از شکل‌گیری فضای نظارت بر مسئولان تا کمبود محتوای انقلابی
کد خبر: 3787705
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۹
ایکنا خوزستان گزارش می‌دهد؛

از شکل‌گیری فضای نظارت بر مسئولان تا کمبود محتوای انقلابی

گروه اجتماعی ــ دستاوردهای انقلاب اسلامی در فضای مجازی به نسبت دنیا در جایگاه مناسبی قرار دارد اما آنچه که مهم است استفاده از این فضا جهت تولید و توزیع محتوای انقلابی است؛ در گزارش پیش‌رو به مطالبی همچون شکل‌گیری فضای نظارت مردم بر مسئولان در شبکه‌های مجازی و کمبود تولید و توزیع محتوای انقلابی اشاره شده است.

به گزارش ایکنا از خوزستان، دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه سایبری در حال حاضر حرفی برای گفتن در دنیا دارد؛ با ورود فضای مجازی به زندگی مردم جبهه‌ فعالان فرهنگی با استفاده از این ابزار و با زبان هنر به تولید محتوای ارزشی و متناسب با انتقال مفاهیم برآمده از درون انقلاب اسلامی پرداختند. 

متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با دو فعال این عرصه است که تولیدات مناسب و فراوانی در این عرصه داشته‌اند.

اسماعیل معنوی، فعال فضای مجازی در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان اظهار کرد: همین که درباره فضای مجازی حرف می‌زنیم نشان می‌دهد که ما ملت به‌روزی هستیم که از آخرین دستاورد مهم بشر استفاده می‌کنیم. دستاوردهای کشورمان در سال‌های اخیر در حوزه سایبری بسیار بوده  و مهم‌تر از آن اینکه در حوزه رسانه و فضای مجازی نیروهای متخصصی از همه جناح‌ها و گرایش‌هایی که در کشور وجود دارد تربیت شدند.

شکل گیری فضای نظارت مردم بر مسئولان در شبکه‌های اجتماعی

در حوزه شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در 10 سال اخیر شاهد شکل‌گیری یک فضای نظارت مردم بر مسئولان هستیم. پیش از انقلاب اسلامی حتی مجراهای قانونی هم که به صورت فرمالیته شکل گرفته بود دسترسی به اطلاعات اصلی نداشتند اما در حال حاضر این فضا باعث شده که مسئولان ارشد نظام درباره مسائلی که در این فضا مطرح می‌شود واکنش نشان دهند و پاسخگو باشند.

ضریب نفوذ رسانه مسئولان را مجبور به پاسخگویی می‌کند

ضریب نفوذ رسانه باعث می‌شود که مسئولان پای میز پاسخگویی حاضر شوند و این وجه مثبتی است که می‌توان از فضای مجازی دریافت کرد. بیش از اینها می‌توانیم دستاوردهای کشور و انقلاب را به جوانان معرفی کنیم اما در این میان به دو شکل اساسی می‌توانیم دستاوردهای انقلاب را به جوانان معرفی کنیم؛ تولید محتوا و توزیع محتوا. خیلی وقت‌ها محتوای خوب در کشور ما تولید می‌شود اما سیستم توزیع مناسب وجود ندارد. شاهد هستیم که بیشتر دستگاه‌های فرهنگی دولتی نسبت به امکاناتی که دارند خروجی ندارند اما مجموعه‌های غیردولتی که دارای محصولات قابل عرضه و محتوای مناسب برای معرفی دستاوردهای انقلاب هستند سیستم توزیع و انتشار خوبی ندارند.

معنوی

شخصیت‌های مختلف مبارز و فعال انقلابی وجود داشتند و رخدادهای بسیاری در دوران انقلاب اسلامی در خوزستان مثل چهارشنبه سیاه یا ماجرای اعتصاب کارکنان شرکت نفت در اواخر حکومت پهلوی اتفاق افتاده که ما از آن‌ها مستندسازی نکرده‌ایم. ما باید پیش از آنکه شاهدان عینی این ماجراهای مهم از دنیا بروند مشاهدات آن‌ها را مستندسازی کنیم. شاید کمتر کسی باشد که حاج ابوالقاسم حدادپور را بشناسد. وی که نزدیک به یک قرن عمر کرد در شصت سال اخیر هر اتفاق تاریخی را درک کرده و در آن نقش و سهمی داشته است. از زمان جنگ گرفته که زینبیه را برای رزمندگان آماده می‌کرد تا ماجرای آزادسازی سوسنگرد.

مقام معظم رهبری فرمودند: «هنر بهترین وسیله انتقال اندیشه‌ها است» وقتی می‌خواهیم با نسل جوان حرف بزنیم نمی‌شود به او بگوییم که انقلاب چه دستاوردهایی داشته است. دوره اکنون دوره و فضای هنر است و جوان باید عمیقا آن مطلب را درک کند و اینجا جز با ابزار هنر و رسانه نمی‌شود این مفاهیم را انتقال داد؛ البته این حرفها را شاید خیلی‌ها گفته باشند و حالا باید به این پرسش برسیم که چرا این مفاهیم به نسل جوان انتقال داده نمی‌شود؟ چون نسل اول انقلاب با تفکری که امام راحل برای اعتماد به جوانان ایجاد کرد کارهای بزرگی را رقم زدند. عزیزانی که در جوانی، مدیریت آن دوره را به دست گرفتند هنوز مدیریت را رها نکرده‌اند و هم سیاست‌گذار هستند و هم مجری. باید این نسل مدیریتی تغییر می‌کرد. نسل جوان همه آشنایی‌ با دنیای مجازی دارند اما تصمیم‌گیران نسلی هستند که از دنیای رسانه و هنر بی‌اطلاعند و به همین دلیل این شکاف به وجود آمده است. 

