حافظ و قاری بودن شرط مدیریت در مجموعه قرآنی نیست/ صادقانه کار کنیم
کد خبر: 3787526
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰
دغاغله در گفت‌و‌گو با ایکنا:

حافظ و قاری بودن شرط مدیریت در مجموعه قرآنی نیست/ صادقانه کار کنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مهدی دغاغله با بیان اینکه صادقانه کار کردن، وقت گذاشتن و آشنا بودن به کار و ارائه طرح‌های جدید از جمله ویژگی‌های مدیر قرآنی است، افزود: حافظ و قاری بودن را شرط مدیریت در یک مجموعه قرآنی نمی‌دانم و نبود این شرط برای یک مدیر قرآنی بلااشکال است.

دغاغله

مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، در مقایسه شرایط فعالیت‌های قرآنی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: قبل از انقلاب فعالیت قرآنی وجود نداشت؛ قاریان خیلی محدودی داشتیم مثلاً مرحوم آقای مروت قاری بود که صدایش از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد.

وی بیان کرد: موفقیت هر مدیری را از آمارها و بازده کاری او می‌سنجند؛ اگر از پیشرفت فعالیت‌های قرآنی رضایت وجود داشته باشد، به معنای خوب بودن مدیریت است و اگر انتقادی هم هست، باز به مدیران بازمی‌گردد.

دغاغله ادامه داد: به نظر من مدیرانی که در زمینه فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب اسلامی کار کردند خوب بودند، اما به این معنا نیست که این میزان عملکرد به سقف رسیده است و بهتر از این نمی‌شود، اما آنچه تاکنون انجام شده نشان می‌دهد که کسانی در این عرصه حضور دارند که باید باشند. در فعالیت‌های قرآنی حاشیه نداریم و سالم‌تر از مجموعه‌های دیگر است. در عرصه قرآنی رانت و پارتی‌بازی نیست یا اگر هست خیلی کمرنگ است.

مدیران قرآنی شایستگی خود را قبلاً ثابت کردند
دغاغله گفت: آنهایی مدیر قرآنی می‌شوند که شایستگی خود را قبلاً ثابت کردند و این شایستگی‌هاست که این مدیران را جلو می‌برد. اکثر مدیرانی که می‌شناسم برای کار قرآنی وقت می‌گذارند. البته می‌شود طرح‌ها و ارتباطات و کارهای وسیع‌تری انجام داد. بعضی وقت‌ها ضعف‌هایی هم هست اما این ضعف‌ها از روی قصد و عمد نیست.

این داور بین‌المللی قرآن افزود: صادقانه کار کردن، وقت گذاشتن و آشنا بودن به کار و ارائه طرح‌های جدید از ویژگی‌هایی است که مدیر قرآنی باید داشته باشد. حافظ و قاری بودن را شرط مدیریت در یک مجموعه قرآنی نمی‌دانم و نبود این شرط برای مدیر قرآنی بلااشکال است. ممکن است کسی داور فوتبال باشد، اما فوتبال‌ بازی‌کردن را بلد نباشد؛ مدیریت یک تخصص است و قاری و حافظ بودن یک تخصص دیگر؛ مهم این است که یک مدیر قرآنی به حقوق قرآنیان و جایگاه آنها آشنا باشد.

وی بیان کرد: اینکه می‌گویند شور و شوق و تحرک و جنبش قرآنی در دوران دهه شصت بیشتر از الان بود و دلیلش تشنگی زیاد بعد از یک دوره خشکسالی طولانی و نبود امکانات است؛ کسی که در خشکسالی به سر می‌برد همیشه بیابان را دیده و با اولین باران وقتی غرق در نعمت‌ها شود آرامشی بر او حاکم می‌شود که طبیعی است و از جنب و جوش و هیجانش کم می‌شود؛ من هیچ وقت نمی‌گویم فعالیت‌ها کم شده، شتابی که بعد از انقلاب در مسابقات قرآن انجام شد خیلی زیاد بود.

تفاوت‌های مهم فعالیت‌‌های قرآنی در دهه 60 و اکنون
دغاغله افزود: بعد از انقلاب اسلامی توجهی دفعی و همگانی به فعالیت‌های قرآنی به وجود آمد و بعدها فقط کسانی در این عرصه ماندند که واقعاً علاقه‌مند بودند و دیگران این زمینه را رها کردند و در حال حاضر شرایط متعادل شده است.

این پیشکسوت قرآن کریم بیان کرد: یکی از تفاوت‌های مهم فعالیت‌‌های قرآنی در دهه 60 و اکنون موضوع کمیت و کیفیت است؛ در آن دوره کمیت فعالیت‌ها زیاد بود. وقتی شعیشع به اهواز می‌آمد، مردم به شدت از او استقبال می‌کردند. وقتی دوره آموزشی برگزار می‌شد، مردم شرکت می‌کردند، اما کیفیت فعالیت‌ها پایین‌تر از اکنن بود. اکنون فعالیت‌ها تخصصی‌تر شده است. در حال حاضر پا به پای دنیا جلو می‌رویم و قبلاً ما عکس فلان قاری را می‌خریدیم و قاب می‌کردیم و در خانه می‌گذاشتیم اما اکنون با خودش صحبت می‌کنیم و دیگر نیازی به این کارها نیست. او را می‌بینیم و حرف می‌زنیم و به خانه‌اش می‌رویم و با او غذا می‌خوریم. وقتی با او نشست و برخاست می‌کنیم دیگر دنبال عکسش نیستم این معنایش این نیست که ما از فعالیت‌های قرآنی سرد شده‌ایم، بلکه به معنای رشد قرآنی در ماست.

انتهای پیام

captcha