به گزارش ایکنا؛ ابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در نشست «خوانش اجتماعی انقلاب اسلامی در چهل سالگی» که امروز 16 بهمن ماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: بعضی از دوستان امروز بسیار ساده از عدم احتمال وقوع انقلاب در کشور صحبت میکنند. من اهل کازرون هستم. اگر مطلع باشید کازرون سال گذشته به دلیل اینکه بعضی مسئولان میخواستند آثار باستانی این شهر را به شهری جعلی ملحق کنند شلوغ شد. کازرون در کل جریان پیروزی انقلاب اسلامی شش شهید داد اما حوادث سال گذشته، به تنهایی ۴ کشته در این شهر داشت. من بر خلاف نظر برخی از همکاران، بحث انقلاب را فرایندی میدانم و میدانم که انقلابهای اجتماعی به خاطر شبکه اجتماعی در پیش است. دوستان همواره از علل یا پیامدهای انقلاب میگویند اما به سیر و فرایند آن نمیپردازند.
فیاض تصریح کرد: اولین نکته این است که انقلاب ایران، از تحولات مذهبی آغاز شد، اکنون هم تحولات مذهبی با سرعت رخ میدهد و این برای آینده پیامهایی دارد. نه اینکه فقط در اقشار غیرمذهبی این تحولات را شاهد باشیم، بلکه طلبهها امروز بیش از همه انقلابیاند و سیاستها را را تخطئه میکنند و شما خبر ندارید!
این عضو هیئت علمی دانشگاه با دفاع از ایده انقلاب اسلامی که بر مبنای حکمت و فطرت مبتنی بوده است، گفت: امام خمینی(ره) شاگرد آیتالله شاهآبادی بودهاند، بدون تعارف بگویم که شاهآبادی، «ماکس وبرِ» ایران بود و کتاب «شذرات المعارف» او، اسلام اجتماعی را بازتعریف کرد. امام براساس نظریات شاهآبادی، به مردم اتکا کرد و با مبنای حکمت یعنی عقل عملی و براساس فطرت یعنی تشخیص عموم مردم که اشتباه نمیکنند، جریان انقلاب را به پیروزی رساند. همین تکیه بر مردم بود که باعث شد امام(ره) هیچ خشونتی را برای پیروزی انقلاب نپذیرد و نه حرکت فدائیان خلق را تأیید کند و نه مجاهدین را.
فیاض با بیان اینکه هدف انقلاب عدالت بود، تصریح کرد: مردم برای عدالت به میدان آمدند. ما با عدالت کار داشتیم، اما متأسفانه بعد از انقلاب از دل خود روحانیت، بحثهایی ضدعدالت مطرح شد. همین چند روز پیش هم یکی از آقایان گفتند که ما برای رفاه و آسایش مردم انقلاب نکردیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: با فلسفه ملاصدرا، تفکر فردیدیها و حسین نصریها به دوره قاجاریه بازگشتهایم و چون به قاجاریه بازگشتهایم نباید تعجب کنیم که عدهای به پهلوی گرایش پیدا کنند. اگر قرار است علوم انسانی اسلامی مطرح شود، مبنای آن باید عدالت باشد. بازگشت به عرفان و تصوف و بورژوازی تجاری ما را بیچاره میکند. امروز سیستم اداره کشور دچار اشرافیت شده است و مردم جلوی آن ایستادهاند.
انتهای پیام