جوان‌ها می‌دانند که در فضای مجازی چگونه محتوای خوب تولید و توزیع کنند

جوان‌ها می‌دانند که در فضای مجازی چگونه محتوای خوب تولید کنند و چگونه آن را توزیع کنند اما چون سیاست‌گذار و مجری نسلی هستند که از این فضا دور هستند از این ظرفیت به معنای واقعی استفاده نمی‌شود.

البته کارهای خوبی هم در حال انجام است در حال حاضر اگر به کلیدواژه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی ترند می‌شوند دقت کنید می‌بینید که هماورد بزرگی بین نیروهای انقلابی و ضدانقلاب شکل گرفته است اما توانمندی جوانان ایرانی در فضای مجازی به حدی است که خیلی وقتها آنها را شکست می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های جوانان فعال در فضای مجازی این است که اگر در نگاه سیاسی هم با هم اختلاف نظر داشته باشند اما در یک موضوع ملی با هم وحدت رویه پیدا می‌کنند و «شات آپ ترامپ» ترند می‌شود. فکر می‌کنم دلیل اینکه مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی به جوانان آتش به اختیار را اعلام کردند، همین است که آن قرارگاه مرکزی که باید فضای رسانه و هنر را سازماندهی کند هنوز دست مدیران نسل اول انقلاب است.

میلاد امینی‌موحد، هم دیگر فعال در عرصه ساخت مستند و نماهنگ‌های دینی و ارزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: آنچه امروز از دستاوردهای مجازی با قالب ارزشی و انقلابی در فضای سایبری وجود دارد بدون حمایت دستگاه‌های دولتی تولید شدند.

بعد از دستور آتش به اختیار مقام معظم رهبری فعالیت‌های نیروهای ارزشی در فضای مجازی رشد بیشتری پیدا کرد و می‌بینیم که فعالان و هنرمندان جبهه فرهنگی به تولیدات فاخر روی آوردند؛ این اتفاق از جهتی مثبت است و از جهتی می‌تواند نقطه ضعفی برای دستگاه‌های فرهنگی دولتی باشد که باید در کنار هنرمندان ارزشی و انقلابی حضور داشته باشند.

اینستاگرام افکار سیاسی و فرهنگی مدیرانش را به مخاطب انتقال می‌دهد

فضا در فضای مجازی مهیا است و هر چقدر هنرمندان بتوانند تولیدات فاخر داشته باشند حتما مخاطب خواهند داشت چراکه افراد بسیاری به دنبال حقیقت هستند. فضای مجازی، به ویژه اینستاگرام که با قالب لایف استایل فعالیت می‌کند سبک زندگی را بهانه‌ای برای انتقال افکار سیاسی و فرهنگی مدنظر مدیران این شبکه اجتماعی قرار داده است.

معنوی

آثار تولیدشده در فضای ارزشی و انقلابی نباید صرفاً در قالب گفت‌وگو باشد بلکه ساختار تولیدی تیزر، آنونس، انیمیشن، موشن گرافیک هم جذاب است و تاثیرگذاری بیشتری برای نسل جوان دارد. البته این را هم بگویم که کار هنرمندان داخلی و ارزشی بسیار دشوار است چون جوانانی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند کارهای خوب بین‌المللی را می‌بینند و بنابراین باید هنرمندان این عرصه شیوه‌های روز را بیاموزند.

در تولید و توزیع محتوای انقلابی قافیه را باخته‌ایم

به نسبت تولید محتوای ضدانقلاب در فضای مجازی محتوایی که هنرمندان انقلابی توانستند تولید کنند، اندک است. متاسفانه ما در تولید و توزیع محتوای انقلابی قافیه را باخته‌ایم در صورتی که فضای مجازی نیاز به حضور مردم پای منابر و گفت‌وگوهای دو نفری برای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی را مرتفع کرده، اکنون ما خیلی راحت می‌توانیم انقلاب اسلامی را به آزادی‌خواهان جهان معرفی کنیم.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فضای مجازی از جمله رویش‌های انقلاب است

در چهلمین سال انقلاب اسلامی انتظار می‌رفت توجه ویژه‌ای به دستاوردهای ارزشی و انقلابی در حوزه سایبری و مجازی شود اما متاسفانه هیچ حرکتی از سوی نهادهای مختلف در ارائه گزارش اتفاقات رخ داده در حوزه فضای مجازی مشاهده نمی‌شود. این یک مطالبه از سوی فعالان فضای مجازی است که مسئولان باید نسبت به آن پاسخگو باشند. ما نباید صرفاً به گزارش‌های آماری اکتفا کنیم بلکه باید در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رویش‌های انقلاب هم اشاره شود.

انتهای پیام

captcha