و جدیدترین فعالیت‌ها، آثار و اقدامات قرآنی در سطح ملی چه مواردی بوده است و با دستاوردهای جدید آشنا شوند. در شناسایی و عرضه این تازه‌ها باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که نمایشگاه قرآن به یک جشنواره و آوردگاهی برای رقابت و شناسایی بهترین‌ها و برتر‌ین‌ها در عرصه قرآنی تبدیل شود تا نمایشگاه قرآن به صورت طبیعی فرصتی برای تقویت و افزایش توانمندی‌های قرآنی کشور باشد. برای همین باید از نمایشگاه قرآن استفاده کنیم تا در عرصه‌های مختلف قرآنی رقابتی را شکل دهیم که نمایشگاه قرآن به عنوان اختتامیه و ثمره‌ فعالیت‌ها و رقابت‌ها در طول سال و محل عرضه بهترین‌ها و تقدیر از برترین‌های هر حوزه قرار گیرد.

داوری مردمی برای انتخاب بهترین آثار
حسینی بیان کرد: به همین منظور برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و مدیران بخش‌های مختلف در حال تدوین فراخوان‌ها در زمینه‌های مختلف هستند. در حوزه‌های مختلف فراخوان ارسال آثار را خواهیم داشت تا زمینه‌ای فراهم شود به صورت تخصصی با بهره‌گیری از سازمان‌ها و متخصصان هر رشته بهترین آثار را داوری کنیم و نمایشگاه قرآن محل حضور برترین‌ها باشد. ضمن اینکه تلاش کنیم تا در بخشی از حوزه‌ها که امکان دارد از داوری‌های مردمی استفاده کنیم. در این بخش، آثار از طریق سایت نمایشگاه قرآن بارگذاری خواهد شد تا یک جریان‌سازی و فضاسازی فرهنگی و قرآنی در بین اقشار گوناگون شکل گیرد. این هم به قرآنی‌تر شدن جامعه کمک خواهد کرد و هم به شناخته‌تر شدن هنرمندان و تولیدکنندگان قرآنی به جامعه کمک می‌کند و حمایت و تقویت فعالان قرآنی را خواهد داشت.
وی اظهار کرد: امیدواریم با تکیه بر سامانه‌ای که برای نمایشگاه قرآن راه‌اندازی شده و محلی به عنوان باشگاه همراهان قرآن در فضای مجازی ایجاد شد با تقویت این سامانه بتوانیم این رویکردهای تازه را در سطح ملی اجرا کنیم. ضمن اینکه این اقدامات، نمایشگاه قرآن را از یک نمایشگاه منطقه‌ای و تهرانی به تدریج تبدیل به یک نمایشگاه ملی خواهد کرد که سهم شهرستان‌ها در اقصی نقاط کشور در آن افزایش خواهد یافت. شاید برای اولین بار در نمایشگاه‌های فرهنگی و قرآنی کشور شاهد بودیم توزیع بن‌های خرید به صورت هدفمند از طریق باشگاه همراهان نمایشگاه انجام شد. حتی این بن‌ها در شهرستان‌ها هم توزیع شد و از طریق فروشگاه الکترویکی خریدهایی صورت گرفت که ان شاالله این رویکرد در سال جدید نیز وجود خواهد داشت.

جشنواره «چهل‌چراغ آسمانی»
قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری به جشنواره «چهل‌چراغ آسمانی» اشاره کرد و گفت: چهل‌چراغ آسمانی، نخستین جشنواره ویدئویی تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی است که معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای نخستین بار این جشنواره را در سطح کلان و در چهار رشته عمومی و یک رشته خانوادگی برگزار می‌کند.
حسینی اظهار کرد: از روز بیست و دوم بهمن‌ماه به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب فراخوان ارسال آثار اعلام می‌شود. این جشنواره از طریق سامانه آپارات اجرا می‌شود و در آنجا نمایش داده می‌شود تا در معرض آراء عمومی قرار گیرد. این به عنوان یکی از نمونه‌های فعالیت‌هایی است که در رویکرد جدید قرار است اقدامات و مسابقات و رقابت‌هایی در طول سال شکل بگیرد و ماحصل آن در نمایشگاه عرضه شود و برگزیدگان این رقابت‌ها نیز در نمایشگاه تجلیل شوند. امیدواریم از این فرصتی که فراهم شده است بتوانیم استفاده لازم را ببریم.
وی در بخش پایانی صحبت‌هایش با درخواست از صاحبان طرح‌ها و ایده‌ها برای عرضه و ارسال به سامانه نمایشگاه قرآن، گفت: ارسال این آثار علاوه بر اینکه امتیاز باشگاه همراهان و بن‌های خرید از نمایشگاه را به همراه دارد، مبنای شکل‌گیری نمایشگاه بیش از سال گذشته خواهد بود. سال گذشته نیز محور برپایی نمایشگاه طرح‌های صاحب‌نظران بود. همچنین از عموم مردم دعوت می‌کنم با توجه به فعال شدن باشگاه همراهان نمایشگاه در فضای مجازی و با توجه به آغاز جشنواره چهل‌چراغ آسمانی از هم اکنون نمایشگاه قرآن را آغاز شده بدانند.

اعلام زمان برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن

همسویی نمایشگاه با وضعیت اقتصادی

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در بخش دیگری از این نشست خبری به بیان برخی نکات پرداخت و گفت: در نمایشگاه بیست و هفتم نگرش صرفه‌جویی را در جهت ایجاد امکان بهره‌وری بیشتر دنبال خواهیم کرد. این توجه را در نمایشگاه گذشته نیز نشان داده‌ایم اما در وضعیت جدید اقتصادی به صورت جدی‌تر به بهره‌وری بیشتر توجه می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تلاش خواهیم کرد که این نمایشگاه بیش از نمایشگاه گذشته مشارکتی برگزار شود، افزود: سال گذشته که نمایشگاه را به صورت طرح محور به اجرا درآوردیم بیش از 400 طرح دریافت شد، این امکان در دوره جدید نیز در نظر گرفته شده است. طبیعتاً طرح‌های دریافتی با جدیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این نیست که ما در کنجی از وزارت ارشاد قرار گرفته باشیم و تمام نمایشگاه را از تراوشات ذهنی خودمان برپا کنیم. بنابراین ضمن دعوت رسمی از اصحاب فرهنگ و فعالان برجسته حوزه قرآن و عترت در سطح کشور، تأکید می‌کنیم انشاالله آنچه مورد نیاز است و می‌تواند نیازهای مخاطبان را مرتفع کند مورد استقابل قرار خواهیم داد. ما در یک مواجهه تعاملی نمایشگاه را به صورت جدی‌تر برگزار خواهیم کرد.

فقهی‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تداخل زمانی نمایشگاه کتاب و نمایشگاه قرآن، بیان کرد: نمایشگاه کتاب تاریخ ثبت شده جهانی دارد و در دو دهه اول اردیبهشت‌ماه است که ظاهراً امکان تغییر زمانی را ندارد، برگزار می‌شود. ما به دنبال این بودیم که نمایشگاه کتاب از ابتدای اردیبهشت‌ماه برگزار شود. در همین راستا چندین بار با معاون محترم امور فرهنگی وزیر محترم ارشاد رایزنی شد و در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب سرانجام برگزاری آن طی روزهای چهارم تا 14 اردیبهشت‌ماه تصویب شد. امیدواریم در سال‌های بعد تحولات و تغییرات مثبتی پیش بیاید تا نمایشگاه 20 روزه شود و چند روز در خارج از ماه مبارک رمضان برگزار شود.

جشنواره «حکمت و نیایش»

رئیس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سلسله جشنواره‌های آیات و لزوم ارائه خروجی این جشنواره در نمایشگاه قرآن، گفت: این جشنواره در 15 رشته طراحی شده است که طی دو سال برگزار شده و می‌شود. معاونت نیز چندین جشنواره به این جشنواره‌ها افزوده است. یک نمونه بسیار برجسته از این جشنواره‌ها، جشنواره «حکمت و نیایش» است که با موضوع نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار می‌شود. اختتامیه همین جشنواره را در نمایشگاه بین‌المللی قرآن شاهد خواهیم بود.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد گسترش جشنواره‌ها و تأثیر آن بر دولتی شدن بیش از حد فعالیت‌های قرآنی و آسیب‌زدن به وجهه آسمانی قرآن، گفت: فعالیت‌های قرآنی از دیدگاه ما در معاونت قرآن و عترت باید مردمی باشد و مردمی بماند. دولتی کردن حتماً رنگ و لعابی است که ما برای قرآن و فعالیت‌های قرآنی نمی‌پسندیم. اما نگرش ما و زاویه دید ما متفاوت و دقیقاً بر همین نکته‌ای است که بر آن تأکید شد. جمهوری اسلامی ایران بدون تردید مبتنی بر قرآن کریم به وجود آمده است و به حیات مبارک خود ادامه خواهد داد، وظیفه حاکمیت در زمینه اهتمام به مسائل فرهنگی قرآن بنیان و مبتنی بر آموزه‌های اهل بیت(ع) می‌طلبد که ما جریان سازی کنیم. ما در معاونت قرآن و عترت از رهگذر این جشنواره‌ها که هرگز به آنها به عنوان هدف نگاه نمی‌کنیم بلکه وسیله‌ای برای معرفی فرهنگ ناب قرآن است، نگاه می‌کنیم.

فقهی‌زاده بیان کرد: ما می‌خواهیم با برگزاری جشنواره‌ای همچون چهلچراغ آسمانی توجه اهالی قرآن را جلب کنیم که اگر به خود نجنبیم از تولید محتوای قرآن و عترت در فضای مجازی در مقابل سیل هجمه‌ها باز خواهیم ماند. ما جشنواره برگزار می‌کنیم تا مردم کار مردمی انجام دهند. ما از این بین بهترین‌ها را شناسایی و تقدیر می‌کنیم و در واقع به دنبال جریان‌سازی هستیم.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

سمیه عیادی

انتهای پیام

captcha